In 6 stappen naar de perfecte website #adv

DTG
17 oktober 2016, 12:00

Als je een website hebt, dan zit je wel goed. Toch? Helaas niet. De concurrentie is online zo groot dat je alleen met een perfecte website je toekomstige klanten over de streep trekt. Een goede website heeft unieke content, is gebruiksvriendelijk, snel en bovendien zo ingericht dat ook zoekmachines de pagina’s begrijpen. Daarnaast moet de website passen bij jouw bedrijf en aansluiten bij de verwachting van je bezoekers. Wil je een website die je helpt met ondernemen? Pak deze blog erbij en doorloop de 6 stappen op weg naar de perfecte website.

Wil je eerst weten hoe het met de kwaliteit van je site gesteld is? Doe dan de gratis Webcheck van DTG. Hierbij wordt je site gecontroleerd op 70 punten en ontvang je een adviesrapport waar je direct mee aan de slag kan!

Doe de gratis Webcheck

1. Wat wil jij bereiken met je website?

De ideale website versterkt je bedrijfsvoering. Daarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt waar je website voor dient. Wil je bijvoorbeeld:

  • je naamsbekendheid vergroten;
  • meer omzet genereren door online verkopen;
  • goed vindbaar zijn voor je klanten, of
  • nieuwe klanten werven?

Neem de tijd om te bepalen waarmee je echt geholpen zou zijn. Dit doel helpt je als je straks gaat nadenken over het ontwerp, de inhoud en de structuur van je pagina’s.

2. Hoeveel tijd heb je?

Belangrijk is ook om stil te staan bij de hoeveelheid tijd die je wilt steken in het maken en onderhouden van je site. Je kan je website vullen met statische en dynamische informatie. De statische informatie bevat de teksten over je bedrijf, de diensten of producten. Denk bij dynamische informatie aan een pagina met nieuws of een blog. Daarop plaats je steeds nieuwe berichten met relevante informatie. Wil je de aandacht van bezoekers vasthouden, dan moet je er wel voor zorgen dat er regelmatig iets nieuws te lezen is. Heb je hier geen tijd voor, kies dan liever alleen voor statische informatie. Zo zien bezoekers niet dat je al in geen tijden nieuws hebt geplaatst.

Maak wel een paar keer per jaar tijd om naar je website te kijken. Klopt de informatie nog? Is je aanbod veranderd en kan je een stukje tekst toevoegen? Neem daar dan even de tijd voor. Zo houd je je website bij zonder er al te veel tijd in te hoeven steken.

3. Wie is je ideale publiek?

Je weet wel wie jouw producten of diensten afneemt, maar welke kenmerken maken je klanten uniek? Als je daarover nadenkt, weet je ook welke punten je in je website kan verwerken. Kijk bijvoorbeeld naar de aanpak van DTG klant; BAK restaurant.

4. Hoe grijp je de aandacht van de bezoeker?

Direct de aandacht pakken, dat is belangrijk. De gemiddelde internetter ziet immers tientallen websites per week en weet binnen enkele seconden of hij op de site wil blijven of niet. Kies een sprekende foto of een verrassende tekst. Goed beeld (helder en sprekend) draagt een krachtige boodschap uit. Investeer daarom in goede fotografie. Kopieer nooit zomaar foto’s van internet: je weet niet waar het nog meer is gebruikt en er kan auteursrecht op rusten. Voor de kleinere portemonnee is stockfotografie (zoals http://sxc.hu/ en http://openphoto.net/) een optie. Deze beelden zijn rechtenvrij te gebruiken.

5. Hoe structureer je de informatie op je website?

Je plaatst allerlei teksten op je website over je bedrijf. Hoe je die teksten en beelden indeelt, dat is de basis voor de navigatie door je website. Je verhaal bouwt zich op door de website, dus denk goed na over wat je waar plaatst. Hoe makkelijk kan iemand producten of diensten vinden? Bereikt de lezer snel het doel dat jij voor ogen hebt? Dat is natuurlijk van groot belang! Begin bij de boodschap en denk dan na over een ontwerp en menustructuur die daar goed bij past.

De belangrijkste boodschap staat op de eerste pagina. Vanaf die eerste pagina leid je je bezoekers naar de vervolgpagina’s. Houd er wel rekening mee dat bezoekers niet altijd op de startpagina binnenkomen. Via Google komen ze soms ook op andere pagina’s terecht. De pagina’s moeten dus los van elkaar te begrijpen zijn en tegelijkertijd onderdeel zijn van het geheel.

Openingstijden, het adres en je telefoonnummer. Het zijn praktische zaken waar de bezoeker niet naar zou hoeven zoeken! Zorg dat ze snel vindbaar zijn, bijvoorbeeld door ze onderaan elke pagina in de footer te zetten, of door voldoende buttons naar de contactpagina toe te voegen. Ook de links naar social media mogen best opvallen; mensen willen graag op de hoogte blijven van jouw onderneming!

6. Is het design van je website responsive?

50 procent van alle websites wordt bekeken vanaf mobiele telefoons en tablets. Die schermen zijn een stuk kleiner, waardoor oudere webdesigns er nogal rommelig en onleesbaar uitzien. De smartphonegebruiker haakt snel af wanneer de lettertjes te klein zijn of foto’s traag laden. Een oplossing is een zogenaamd responsive design. Daarbij past het ontwerp van de website zich automatisch aan de resolutie van het scherm aan. Pas je je oude website aan? Laat de websitebouwer dan nakijken of hij het ontwerp responsive kan maken. Vraag ook om een responsive design wanneer je een nieuwe website laat bouwen.

Benieuwd welke verbeteringen jij nog kunt doorvoeren?

Heb je de stappen gevolgd en antwoord gegeven op de vragen? Dan kan je nu je website onder handen nemen! Probeer ook eens de Webcheck van DTG, een handige tool die je website analyseert op 70 verschillende punten. Zo wordt gekeken naar gebruiksvriendelijkheid, structuur, technologie en optimalisatie voor zoekmachines. Hoe je website het doet, wordt met je besproken door een van onze specialisten. Na het gesprek stuurt de specialist je de resultaten in de vorm van een persoonlijk adviesrapport toe. Alles geheel gratis en vrijblijvend, dus je kan direct zelf aan de slag.

Online succes. Ruim 500 DTG’ers zijn daar dagelijks mee bezig. Voor jouw bedrijf. Designers, copywriters, onlinemarketeers, SEA-, SEO- en dataspecialisten, wij hebben alles onder één dak om dat succes waar te maken. Met meer dan 3.000 websites, 3.500 SEA-campagnes en 40.000 netwerkprofielen hebben we onze klanten het gezicht gegeven dat bij hen past. Dat zijn mooie getallen, maar ze zeggen niet alles. Wees kritisch. Stel vragen. Lees wat anderen over ons zeggen. En kom daarna eens bij ons langs.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!