Komkommertijd in marketingland?

24 juni 2005, 07:17

Komkommertijd in marketingland?Vanochtend kreeg ik een berichtje van het Kleine Honden Platform. Vier seconden na ontvangst was dit item al verhuist naar de bak Verwijderde items. Nu lees ik bij Michiel Veenstra dat het geheel afkomstig is van Wehkamp en vermoedelijk onderdeel is van een marketingaktie.

Het geheel is wel erg plat doorgevoerd en het feit dat Wehkamp er achter zit is erg snel te zien. Als klant van Wehkamp zit ik uiteraard niet te wachten om dit in mijn mailbox te krijgen en ik vraag mij af of het geheel niet meer kwaad dan goed gaat doen.

Komkommertijd in marketingland?

Voor wie het mailtje niet heeft ontvangen of inmiddels ook al gedelete heeft, dit is de tekst:

Steun de kleine hond in de strijd tegen de grote Wehkamp gids. De firma Wehkamp vindt het grappig om in hun reclame te laten zien dat een klein hondje verpletterd wordt door een grote Wehkamp gids.

Wij van het Kleine Honden Platform kunnen hier niet om lachen. Talloze kleine hondjes in Nederland worden regelmatig geconfronteerd met een enorme gids van bijvoorbeeld Wehkamp die met een grote dreun op hun hoofd valt.

Wij denken dat het ook anders kan. Ook u kunt hier iets aan doen! Ga naar www.wijkrijgenwehkampklein.nl, zet uw digitale handtekening op de petitie en doe mee aan de Grote Gids Enquete.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Boudewijn Janssen

    Vier seconden na ontvangst was dit item al verhuist naar de bak Verwijderde items.

    Ik had het mailtje trouwens ook al meteen verwijderd (duurt bij mij gemiddeld 1 seconde) maar ik kon nog net de wehkamp.nl url zien waardoor ik het mailtje beter bekeek. Ik heb de eigenlijke tekst niet eens gelezen alleen verbaasd over de titel in combinatie met het wehkamp domein wat mij dus opviel. Ook de onderste regel met de uitleg van Wehkamp zelf heb ik gelezen.

    Maar wat ik mijzelf dus afvraag is hoe moet tegenwoordig een mailtje opvallen zodat het niet meteen door de doorgewinterde mail/rss/nieuwslezer naar de prullenbak wordt verwezen? Zijn hier onderzoeken naar gedaan?


    24 juni 2005 om 07:45
    at

    Erik, is het feit dat het mailtje HIER aan de orde komt nou net niet het effect wat Wehkamp beoogt? Buzzz buzz buzzz…..


    24 juni 2005 om 07:48
    evroekel

    @AT/Marco: Dat is inderdaad altijd de pest met dit soort dingen. Je wilt er aandacht aan besteden, omdat je naast hele goede marketingakties soms ook dit soort mindere initiatieven wilt belichten, maar wilt eigenlijk weer niet mee werken aan viral effecten.

    Maar met het opzeggen van je abonnement op de nieuwsbrief en/of een mailtje te sturen naar [email]klantenservice@wehkamp.nl[/email] kun je prima duidelijk maken dat ‘Rumour around the brand’ niet altijd gunstig is.


    24 juni 2005 om 09:21
    jeroenmirck

    Of de naam Wehkamp weglaten uit het bericht, natuurlijk…


    24 juni 2005 om 09:23
    evroekel

    @Jeroen: Hmm.. de ‘gele kaart’ moet toch aan iemand uitgereikt worden en het niet noemen van de naam maakt wellicht mensen nog nieuwsgieriger.


    24 juni 2005 om 09:27
    jeroenmirck

    Helemaal mee eens. Maar je kunt er ook mee spelen: bij ‘postorderbedrijf W.’ weet iedereen wie je bedoelt, maar maak je toch geen gratis reclame.


    24 juni 2005 om 09:32
    Kasper Katje

    Het begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat men van gekkigheid niet meer weet wat ze moeten bedenken.

    En het is in feite wel spam en misbruik maken van hun bestand want 1 richtlijn stelt dat duidelijk moet zijn wie de afzender is en dit is niet in eerste instantie duidelijk. De indruk wordt namelijk gewek dat het om een actiecomitee gaat.


    24 juni 2005 om 09:34
    Karen

    Even een lullige vraag aan de aanwezige heren:

    Is er hier iemand die klant is van Wehkamp?

    Dat zijn toch meestal vrouwen (er is mij verteld dat het iets met pashokjesangst te maken heeft)?

    Dan is het feit dat jullie erover schrijven toch ook geen buzzmarketing, want is het doel daarvan niet dat je doelgroep erover buzzt ipv kritische marketingmannen?

    Of verwachten jullie dat de actieve lezers van Marketingfacts juist vrouwen uit de Wehkamp doelgroep zijn? Dan wordt het inderdaad hoog tijd voor een bezoekersonderzoekje.

    Zou de kinderachtige marketingaktie overigens iets te maken hebben met de lancering van het nieuwe tijdschrift DoggyMag vanmiddag om 16.00 uur in het Vondelpark door Bridget Maasland en haar hondje Tibb?


    24 juni 2005 om 10:10
    Kasper Katje

    Geen rare vraag hoor Karen, vond het zelf ook al opvallend. In mijn geval ben ik aangemeld voor de nieuwsbrief om de acties in de gaten te houden die ik dan weer mijn vrouwelijke leden voor kan schotelen.


    24 juni 2005 om 10:16
    at

    karen, ook heren met een vorm obesitas of andere vreemde maten cq voorkeuren(!) bestellen incidenteel bij wehkamp..:)


    24 juni 2005 om 10:46
    maarten

    doggymag is helemaal opgehangen aan het fijne hondenvoermerk cesar. da’s geen nieuw blad maar een merkvehikel. volkskrant heeft er vandaag een bespreking over, naast de tv-recensie that is…


    24 juni 2005 om 11:38
    Hans

    Tja, hij is op het randje…het zou niet mijn keus geweest zijn maar dit is waarschijnlijk wel de start van een campagne “afscheid van de grote wehkampgids” en “introductie van de periodieke kleine gidsen” LEES Hondvriendelijk….

    Het gaat om het virale effect en dat is gestart…e-mail afzender is duidelijk en ook netjes de opt-out en melding dat het echt van wehkamp afkomstig is. Hier hebben ze weldegelijk goed naar gekeken.


    24 juni 2005 om 16:54
    Patrick Vollebregt

    Ik heb vanochtend ook over deze `actie’ geschreven, maar ik heb het meewerken aan deze virale campagne iets anders opgelost. 😉

    Maar goed, negatieve aandacht is ook reclame. De Ikea, ondanks de kinderarbeid affaire, doe het immers ook nog steeds behoorlijk. 😉


    24 juni 2005 om 17:03
    EJ

    Het idee dat een viral voor een online retailer succesvol is omdat er op een businessblog aandacht aan wordt besteed…

    Om gek van te worden dat zichzelf professioneel marketeer noemende heren dit roepen. 10 jaar achter een monitor doorbrengen maakt je geen gedragsdeskundige, de meeste mensen volgen hun emoties, en niet hun ratio.

    (dat blijkt ook wel uit de reacties van enkele experts)

    @Karen: logische reactie!


    24 juni 2005 om 20:30
    at

    EJ hoezo succes?


    24 juni 2005 om 21:55
    Kasper Katje

    Het gaat ook om de indruk die je wekt Hans. Ik kreeg m dus ook binnen, verwijderde hem na een slee blijk te hebben geworpen meteen en dacht daarna pas ‘he, hoe komt die actiegroep aan mijn emailadres?’. Ik vond het dus op dat moment alle kenmerken van spam hebben.

    Overigens, wanneer je gebruik zou maken van de opt-out krijg je dan geen ‘actie’ mail meer of ben je dan afgemeld voor de WK nieuwsbrief?


    24 juni 2005 om 22:24
    EJ

    @Albert: je hebt gelijk, van succes kun je niet spreken. Maar MF lijkt steeds meer een station in de strategie van virals. Al naar Noordwijk verhuist btw?


    24 juni 2005 om 22:51
    EJ

    Verhuisd voor de vrome spelchecker 😉


    24 juni 2005 om 22:52
    media

    Gisteren te lezen op o.a. Webwereld, Planet en diverse blogs, vanmorgen ook in de dagbladen. Wehkamp heeft haar doel bereikt. En zoals een aantal mensen hierboven al aangaven, negatieve aandacht is ook aandacht. Weet iemand welk bureau achter deze campagne zit?


    25 juni 2005 om 04:18
    evroekel

    @Marco: ‘rumour around the brand’ is niet altijd goed. Nog 1x zo’n misser en 1x wil niets meer van Wehkamp ontvangen. Als er nog meer mensen er zo over denken…


    25 juni 2005 om 05:34
    evroekel

    @Kasper: Ik ben het helemaal met je eens dat het om de indruk gaat. De ervaring van mij als klant was verdikkie weer een onzinnig spam mailtje en nu blijkt dat een organisatie, waar ik niet voor dit soort doeleinden mijn emailadres achterliet, er achter zit.

    Het feit dat er staat dat het van Wehkamp is incl een opt-out wil nog niet zeggen dat ik als klant alles moet slikken van Wehkamp. Of het nu per definitie wel of niet spam is, het gaat mij om de klantbeleving.


    25 juni 2005 om 05:38
    Hans

    @Erik,

    Precies juist wat je zegt, klantbeleving en loyaliteit. WK heeft een redelijke schare van loyale klanten die inmiddels ook naar on-line zijn overgestapt. Het is onzinnig juist ook deze klanten te benaderen met deze virale actie en kan inderdaad de klantbeleving negatief beinvloeden wat uiteindelijk kan resulteren in minder besteding of eventueel weer terug naar off-line door deze negatieve on-line ervaring, dus de gids maar weer benutten. Laat de campagne er nu net op gericht zijn om het gids gebruik te veranderen ! Vreemde denkwijze…


    25 juni 2005 om 20:25
    JP

    Als klant reageer ik niet door van online naar offline-koop te gaan, ik reageer door van Wehkamp naar Otto/Neckermann over te stappen. Wehkamp heeft niets, wat die twee anderen niet ook hebben. De reclame-spot vond ik niet grappig, en de e-mail-actie al helemaal niet. Ik had mijn adres gegeven om van aanbiedingen en verkoopacties op de hoogte gehouden te worden. Niet om nog meer “grapjes” te ontvangen.l


    27 juni 2005 om 16:25
    evroekel

    Afgelopen vrijdag een een mailtje gestuurd naar Wehkamp om aan te geven dat ik dit soort berichten niet in mijn mailbox wil ontvangen. Vrijwel direct kreeg ik een ontvangstbevestiging met daarin aangegeven dat ik binnen één werkdag een reaktie zou krijgen. Inmiddels zijn we enkele dagen verder en heb ik nog niets van Wehkamp gehoord.

    In de media lees ik een quote van Wehkamp: “Soms moet je bepaalde risico’s nemen om jezelf in de picture te zetten. Wil je je onderscheiden, dan moet je nieuwe wegen inslaan”

    Als ik een nieuwe weg in sla en weet dat het een gevaarlijke weg is, neem ik tegenmaatregelen, langzamer rijden, alerter zijn etc. Kortom er had toch extra capaciteit kunnen worden gezet op beantwoording van mailtjes van geirriteerde klanten, dat kun je toch verwachten?


    29 juni 2005 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!