Maak jij al te gekke content?

Maak jij al te gekke content?

We zijn allemaal gewend om te schrijven voor zoekmachines. We zorgen ervoor dat je belangrijkste termen vaak genoeg in de tekst voorkomen, dat je voldoende headers gebruikt, opsommingen. SEO is al ingeburgerd bij de meeste bedrijven. Inmiddels zien we op contentgebied een nieuw fenomeen: te gekke content. Content die persoonlijk is, geen hiërarchische afstand in zich heeft en wars is van jargon. Sterker nog: de content is soms wel eens gek of vervreemdend, zo je wilt. Het trekt in ieder geval je aandacht en maakt je soms zelfs aan het lachen. 

Het zoontje van de CEO

Wat is te gekke content nu concreet? Laten we dit voorbeeld van Pinterest eens bekijken:

Waarom is dit (te) gek?

  • De aanhef: ik word door Pinterest aangesproken als ware ik hun allerbeste vriend. Waar is de 'geachte heer'-aanhef gebleven?
  • De inleiding: die is heel persoonlijk, maar ook wat vervreemdend. Waarom vertelt de Pinterest CEO over zijn kind? Waar wil hij naar toe? Mijn aandacht is getrokken!
  • De aap uit de mouw: ook Pinterest heeft een verdienmodel bedacht. In dezelfde stijl wordt dat model uitgelicht waarna hij ook nog de grootste angst van de gebruikers wegneemt:

Sociaal door social

Persoonlijk, menselijk en begrijpelijk. Pinterest is niet de enige die zich van deze formule bedient. Vooral steeds meer startups bedienen zich van een persoonlijke noot in hun klantcommunicatie. Eigenlijk is het ook wel logisch. Juist startups begeven zich vaak volop op sociale media. De informele tone of voice van de sociale kanalen nemen zij moeiteloos over in hun klantcommunicatie. Klanten zouden het maar wat vreemd vinden als ze in hun mail of in de communicatie via de website een heel andere toon zouden aanslaan. 

Ook op Twitter

Maar het voorbeeld van te gekke content gaat niet alleen op voor je e-mails, website of brieven. Ook op je sociale kanalen kun je je onderscheiden met je content.

In Nederland gebruiken we Twitter als bedrijf vooral voor webcare. We zijn er niet aan gewend om tegen onze concullega ‘s te praten. Laat staan er de draak mee te steken. Het enige voorbeeld dat ik ken van twee partijen die op een vriendelijke manier de degens kruisten waren KLM en Coolblue. In Amerika is dit echter de gewoonste zaak van de wereld:

  • Oreo Cookies die wordt aangesproken door een bioscoopketen.
  • Oreo en KitKat die ‘boter, kaas en eieren’ spelen.
  • Old Spice en Taco Bell in een bitch fight.
  • En zelfs een manager afgebeeld met een sombrero om een punt te maken (zie grote afbeelding bovenaan).

Zie de schitterende voorbeelden op Mashable.

Het kan en mag kennelijk in Amerika. Bedrijven stellen zich kwetsbaar op. Durven ‘boos’ op elkaar te worden of maken samen een geintje. De manier waarop Oreo en KitKat ‘boter kaas en eieren’ spelen, is simpelweg briljant.

Ook in Nederland?

Pinterest en de Twittervoorbeelden zijn natuurlijk erg Amerikaans. Wellicht dat dat in onze cultuur als te uitbundig wordt gezien? Het jezelf blootgeven, je bericht persoonlijk maken, je soms zelfs kwetsbaar opstellen, dat alles past echter wel goed in de cultuur die wij als Nederland hebben. We hebben als overeenkomst met Amerikanen dat onze power distance erg laag is. Hierbij past een informele communicatiecultuur, net zoals de Amerikanen die gewend zijn.

De realiteit

Toen ik onlangs een presentatie gaf en een aantal van bovenstaande voorbeelden liet zien, riep een marketeer meteen heel hard dat ie dit "maar niks vond”. Ik heb hem snel verteld dat het ook helemaal niet uitmaakt of hij het leuk vindt, als zijn klanten het maar leuk vinden. Ook met content moet je experimenteren, testen en onderzoeken hoe je klanten je nieuwe manier van berichten ontvangen. 


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hoi Maurice,

    Leuk stuk! En wat is er nog veel te ontdekken in het vak.

    De manager met de sombrero is overigens William Shatner, in een ver, ver verleden Captain Kirk uit Star Trek. http://elzonkeyshow.com/2011/03/11/william-shatner-goes-where-no-latino-stereotype-has-gone-before/

    Fijne dag,
    groeten,
    Monique van de Vall (ooit gedetacheerd bij IP ...)

    geplaatst op
  • Maar dat was toch al de hele tijd de bedoeling van de sociale media? Al in 1999 werd The Cluetrain Manifesto gepubliceerd, waarin een pleidooi werd gehouden om als bedrijf te praten alsof je een echt mens bent. Ook in Naked Conversations uit 2006 wordt een dergelijk pleidooi gehouden, om authentiek, eerlijk en kwetsbaar te communiceren. Voor mij is het vanzelfsprekend, ik weet niet beter. Maar ja, ik ben dan ook ZZP'er en hoef nergens bang voor te zijn.

    geplaatst op
  • Hi Monique :-)
    Volgens mij wordt die naam in het artikel van Mashable genoemd. Wist niet dat hij eerder in Star Trek speelde :-)

    geplaatst op
  • @Laura,

    Klopt, het is geen rocket science :-) Aan de andere kant: Bedrijven blijven maar huiverig voor het persoonlijk en menselijk communiceren. Ik blijf dus zo vaak mogelijk voorbeelden delen om te laten zien hoe het ook kan.

    geplaatst op
  • Gekke content valt op waardoor het publiek over je bedrijf of organisatie gaat praten. Ik herken dat veel bedrijven nog niet goed durven onderscheiden. Ze zijn bang dat ze niet serieus genomen worden. Hoever je moet gaan in humoristische content hangt af van de identiteit van je organisatie. Expres leuk doen via content werkt niet. Als bv in live contact blijkt dat het bedrijf conservatief is, schept te gekke content juist verkeerde verwachtingen. Echter wat is te gek ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.