Marketeers massaal op zoek naar nieuwe baan

Marketeers massaal op zoek naar nieuwe baan

Flinke kans dat je momenteel 'om je heen aan het kijken bent', op zoek naar een nieuwe uitdaging. 44 procent kans, om specifiek te zijn. Niet alleen zijn wij marketeers daarmee minder 'mentaal honkvast' dan vorig jaar (37 procent), de score is ook flink hoger dan in andere sectoren, zoals HR, techniek en chemie (25 procent). Dat blijkt uit onderzoek dat NIMA en Berenschot verrichtten onder marketeers, in samenwerking met Marketingfacts en MarketingTribune.

Niet het salaris (39 procent) is de belangrijkste reden voor het feit dat marketeers weer massaal op zoek zijn naar ander werk, maar het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74 procent) staat bovenaan de lijst van redenen, op afstand gevolgd door sfeer en promotiekansen.

Redenen om juist wel op de te blijven zitten waar marketeers zitten zijn sfeer (86 procent), uitdagende projecten (85 procent), opleidingsmogelijkheden (65 procent), ruimte voor ondernemerschap (65 procent) en loopbaanmogelijkheden (64 procent). 

Aandachtsgebieden

De respondenten werd ook gevraagd naar de topics die hen bezighouden. Onder marketeers waren dat met name marketingstrategie en -management, online marketing, contentmarketing en social media. Een teken aan de wand is dat we van alle onderwerpen ethiek het minst belangrijk lijken te vinden: slechts 2 procent van de respondenten heeft daar aandacht voor.

Contentmarketing en social media hebben overigens ook de volle aandacht van communicatiespecialisten, naast communicatiemanagement en corporate communicatie.

Zorgen

Waar maken marketeers zich zorgen over? Dat blijkt vooral geld te zijn: 33 procent van de respondenten gaf aan het beschikbare budget niet toereikend te vinden om de doelstellingen te bereiken. Het up-to-date houden van de professionele kennis en vaardigheden (22 procent) en de afnemende vraag naar producten en diensten (20 procent) volgen op de voet.

Over het onderzoek

Aan het online onderzoek namen ruim 600 marketeers deel. De verdeling man/vrouw was nagenoeg gelijk, 35 procent heeft een leidinggevende positie en een overgrote meerderheid (85 procent) beschikt over een hbo- of wo-diploma. Respondenten zijn geworven uit de achterban van Berenschot, NIMA en de lezers van MarketingTribune en Marketingfacts.


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.