• Mobile
    wordt gesponsord door

Masterclass mobile? Fix eerst de basics!

Masterclass mobile? Fix eerst de basics!

Vorige week zag ik op tv een commercial voorbij komen van RTL Z en Nyenrode Business Universiteit voor een masterclass mobile marketing. Een dame die indringend in de camera keek stelde mij de vraag: “Wilt u weten wat online en mobile marketing u concreet kunnen opleveren?” Mijn professionele interesse was gewekt.

De exacte url die in de commercial werd genoemd, had ik natuurlijk niet onthouden. Dus ben ik gaan zoeken. Op mijn mobiel.

Mijn eerste zoekopdracht 'masterclass mobile marketing' leverde onderstaande resultaten op. Twee advertenties van een ander opleidingsinstituut, maar geen van RLT Z of Nyenrode. In de natuurlijke zoekresultaten moest ik een stuk naar beneden scrollen om RTL Z tegen te komen.

Om mijn zoekopdracht specifieker te maken heb ik RTL toegevoegd 'RTL masterclass mobile marketing'. Het resultaat: nog steeds twee advertenties van concurrerende opleidingsinstituten. In de natuurlijke zoekresultaten staat RTL nu wel bovenaan. Aan de titel en zichtbare url zie ik echter niet meteen dat het hier om de juiste pagina gaat. Pas in de tekst snippet wordt duidelijk dat dit waarschijnlijk wel de pagina over mobile marketing is waar ik naar zoek.

Nog geen man over boord, maar wel al twee keer een gemiste kans. Door niet te adverteren op de non-branded term 'masterclass mobile marketing' zal een gedeelte van het publiek dat naar de RTL Z masterclass op zoek was, niet bij RTL, maar bij een concurrerende instelling terecht komen.

Daarnaast had RTL, als ze wel had geadverteerd op de branded zoekterm 'RTL masterclass mobile marketing' zelf de titel, zichtbare url en advertentie tekst die ik te zien kreeg, kunnen bepalen. Daarmee zouden ze (voor een relatief klein mediabudget) tools in handen hebben gehad om te optimaliseren en bezoekersstromen meer gericht te sturen. Dit zou de CTR en dus het verkeer naar de pagina en uiteindelijk het aantal inschrijvingen positief kunnen beïnvloeden.

Zeker als je weet dat er synergie bestaat tussen tv en het aantal zoekopdrachten naar je merk, zou ik ervoor kiezen om minimaal rondom de tv-commercial juist wel te adverteren binnen Google op branded termen. Afstemming op het uitzendschema van de tv-commercial kan heel simpel door middel van custom ad scheduling. Onder de settings-tab van je campagne, vind je de subtab 'Ad schedule'.

Daar kun je via de adschedulebutton dag en tijd specificeren waarop je je advertenties wilt laten verschijnen. Daarnaast kun je ook nog een aanpassing van je bod specificeren voor het type device. Uit vele tv-attributiestudies blijkt dat de synergie met tv het sterkst is op tablet en mobiel. Juist daar wil je dus aanwezig zijn.

Maar goed, ik had (dacht ik) gevonden wat ik zocht, dus ik klikte. Ik werd opnieuw teleurgesteld. Ik kwam namelijk op een pagina terecht die niet was geoptimaliseerd voor mobiel en niet responsive was. Gelukkig stond er wel een video op de pagina. Een prima media formaat voor mobiel. Maar toen ik de video wilde gaan bekijken werd ik echt een beetje verdrietig. In plaats van een video die zich fullscreen opent op mijn iPhone, veranderde de tumbnail in een zwart vlak met de melding dat ik Microsoft Silverlight moest downloaden. Geen succes dus.

Inmiddels had ik niet meer anders verwacht, maar ook het inschrijfformulier was niet mobielvriendelijk.

Natuurlijk zijn RTL Z en Nyenrode niet de enige die hun mobiele aanpak niet helemaal honderd procent voor elkaar hebben. Ik zie het nog heel veel gebeuren en kan zo tal van voorbeelden noemen. Ook van grote adverteerders die flinke advertentiebudgetten wegzetten op mobiel. Maar die partijen geven dan ook geen masterclass mobile marketing. Voor alles is een masterclass, maar het lijkt me beter om te beginnen bij de basics.

Conclusie: er valt nog genoeg te leren op het gebied van mobile marketing, maar zo te zien niet van RTL Z en Nyenrode.

Credits afbeelding: Serdar_A, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Update: Inmiddels heb ik van Nyenrode en RTL Z de reactie ontvangen dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe omgeving waar rekening wordt gehouden met de in het artikel aangehaalde punten.

    geplaatst op
  • Ohhh ja, tenenkrommend die reclame ;-) Heerlijk stuk Guus, top!

    geplaatst op
  • Niet eens een dankjewel voor al die gratis tips Guus? ;)

    geplaatst op
  • Ha ha, jawel hoor. Ook dat :-)

    geplaatst op
  • De hele website van Nyenrode is een mobiele ramp. Opmerkelijk dat juist zij mij gaan vertellen hoe mobiel wél zou moeten.

    geplaatst op
  • Heerlijk artikel voor een maandagmorgen +1

    geplaatst op
  • Geweldig! Exact omschreven waar ik mij gruwelijk aan erger.
    Ik ben indertijd na stap 1 al gestopt. Gemiste kans...

    geplaatst op
  • Practice what you preach...

    geplaatst op
  • Precies dezelfde ervaring. Grappig om zo terug te lezen.

    geplaatst op
  • Top artikel Guus. Precies hetzelfde dacht ik toen ik de reclame zag. Ook een jaar eerder over "big data". What's next? Wilt u weten wat VR-technologie concreet voor u kan betekenen?

    geplaatst op
  • Heerlijk stuk. Prima opgemerkt en nagegaan. More more more!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.