iBeacons: mobiele marketing op fysieke locaties

17 april 2014, 09:29

De mogelijkheden voor retailer en marketeer

In een eerdere blogpost van Roman Solarz over mobiele marketing tijdens Google’s Agency Event kwam naar voren dat volgens recente cijfers van Google 26 tot 37 procent van research op een smartphone tot een in-store (offline) aankoop leidt. Omdat volledig doormeten van online inspanningen naar offline doelstellingen vaak nog niet helemaal mogelijk is, wordt er veel gespeculeerd over hoeveel waarde mobiele apparaten kunnen uitoefenen op het behalen van deze offline doelstellingen. Meer en meer worden online marketingproducten omgevormd met specifieke smartphonefunctionaliteiten die aan offline doelstellingen kunnen bijdragen. Denk aan click-to-call ads en de mogelijkheid om op basis van de GPS-functionaliteit advertenties te tonen aan gebruikers in de buurt. Een recente ontwikkeling is de lancering van iBeacons, die online en offline nu nog dichter bij elkaar brengen.

Wat is iBeacons?

Apple introduceerde in juni 2013 een nieuwe softwaretechnologie die is uitgerold in iOS 7 genaamd: iBeacon. De technologie stelt apparaten in staat om een soort bakens te worden en een signaal uit te zenden waarmee iPhones, iPads en iPods binnen een afstand van 50 meter draadloos met deze zogenoemde iBeacon kunnen communiceren. Elke iBeacon zendt zijn eigen signaal uit en kan los van andere iBeacons contact leggen met devices. Hiervoor is wel toestemming nodig van de gebruiker en zal in de praktijk vaak een app nodig zijn om de consument daadwerkelijk te kunnen bereiken. iBeacons kunnen worden ingezet om consumenten het leven gemakkelijker te maken en bieden marketeers en developers de mogelijkheid om nieuwe vormen van marketing toe te passen.

iBeacons de mogelijkheden voor retailer en marketeer

Er zijn een aantal mooie praktijkvoorbeelden waar iBeacons ingezet zijn. Apple was de eerste die gebruikmaakte van de technologie door het product Apple TV (3e generatie) draadloos en geautomatiseerd instellingen te laten ophalen uit de iPhone of iPad wanneer deze bij het apparaat in de buurt komt. Maar er zijn meer denkbare vormen waarin iBeacons erg interessant kunnen zijn voor retailers of bedrijven met een fysieke vestiging.

Winkelgedrag meten

Met iBeacons wordt het meten van gedrag van bezoekers in winkels een fluitje van een cent. De iBeacon-technologie geeft de mogelijkheid om van iedere bezoeker de looprichting en de tijd dat er stilgestaan wordt voor een schap inzichtelijk te maken. Deze informatie kan waardevol zijn om te analyseren of de inrichting van een winkel optimaal is.

Real world (re)marketing

Een retailer kan in zijn fysieke winkel iBeacons plaatsen en is daarmee in staat pushnotificaties naar devices te sturen van bezoekers van de winkel. Hier kan de retailer informatie geven over de laatste promoties in de winkel of de nieuwste collecties die net gearriveerd zijn. Wanneer de iBeacon detecteert dat de winkelbezoeker al eerder aankopen heeft gedaan, kan deze informatie ingezet worden om een promotie op maat uit te lichten.

Indoor navigatie

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om bezoekers wegwijs te maken in winkels. Denk aan grote vestigingen waar je niet direct alle producten weet te vinden. Met een simpele zoekfunctie leiden iBeacons je direct naar de juiste schappen. Uiteraard is het op deze manier ook mogelijk om bijvoorbeeld bezoekers van musea extra informatie te geven over het werk waar ze bij staan te kijken.

Mobiel betalen met iBeacons

Naast de targetingmogelijkheden zijn bedrijven als MyOrder en PayPal druk doende de iBeacon-technologie in te zetten om eenvoudig ‘hands-free’ mobiel betalen mogelijk te maken. PayPal lanceerde onlangs PayPal Beacon, waarmee kassystemen draadloos kunnen communiceren met winkelbezoekers die een PayPal-app hebben. Zonder enig contact kan er een betaling uitgevoerd worden. Hiervoor is geen pasje, cash of handtekening meer nodig.

We zullen deze vormen van gebruiksgemak voor de consument steeds meer in-store tegen gaan komen. De iBeacons van Apple zenden signalen via Bluetooth LE (low energy), wat betekent dat deze naar alle waarschijnlijkheid ook moeten kunnen gaan communiceren met andere devices en platforms zoals Android.

Marketingfacts jaarboek 2014/2015

Vanuit StormMC zijn we dit jaar nauw betrokken bij het hoofdstuk ‘Mobile’ in het Marketingfacts Jaarboek. Daarom publiceren we in april op Marketingfacts een serie artikelen over mobiele marketing en digitale promotie. Een deel hiervan verschijnt binnenkort dus ook in het jaarboek. Benieuwd naar de rest van het hoofdstuk en de rest van het jaarboek? Laat dan hier je e-mailadres achter en je bent de eerste die het weet als ‘ie verschijnt (verwachting: begin juni)!

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remco Bron

    Klopt; MyOrder heeft het in de media geroepen en daarna de lippen stijf op elkaar gehouden…


    23 april 2014 om 14:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!