• Mobile
    wordt gesponsord door

Agencies@Google 2014: wat werd er over mobile marketing gezegd?

De mobile marketing takeaways van het Agencies@Google 2014-event

Agencies@Google 2014: wat werd er over mobile marketing gezegd?

Afgelopen dinsdag en woensdag ben ik bij Google in Dublin op bezoek geweest voor het Agencies @ Google-evenement. Bureaus uit heel Europa komen naar dit evenement toe en Google gebruikt het podium om performance-vraagstukken te beantwoorden en de visie voor het komende jaar te delen. Google predikt al jaren het belang van mobiele apparaten en dat was tijdens dit evenement niet anders. Ik heb de belangrijkste mobile-marketingpunten voor je samengevat.

Traffic is shifting

Traffic is shifting. De opkomst van mobiele apparaten. De afgelopen jaren ziet praktisch iedereen deze verschuiving in zijn webanalytics-pakket en hij wordt hier nogmaals benadrukt. Het thema is het belang van de mobiele gebruiker voor de e-commercebranche. Het mobiele apparaat bevat de kracht om online bezoek in offline bezoek om te zetten. Een heel groot deel van de mobiele zoekopdrachten bevat locatie- of productinformatie en een groot deel van deze bezoeken leidt uiteindelijk tot aankoop of tot bezoek in de winkel. De verschuiving van traffic naar mobiele apparaten is gaande en hier wordt te weinig op ingespeeld. 

De e-commercemarkt groeit, er is steeds meer traffic afkomstig van mobiele apparaten en conversiepercentages dalen doordat er te weinig ingespeeld wordt op de nieuwe schermen. Er zijn te weinig partijen die dit op orde hebben en het belang is groot. De Engelse retailer Schuh zet hier hoog op in en schijnt inmiddels al 35 tot 40 procent (!!) van de totale online omzet via het mobiele apparaat te genereren.

Be there, be relevant and be optimized

Google presenteert een framework om het mobiele landschap mee te benaderen. Be there, be relevant and be optimized. Deze aanpak beslaat het hele mobiele landschap en kan elke adverteerder handvatten bieden om op te optimaliseren.

Be There

  • Analyse mobile industry trends
  • Analyse your mobile website experience
  • Peer set comparison across key metrics
  • Analyse budget usage across campaigns

Het voornaamste onderwerp van deze fase is aanwezigheid. Hoe ziet mijn mobiele website eruit? Heb ik een mobiele website? Maar ook de discussie: heb ik een mobiele website of een app nodig?

Be Relevant

  • Campaign performance analysis & bid recommendations across mobile
  • Advice on best ad creatives and extensions to use
  • Audience data insights
  • Remarketing lists for search ads

​Houd er rekening mee dat er op mobiele apparaten anders gezocht wordt en pas hier je advertenties op aan. Verhoog het gemak voor de gebruiker door bijvoorbeeld advertentie-extensies toe te voegen. De lijst met verschillende soorten advertentie-extensies is inmiddels enorm en hiermee kun je de gebruiker binnen één klik van antwoord voorzien. Relevantie betekent ook dat je de zichtbaarheid van je advertenties wil vergroten op momenten die voor jou belangrijk zijn. Als retailer wil je bijvoorbeeld biedingen verhogen in een straal rondom je fysieke winkel, als pizzaria wil je de biedingen verhogen rondom etenstijd. 

Be Optimized

  • Website usability analytics
  • Cross device data analysis
  • Multi-channel and search funnel analysis
  • Attribution modeling

De volgende stap is het optimaliseren van je mobiele campagnes. Een veel voorkomende situatie is dat mobiele campagnes alleen op conversie afgerekend en vaak ook geoptimaliseerd worden. In de meeste gevallen komen mobiele campagnes hierdoor beperkt tot hun recht omdat dit niet altijd goed aansluit bij de wijze waarop het mobiele apparaat gebruikt wordt. Begin met het meten van alle conversietypen, denk hierbij aan app-downloads, in-app purchases, de store locator, click-to-calls, maar uiteindelijk ook crossdevice. Hierdoor krijg je meer inzicht in de prestaties van je mobiele campagnes en handvatten om op te optimaliseren. 

Tomorrow everything is a computer, but nothing looks like a computer

De reden waarom Google inzet op het mobiele apparaat heeft te maken met de filosofie dat alle apparaten straks verbonden met internet zijn. "Tomorrow everything is a computer, but nothing looks like a computer." Met deze gedachtegang wordt natuurlijk al voorzichtig vooruit gekeken naar de opkomst van de smartwatch waar techniekgiganten Google én Apple allebei op inzetten. De Google Glass past ook goed in dit rijtje. Google weet dit mooi te illustreren met de volgende video’s:

In de laatste video is ook een rol weggelegd voor de iBeacons. Collega Yorick Voorthuijzen zal het gebruik en de mogelijkheden hiervan verder toelichten in een blog volgende week. 

De multiscreenstrategie

De meeste bedrijven hebben de marketingaanpak voor de smartphone amper op orde en we moeten al vooruit kijken naar de smartwatch. Het landschap verandert vliegensvlug en er komen meer en meer apparaten bij om rekening te mee te houden. De cijfers liegen er niet om en er liggen mooi cases op tafel van de bedrijven die durven. Om succes uit multiscreen te halen, is een andere denkwijze nodig. Maar diegene die durft, lijkt uitbetaald te worden. Denk na over welke momenten voor jou bedrijf belangrijk zijn en zorg ervoor dat je relevant bent op die momenten. 

Marketingfacts jaarboek 2014/2015

Vanuit StormMC zijn we dit jaar nauw betrokken bij het hoofdstuk 'Mobile' in het Marketingfacts Jaarboek. Daarom publiceren we in april op Marketingfacts een serie artikelen over mobiele marketing en digitale promotie. Een deel hiervan verschijnt binnenkort dus ook in het jaarboek. Benieuwd naar de rest van het hoofdstuk en de rest van het jaarboek? Laat dan hier je e-mailadres achter en je bent de eerste die het weet als 'ie verschijnt (verwachting: begin juni)!  


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Bedankt voor je bijdrage. Dit is precies hetzelfde toe ik bij hen was in oktober.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.