• Usability & design
    wordt gesponsord door

Joi Ito’s 9 principes, een les in network-thinking

Joi Ito’s 9 principes, een les in network-thinking

Joi Ito en het door hem aangestuurde MIT Media Lab kwamen vorig jaar naar buiten met een aantal uitgangspunten die zij als basisregels zien in een netwerksamenleving. Deze regels zijn bedacht op en voor het internet, maar steeds vaker kunnen ze overal op worden toegepast, omdat nu vrijwel alles wat we doen gedreven is door ... juist: technologie.

Je kunt bijna alle succesvolle business modellen en bedrijven van de afgelopen jaren langs het lijstje van Ito halen en een of meerdere van deze punten zijn verankerd in hun DNA. 

Veerkracht

Het internet is ontworpen met als doel een sterk netwerk voor communicatie te maken dat door veerkracht overeind kon blijven in het geval van een ramp of oorlogssituatie. Het publieke deel van dit netwerk werd uiteindelijk een open plek voor innovatie met een gigantische impact op de dingen die we dagelijks doen.

Het web startte als een plek waar je eenvoudig tekst, plaatjes en later video kon delen. Het internet werd een 'disruptive innovator' en tegelijk de allergrootste kans ooit voor de media-industrie. Dit nieuwe platform zette alle tellers op 0. Het leidde er hier in Nederland bijvoorbeeld toe dat een startup (NU.nl) uitgroeide tot de populairste bestemming voor nieuws.

Na media was e-commerce aan de beurt. De infrastructuur hiervoor bestond al, post-orderbedrijven hebben jarenlang niets anders gedaan dan catalogussen versturen en telefonische orders aannemen. De business was er, het enige dat nog ontbrak was de digitalisering van de catalogus.

De afgelopen decennia hebben we dit netwerk in alle lagen van de maatschappij verweven. In hoe mensen en machines met elkaar communiceren. En in de komende jaren zullen we elk nieuw product aansluiten op "het netwerk" om het intelligent te maken.

Network-thinking en het bedrijf van de toekomst

De "iedereen-en-alles-is-altijd-verbonden-mentaliteit" introduceert network-thinking. Sociale netwerken vervangen langzame en formele communicatie als e-mail. Softwareplatformen vervangen complete bedrijven. Een bedrijf is niets meer dan een groep mensen met hetzelfde doel, verbonden met elkaar door een logo, identiteit, fysieke plaats, productiemateriaal en gemeenschappelijk doel. Het bedrijf bestaat alleen maar omdat het faciliteert in de communicatie om doelen te bereiken.

Dus wat maakt een bedrijf fysiek onmisbaar? Bedrijven kunnen helemaal of gedeeltelijk 'gevirtualiseerd' worden. Zolang je in staat bent een probleem aan te pakken met een aanbod dat door het slim inzetten van technologie ver boven het aanbod van de 'traditionele' spelers in de markt uitstijgt, heb je een 'disruptive innovation' en zet je de nieuwe norm.

Ik verzamel voorbeelden van dit soort bedrijven. Deze platform- en netwerkgedreven bedrijven beginnen inmiddels serieuze concurrenten te worden van meer traditioneel opererende bedrijven. Met de groei van het internet wordt de impact van nieuwe bedrijven steeds groter.

Airbnb, 15.000 overnachtingen per nacht, maar geen vastgoed in bezit

Airbnb is een populair voorbeeld. Het is een marktplaats voor het huren en verhuren van kamers. Je kunt je appartement aan iedereen verhuren die daar interesse in heeft en wat geld wil verdienen. Als je in een stad wilt overnachten geeft Airbnb je een meer persoonlijke en bijzondere ervaring dan bijvoorbeeld een hotel je kan geven.

Het Airbnb-model is volledig gedistribueerd. Het opereert als een netwerk, maar het resultaat is hetzelfde als dat van een grote hiërarchische hotelketen. Gemiddeld slapen zo'n 15.000 mensen per nacht in een Airbnb verhuurde kamer. De capaciteit van Airbnb is onbeperkt en de prijs en kwaliteit zijn transparant en dynamisch. Het lastig om hier mee te concurreren als hotel. Airbnb vervangt ook niet de bestaande hotels, maar het bestaat er juist naast en pakt met een onderscheidend aanbod een groeiend aandeel van de markt die voorheen van de hotels was.

Airbnb past prima in Joi Ito's model. Het is 'resilient', het bedrijf bezit geen grote gebouwen vol met kamers en personeel. Een periode van minder vraag en aanbod is geen urgent probleem. Het gaat niet om het 'object', het gebouw, maar om het 'platform'. Geef mensen de mogelijkheid om geld te verdienen.

Airbnb is een kind van 'network-thinking'. Iets, in dit geval een slaapplek vinden, wordt aangepakt door te denken als in een netwerk. Hoe is het ultiem schaalbaar, hoe combineer je vraag en aanbod? En hoe breng je partijen bij elkaar door te fungeren als een hub, in plaats van een bestemming?

Als we over honderd jaar terugkijken op het internet, denk ik dat juist deze manier van organiseren de grootste impact had op hoe een maatschappij georganiseerd is en dat dit de grootste verdienste van het web is.

Joi Ito's 9 principes


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.