Online Tuesday 27: Politiek en social media

3 oktober 2012, 14:06

De talks, de video’s de slides

De afgelopen Online Tuesday stond, aan de vooravond van de verkiezingen, helemaal in het teken van politiek. In deze blog vind je een overzicht van alle presentaties, inclusief video en slides. De sprekers van de avond praten het publiek bij over de inzet en analyse van sociale media bij de verkiezingen. Milou van Gaans van Coosto doet de kickoff over de analyse van social media om de verkiezingstussenstand en uitslag te voorspellen.

Sfeerimpressie van de avond

De presentaties

Milou van Gaans – De voorstellende kracht van de sociale media

Hoe wordt er over gesproken over partijen?

Uit de cijfers van afgelopen week is Mark Rutte veruit de meest besproken politicus (94k+). Wel wordt hij vooral negatief besproken. Het omgekeerde geldt voor Diederik Samson, die in 61k+ berichten wordt besproken. Jolande Sap en Sybrand Buma worden eveneens relatief positief besproken. Waardoor komt dit nu? De laatste twee zijn niet in de strijd om de grootste partij te worden en worden daarom weinig aangevallen. Zodoende wordt ook de SP relatief positief besproken.

Interessant is dat Wilders positiever wordt besproken dan zijn partij de PVV. Tijdens de debatten kwam Wilders goed uit de verf en kreeg hij veel positieve reacties. Hetzelfde geldt voor Diederik Samson, die eveneens positiever wordt besproken dan zijn partij.

Welke topics zijn hot?

De topics van verschillen van week tot week. Het gedoe rondom de SGP is veruit het meest besproken. Afgelopen week is de PVDA juist veruit het meest besproken. Wat ook te zien is dat mensen al erg bezig zijn met de mogelijke uitslag en coalities die daaruit kunnen voortvloeien.

De voorspelling

  • VVD 36

  • PVDA 36

  • PVV 20

  • CDA 14

  • SP 18

  • D66 9

  • GroenLinks 5

  • ChristenUnie 5

Wat hebben we geleerd bij het voorspellen?

  • Kijk verder dan de aantallen. GroenLinks scoort gemiddeld erg hoog op het web, CDA juist weinig. Daarom is het belangrijk om te kijken naar context en aan de hand daarvan te corrigeren.

  • Kijk ook naar extreme pieken, zoals bij de uitspraak van van der Staaij van de SGP en corrigeer daarvoor.

  • Hou rekening met evenementen zoals een tv-debat. Tijdens een debat zijn mensen erg uitgesproken, dit zwart daarna weer af.

  • Wat zit er achter het sentiment? De grappen over het mogelijk zonnebank gebruik van Geert Wilders zijn geen positieve berichten over zijn functioneren of steun van de PVV.

Voordelen van luisteren naar sociale media:

  • Mensen zijn ongenuanceerd

  • Uitkomst wordt niet gestuurd

  • Emotie van het moment of actualiteit kun je meenemen

Willem Dudok oprichter van Johnny Wonder

Willem is o.a. betrokken geweest bij de campagne voor Lodewijk Asscher in de verkiezingen van 2010. Willem begint met 2 onderzoeken die veel media aandacht hebben gegenereerd. De eerste gaat over of het nu effectief is om online mensen over te halen?

  • Ongeveer de helft van de democraten zegt dat sociale netwerk sites voor hen relevante bronnen zijn voor politiek nieuws.

  • 16% zijn van mening veranderd over een politiek issue dankzij een post daarover van vrienden.

Hoe Liberaler mensen zijn, hoe meer zij zijn te beinvloeden.

Ander onderzoek van de Radboud Universiteit concludeert dat actief gebruik van sociale media amper extra stemmen oplevert. Anderzijds heeft digitaal campagnevoeren geen noemenswaardig effect heeft op de uitkomsten van de verkiezingen.

Lidmaatschap is kennelijk niet meer de manier om politieke betrokkenheid te uiten. De ledenaantallen zijn enorm teruggelopen de afgelopen decennia. Desondanks voelen veel mensen zich wel politiek/maatschappelijk betrokken. Hoe drukken mensen hun betrokkenheid online uit? De bekende like/follow/+1/respect etc. Hoe kun je dit nu als partij gebruiken om je voordeel mee te doen? Hoe maak je mensen meer betrokken bij jouw partij of idealen?

Voorbeeld: Obama. De website staat mensen op allerlei manieren in staat hun steun te laten blijken, te doneren of de mogelijkheid te bieden tools te gebruiken om vrienden te beinvloeden. Bv. het Obama Dashboard.

Waarom online campagne wel degelijk effectief is: “Campagnes gaan niet over concurrerende antwoorden op dezelfde vraag, wél over wat de vraag precies is.”, aldus Willem Dudok. Twitter is zodoende de belangrijkste arena voor publiek debat in Nederland. Een goed voorbeeld hiervan is de de #ZZPBoete. Geboren als onderwerp op Twitter, wordt het een onderwerp wat door alle media wordt opgepakt en de toon voert.

Steven Kraal over Vraag het Den Haag (NOS)

Hoe werkt Vraag het Den Haag? Het Idee is dat iedereen een vraag kan stellen aan politici. Mensen stellen en vraag en mensen worden gestimuleerd om hun netwerk op hun vraag te laten stemmen om zo de interactie met het programma te stimuleren.

Petra de Boevere over haar ervaringen van social media en haar inzet voor LibDem

Petra was al online savvy voordat ze als 2e op de lijst voor LibDem actief werd. Belangrijk fact: tot 2010 was Petra de eigenaar van @MarkRutte totdat Mark het in 2010 persoonlijk opvroeg. Overigens is daar nog altijd niks mee gedaan. Om privé van zakelijk te scheiden startte ze een aparte blog (tot dan toe blogde ze ook over politiek op haar persoonlijke site). Ze Twitter nog wel vanuit 1 account. Probleem is dat niet alle mensen die Petra volgen omdat ze in whisky geinteresseerd zijn, ook haar politieke boodschappen waarderen.

Net als andere kleine partijen komt LibDem in geen enkel TV debat of programma. Om toch een podium te creeren startten de kleine partijen samen een evenement waar zij hun verhaal kwijt konden. Zo werd er toch door Pownews en de NOS aandacht besteed aan de kleine partijen. Of het effect heeft? Het event kwam vond pas 2 dagen voor de verkiezingen plaats, wat het moeilijk maakt om nog zwevende kiezers te kapen.

Heeft online zin? Als je geen budget hebt en je partij onbekend is: ja, aldus Petra. En hoe zit dat met je personal brand? Je kunt wel je (grote) netwerk inzetten, maar of dat ook voldoende stemmen oplevert…? In ieder geval wel discussie, interactie en betrokkenheid.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!