Martine de Ridder (Fashiolista): “Het oude succes is zowel een vloek als een zegen”

Martine de Ridder (Fashiolista): “Het oude succes is zowel een vloek als een zegen”

Fashiolista was in de periode 2010-2012 een super hip platform. Maandelijks trok de site zo’n 2 miljoen jonge vrouwen die op zoek waren naar inspiratie op het gebied van mode. De oorspronkelijke eigenaren lieten de boel echter versloffen. De bezoekersaantallen liepen terug tot maandelijks enkele tienduizenden vrouwen. Daar moet nu, dankzij de aankoop door investeringsfonds VentureBuilders, verandering in komen. Kersverse ondernemer Martine de Ridder krijgt de kans om Fashiolista nieuw leven in te blazen. Ofwel bouwen op dat wat er ooit was. “Het is een vloek en een zegen”, aldus De Ridder.

“Ik heb een prachtig platform waar heel veel moois in zit, maar ik zit ook met een erfenis waardoor ik niet altijd even flexibel ben. Ik begin ‘from scratch’, maar ook weer niet. Het werd ooit bedacht en gebruikt door een veel jongere doelgroep dan die ik nu wil aanspreken. Tegelijk zijn de gebruikers van toen ook ouder geworden, dat is een voordeel.” Voorheen richtte Fashiolista zich met name op de snelle, goedkope mode. Het geld werd verdiend met affiliate deals. Die tijd is voorbij.

“Je wilt rechtstreeks contact met de klant”

De huidige markt voor affiliate deals is lang niet zo aantrekkelijk als het ooit geweest is. Je wilt als site liever niet dat bezoekers op een andere site spullen kopen, waar je dan een percentage van ontvangt. “Je wilt rechtstreeks contact met de klant. Je houdt dan meer geld over en je kunt zien wanneer mensen afhaken waardoor je het hele platform beter kunt optimaliseren. Die kennis heb je niet wanneer mensen doorklikken en bij bijvoorbeeld H&M terecht komen, dan weet je verder niks.”

Om die reden wil De Ridder op termijn stoppen met het affiliate systeem. “Ik zit daar nu nog aan gebonden omdat ik kleinschalig wil testen. Als ik zelf die checkout wil gaan bouwen ben ik daar super veel development uren aan kwijt. Die zijn kostbaar, dus die besteed ik liever aan iets anders. Zoals een landingspage die alleen gericht is op de doelgroep waar ik me op wil richten: de young professionals tussen de 25 en 35. Vrouwen met een eerste serieuze baan waar ze er mooi uit willen zien naast een fashionable look in hun vrije tijd.”

Een goede landingspagina kan inzicht bieden in de doelgroep. “Waar wordt er op geklikt? Gaat de doelgroep er daadwerkelijk naartoe? Wanneer haken ze af? Waarom? En daar dan met hen over gaan praten. Dat is voor mij ‘validate or die’. Als ik denk dat mijn platform fantastisch gaat zijn voor young professionals, maar niemand klikt erop, dan moet ik misschien iets gaan doen met de mensen die het platform wel gebruiken en die iets gaan bieden.”

Kortom: het is nog zoeken naar het juiste model. Eén ding denkt de Ridder zeker te weten: er komt een nieuwe groep vrouwen aan die op een heel andere manier bezig is met mode. Niet langer snel en goedkoop, maar duurzaam en van goede kwaliteit. “Je ziet dat vintage heel erg aantrekt: mensen geven iets een tweede kans en je hebt iets wat super uniek is. Ik zou heel graag met Fashiolista willen voortborduren op de zogenoemde slow fashion golf.” Met items die wat mogen kosten, zolang ze wel vaker en op verschillende momenten gedragen kunnen worden.

“Binnen twee jaar weer op de rit staan”

Fashiolista nieuwe stijl moet binnen twee jaar weer op de rit staan. “Er zit een investeringsmaatschappij achter Fashiolista en die heeft geen oneindig diepe zakken. Dus je moet altijd realistisch blijven. Er komt een break-even-moment, daar moet je alles op inrichten. Als je die deadlines niet weet te bereiken dan stopt het, die zijn uiteindelijk keihard.”

Of de verkopende merken bezwaar gaan hebben tegen het concept nieuwe stijl, met een checkout op de site van Fashiolista, is iets waar de Ridder zich weinig zorgen over lijkt te maken. “Er worden altijd afspraken gemaakt over welke data je vrijgeeft over je klanten en gebruikers. Ik weet dat bedrijven daar vaak slecht op zijn ingericht. Ze weten niet goed wat ze met de data moeten doen. Als Fashionista hebben we een businessmodel waar we naartoe groeien: vraag en aanbod bij elkaar brengen. Als je dat heel goed doet dan is er geen merk dat  daar over klaagt.”

Over een jaar moet de nieuwe eigen checkout een feit zijn. En twee miljoen bezoekers zou natuurlijk mooi zijn. “Ik wil er ook heel graag een dedicated developer bij. Iemand die ziet dat de database zo bijzonder en rijk is, zodat ik daar samen met haar iets moois van kan gaan maken. Ik hoop ook dat ik er na een jaar een paar goeie investeringen tegenaan kan gooien. Dat wil ik graag een keer meemaken. En ik hoop dat de community dan weer echt springlevend is. Misschien niet alle mensen die er ooit kwamen, maar wel dat mensen weten waar het voor staat en dat de engagement van de mensen die inloggen hoger is dan ooit.”

Wie wil volgen of Martine de Ridder dit allemaal gaat bereiken kan haar volgen op haar eigen vlog.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.