Hulpmiddel voor je contentkalender 2016

Belangrijkste trending topics van 2016 zijn al bekend

Hulpmiddel voor je contentkalender 2016

Voor marketeers is het hate it or love it: merken die inhaken op de actualiteit. Als een merk snel en creatief inhaakt op de talk of the town kun je een socialemediahit scoren, maar ook een slechte inhaker kan viral gaan. In veel gevallen is de actualiteit al bekend en daarom kun je ook nu alvast nadenken op welke dagen van 2016 je wilt gaan inhaken. Om je te helpen presenteert Buzzcapture ook dit jaar de Contentkalender 2016 op Marketingfacts. 

Inhaakkalender 2016

In de ideale wereld van een socialemedia manager heb je een contentkalender waarin is opgenomen welke berichten je per socialemediakanaal gaat publiceren over een langere periode. Hierdoor kun je vooruit werken en wordt de kwaliteit van een bericht waarschijnlijk verhoogd. Wanneer je een dergelijke planning maakt is het belangrijk in te spelen op dat wat belangrijk is voor je klanten, fans en volgers.

Zo is woensdag 27 april geen normale werkdag, maar viert Nederland Koningsdag. En zo weet je bijvoorbeeld ook al wanneer heel Nederland in 2016 naar de finale van de 200 meter sprint van Dafne Schippers gaat kijken. Je hoeft er niet iets mee te doen, maar het helpt wel bij het kiezen van het juiste moment van het plaatsen van je content.

Net als de afgelopen jaren heeft Buzzcapture de belangrijkste momenten van 2016 alvast voor je op een rijtje gezet:

Klik hier om de kalender gratis te downloaden, zodat je deze kunt printen.

Voordat je vol goede voornemens aan de slag gaat met de kalender en content gaat maken voor 2016 is het goed een eigen contentkalender te maken met relevante data voor de doelgroep van je merk. Haak je alléén op onze kalender in, dan mis je de dagen die écht belangrijk zijn voor je lezers.

Inhakers moeten vooral relevant zijn

Op social media worden inhakers geliefd en gehaat. Wanneer moet je dit nu wel of niet doen? Drie mensen uit het vakgebied geven aan hoe je het beste met je contentkalender en inhakers om kunt gaan.

Gonnie Spijkstra is socialemedia manager bij Telegraaf Media Groep en schrijft over inhakers op haar blog Verse Reclame: “Een goede inhaker is fantastisch. Meestal is dit een inhaker op een onverwacht trending topic, afkomstig van een merk dat echt het recht heeft om op het topic mee te liften en waar veel liefde in is gestoken. Zoals de koek- en zopiekraam van Unox op de koudste lentedag ooit. Vaker, zien we echter tientallen inhakers op één en dezelfde dag, zonder dat er een link zit tussen het merk en de gebeurtenis. Dan gaat het bijvoorbeeld om een gemakkelijk Facebookplaatje. Gerben van den Hurk, socialemedia manager bij Carglass, sluit zich hierbij aan: “Een goede inhaker moet altijd relevant, actueel en direct linkbaar zijn aan de merkwaarden.” 

Oskar Bolhuis is managing director bij creatief platform Brandfighters en hij vindt dat de ‘inhaker’ een beetje een achterhaald woord begint te worden. “Er zijn zoveel momenten dat je niet kan of wil inhaken. En dan kan je beter je verhaal vertellen zonder actueel haakje. Inhakers zijn een mooi middel om als merk te laten zien waar je voor staat. Ik vind inhakers soms geweldig, maar ze moeten wel relevant en gepast zijn. Een goede inhaker is wanneer je echt positief verrast wordt met een sympathieke post en daarbij het gevoel hebt dat het terecht is dat het betreffende merk inhaakt.”

Meer dan een grappige update

Spijkstra gaat hierbij nog verder: “Mijn advies is: laat de inhaakkalender links liggen en trek inhaken eens wat breder. Allereerst wat betreft het thema: mensen praten over meer dan alleen nieuws. Bepaal de gespreksdomeinen waarin het merk relevant kan zijn. Unox kan bijvoorbeeld een rol vervullen in het domein 'winter, schaatsen, kou en thuis opwarmen met soep'. Monitor vervolgens continu op welke manier mensen praten over deze onderwerpen. Luister goed bij de koffieautomaat en op verjaardagen waar de doelgroep zich bevindt. Als schaatsliefhebbers elkaar vragen waar het beste natuurijs ligt, zou Unox een artikel kunnen publiceren met de mooiste schaatsroutes van dat moment. Of zelfs een functionaliteit bouwen, zoals de Schaatsapp. Daar heeft de consument meer aan dan aan een Facebookpost in z'n timeline. En dat is wat mij betreft het nieuwe inhaken: echt waarde toevoegen in de gesprekken tussen mensen.”

Meng je niet in sociale en politieke topics 

“Inhakers op sociale of politieke topics kunnen je merk ernstig schaden, zeker als er geen link bestaat tussen het merk en het onderwerp”, aldus van den Hurk. Bolhuis vult aan: “Als je teveel opgaat in het inhaken kan het een doel op zich worden en dan laat je andere communicatie- en marketingkansen liggen. Staar je dus vooral niet blind op het inhaken.”

Kun je een goede inhaker van 2016 nu al maken? 

Van den Hurk: "De kracht van een inhaker valt of staat met de actualiteit. Ja, je kunt nu al voorbereidingen treffen, maar maak voor het effectief publiceren van de inhaker altijd de afweging of het op het moment van publicatie nog steeds relevant en authentiek genoeg is.” Bolhuis sluit zich hierbij aan: “Sommige zaken die relevant zijn voor jouw merk zijn, zie je van mijlenver aankomen en dan is het goed om daar alvast over na te denken. Die inhakers kan je in theorie al op de plank hebben liggen. Je kan uiteraard wel punten scoren door snel te handelen wanneer iets in de actualiteit staat, in plaats van te wachten op die ene feestdag. Als je dat wilt doen, moet je altijd klaar staan om toe te slaan. Het is een hele kunst!”


Delen

0
11


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ah, mooi hulpmiddel! Toevallig hebben we vanuit Spring marketing net de eventkalender speciaal voor zorg aangevuld en up-to-date gemaakt. Misschien ook interessante aanvullingen voor deze kalender? Zie http://www.springmarketing.nl/eventkalender-speciaal-voor-zorg-vernieuwd/.

    Groet, Erica Bouma

    geplaatst op

  • Helemaal blij met de contentkalender. Thnks :-)
    Alleen jammer dat er zoveel zwart in de pagina zit, ik trok m'n printer zowat leeg toen ik 'm wilde printen.

    Keep up the good work

    Donna

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.