Jitse Groen (Thuisbezorgd): “Marketing is onze grootste kostenpost”

Jitse Groen (Thuisbezorgd): “Marketing is onze grootste kostenpost”

Takeaway.com, bij het grote publiek in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl, bestaat al 15 jaar. “We zijn ouder dan Google”, aldus ceo Jitse Groen. In ieder geval van dezelfde generatie. Ooit bedacht vanuit een praktisch probleem. “We hadden gewoon honger. Het was een familiefeestje in een klein dorp in Noord-Holland. We hadden zin in Chinees en dat betekende halen met de auto. Dat vond ik niet zo praktisch. Ik had als één van de weinigen in Nederland al zo’n inbelmodem en dacht kan ik daar wat mee? Op die dag heb ik de domeinnaam thuisbezorgd.nl geregistreerd. Daar heb ik vervolgens 6 maanden niks mee gedaan, maar daarna toch maar eens begonnen.”

Niet dat het direct een doorslaand succes was. “Er was namelijk nog geen breedband internet. Dus wat moest je doen? Je computer aanzetten en inbellen. Een mooi geluid, maar het duurde wel 15 minuten voordat je eindelijk eens je pizza kon bestellen. De slogan ‘een beller is sneller’ klopte als een bus. Dus de eerste drie jaar was het niet zo‘n zinvol concept”. Na de uitvinding van breedband internet begon het te lopen: “Dat was wel het moment dat wij al in heel Nederland 700 bezorgrestaurants op ons platform hadden staan en toen stonden ineens al die computers aan en was die verbinding daar en kon je inderdaad binnen een minuut je eten bestellen. Toen was het ineens handig en eigenlijk zijn we daar vandaan steeds harder gaan groeien.” Jaarlijks 50 procent groei wel te verstaan.

De meest effectieve marketingmethode voor bezorg restaurants die je maar kunt verzinnen

Groei die niet alleen in Nederland wordt gerealiseerd, maar vooral toe te schrijven valt aan uitbreiding in het buitenland. Allereerst in België, waar het bedrijf op dit moment de marktleider onder de thuisbezorgers is. Ook in Duitsland timmert Takeaway hard aan de weg. In 2012 accepteerde het bedrijf een investering van 13 miljoen van Prime Ventures. “Daar zijn we zo ver mee gekomen dat we een Duitse site hebben gecreëerd die even groot was als onze Belgische site. Alleen is Duitsland een paar slagen groter dan België, dus dan stel je niet zoveel voor met diezelfde grootte.”

Vorig jaar volgde een nieuwe investeringsronde die 74 miljoen opleverde. Geld dat werd gebruikt om de nummer drie in Duitsland over te nemen, waardoor Lieferando, zoals Takeaway daar heet, de nummer twee van Duitsland werd. “Daarna zijn we gewoon snoeihard gaan groeien. Het is een massamarkt: je moet heel veel mensen bereiken wil een klein percentage van de bevolking bij je bestellen. Dus wij moeten op televisie en billboards. Als je dat doet met een merk dat niemand kent dan heeft niemand een klik. Wij werden vier keer groter in Duitsland, waardoor al het marketinggeld dat wij investeerden ineens veel effectiever werd. We investeerden nog steeds idiote hoeveelheden geld, maar het werkte tenminste.”

Marketing is de grootste kostenpost van Takeaway, maar marketing is ook de kracht voor de restaurants: “Ik zeg altijd: vroeger stond je in de Gouden Gids. Zo’n pagina kostte 20.000 gulden en hoeveel bestellingen hield je daaraan over? Nul. Nu krijgt je via ons bestellingen binnen en daar reken je voor af met een percentage van circa 10 procent per bestelling. Dus uiteindelijk is het zo dat als je bij ons een hoge rekening hebt, dan heb je ook en paar ton omzet per jaar via ons. Probeer dat maar eens met een bushokje voor elkaar te krijgen, want het kost je 600 euro per maand om in een hokje te hangen en daarvoor heb je bij ons heel erg veel bestellingen. Dus wij zijn de meest effectieve marketingmethode voor bezorgrestaurants die je maar kunt verzinnen. Wij zijn vele malen goedkoper dan wat dan ook.”

Ondanks alle positieve cijfers draait Takeaway nog steeds verlies: “Het is best ingewikkeld om winstgevend te zijn. Het is heel simpel: je wilt niet nummer 2 zijn. Want wat gebeurt er dan: nummer 1 wil nummer 1 blijven en geeft dus heel veel marketinggeld uit en nummer 2 wil nummer 1 worden en doet hetzelfde. Dus op het moment dat je die situatie hebt maak je geen of heel weinig winst.”

Ons product is nog niet goed genoeg

Op dit moment wordt er veel geld geïnvesteerd in de voedselbezorgsector. Groen wijt het aan de lage rentestand en het feit dat er nog groei mogelijk is. Thuisbezorgd of Takeaway heeft in Nederland slechts een marktaandeel van 15%, in heel noord/west Europa een paar miljoen klanten. Groen wijst wel op de grote verschillen tussen de bezorgportalen: “Wij bezorgen zelf niet. Wij sturen alleen maar berichtjes: kun je gaan bezorgen? Bezorgen is vreselijk moeilijk en je kunt er volgens mij niet zo heel veel geld mee verdienen”. Alleen al omdat vrijwel iedereen op hetzelfde tijdstip eten bestelt.

“Wij verwerken op een zondag duizend bestellingen per minuut. Moet je eens bedenken wat dat zou betekenen als we die zouden gaan bezorgen. Duizend mensen, duizend brommers, duizend verzekeringen. Dat is bijna niet te doen.” Tel daarbij op dat bezorgers ook het minimumloon verdienen en gemiddeld niet meer dan 2 of 3 bezorgingen per uur kunnen afleveren. Doorgeven van bestellingen is dus logisch. En nog steeds zinvol: “Er is nog steeds een hele grote discrepantie tussen de consument die de smartphone snapt en de bij ons aangesloten bezorgrestaurants die vaak eigenlijk geen idee hebben waar die bestellingen vandaan komen. Die rollen gewoon uit het apparaatje, dat weten ze wel, maar of dat op een smartphone is binnengekomen of via het internet dat weten ze niet.”

De grootste concurrent voor Thuisbezorgd en de buitenlandse zusterbedrijven blijft de telefoon. Om die concurrentie voor te blijven moet je zorgen voor een heel goed product. “Ik vind ons product nog niet goed genoeg. Het is best aardig, het is beter dan dat van de concurrentie, maar het is nog niet goed genoeg”, aldus Groen. En dus blijft het schaven en fine tunen. Aangesloten restaurants worden ‘beloond’ met elektrische scooters om het bezorgen schoner te maken.

Verder draait het natuurlijk vooral om het eten. “Wat kun je daar nog verder aan automatiseren? Niet zo gek veel. Het enige dat je zou kunnen doen is het aanbod uitbreiden naar wat meer gezonder eten en wat duurder eten”, iets waar Thuisbezorgd zeker mee bezig is. “Maar het zit hem ook in ons product: om meer behulpzaam te zijn. Want eigenlijk weten we natuurlijk al lang dat jij vandaag een pizza wil of dat je elke woensdag sushi eet, maar we vallen je nog steeds lastig met dezelfde site. Dat is gek. Dat doen we slecht vind ik, dus daar zal het bedrijf in verbeteren en ik denk dat dat ons weer groter maakt.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.