Holland 2.0

23 juli 2007, 05:05

Web 2.0 & Destination marketing – Holland.com leads the Way… aldus een enthousiaste concullega. Met zulke concurrenten heb je geen vrienden meer nodig, de hoogste tijd dus om er eindelijk eens wat meer over te vertellen op Marketingfacts. De eerste positieve reacties zijn immers al binnen, de eerste kanttekeningen ook. Bekijk het onderstaande introductievideo, lees mijn persoonlijke bevindingen en oordeel zelf.

Travel 2.0

Web 2.0 websites zijn goed bruikbaar voor reis branche. YouTube en Flickr staan vol met vakantiefoto’s en video’s. Blogs en profielensites staan vol met reisverhalen. Het is dan ook niet gek dat travel 2.0 websites zoals Tripadvisor en IgoUgo de afgelopen jaren buitengewoon succesvol zijn geweest. Helaas worden deze websites steeds meer overwoekert door adverteerders die de bezoekers willen lokken naar…? Juist! Hun eigen website.

Op travel 2.0 websites ontbreekt het vaak aan bruikbare feitelijke informatie zoals: Wanneer is er een bepaalde tentoonstelling? Wat zijn de openingstijden? Hoe kom ik op de plaats van bestemming? Bovendien kan men er vaak niet boeken want dat zou ten koste gaan van de adverteerders. Wanneer men dan klikt naar de site van een adverteerder ontbreekt het juist weer aan objectieve informatie van onafhankelijke bezoekers. En dat terwijl de toerist zo graag zijn mooie reisverhalen en beelden wil delen.

Holland 2.0

Wanneer je als toerist op zoek gaat naar informatie over een bepaalde bestemming zal je dus meerdere websites moeten opzoeken om een compleet beeld te krijgen van een bepaalde vakantiebestemming. Niet voor niets komt meer dan 60% van de bezoekers aan travel websites via search engines. Geen enkele site heeft nog een combinatie gemaakt waarop zowel objectieve als subjectieve informatie te vinden is om de toerist een compleet beeld te geven van de bestemming. Geen enkele website op een na, de Amerikaanse holland.com site (us.holland.com) probeert juist dat te zijn: een portal voor alle beschikbare informatie betreffende Nederland, of, “Holland” zoals de meeste Amerikanen ons land graag noemen. Naast de bruikbare informatie van het toeristisch bureau zelf maakt de website gebruik van verschillende (travel) 2.0 websites met informatie over Nederland.

De header

Voor het design van de website is gekozen voor de webdesigners van Brink Media. Eerder maakten zij al de site CoolCapitals.com welke een nominatie behaalde voor een Webby award maar kansloos was tussen de websites met “iets” meer bezoekers (Tripadvisor, Google Maps en Expedia). Een van de opvallende zaken van de Cool Capitals website is de navigatie. Door te clicken op de verschillende visuals of plaatsen op de website surf je van onderwerp naar onderwerp en van Capital naar Capital. Dit idee is ook op de Amerikaanse holland.com site doorgevoerd. Dit wordt zichtbaar als er op het kaartje boven de foto in de header word geclickt. Op speelse wijze kan de bezoeker de website besturen door op de verschillende plaatsnamen en onderwerpen te clicken op de kaart. De kaart van Holland is waarschijnlijk voor de meeste Amerikanen niet meteen herkenbaar maar wel zeer functioneel. De foto die bij het openen van de website in de header staat verandert wanneer er aan de linkerkant op de verschillende genres wordt geclickt. Deze foto’s maken de homepage op het eerste aanblik aantrekkelijk. In tegenstelling tot de meeste andere foto’s komen deze foto’s voornamelijk nog(?) uit eigen beheer.

De menubalk en tag cloud

Onder de header staat de horizontale menubalk. De bezoeker kan hier voor een generieke pagina kiezen. Een keuze tussen de verschillende multimedia (foto, video) en standaard informatie. Linksonder de menubalk is nog een belangrijke navigatie tool, de tag cloud. Deze tag cloud is voor menig 2.0 website bezoeker bekend. Hoe vaker er naar een onderwerp geclicked of gezocht word hoe groter het woord in de tag cloud naar voren komt. Dit maakt de website “levend”, want de tagcloud beinvloed de content terwijl de rss-feeds vanuit de verschillende bronnen beinvloed worden door de bezoekers op die verschillende websites. De content is dynamisch. De pagina’s veranderen dus regelmatig van inhoud. De grootste gemene deler staat op de homepage. Het NBTC heeft zelf filters toegepast op de verschillende bronnen zodat bepaalde onderwerpen niet naar voren komen en bepaalde onderwerpen juist wel. Kwaadwillenden kunnen zodoende geen spam op de website plaatsen terwijl bepaalde onderwerpen zoals bijvoorbeeld de Keukenhof op het juiste moment prominent naar voren komt.

De content

Behalve de eerder genoemde 2.0 websites zoals YouTube, Flickr en Google maps worden er ook andere bronnen gebruikt zoals Google News en Kayak. Kayak is een objectieve Travel Search Engine die het mogelijk maakt om direct vanuit de website reizen te vergelijken en te boeken. Tussen de informatie van de externe 2.0 websites wordt de informatie van het NBTC weergegeven. Standaard informatie word afgewisseld met specifieke informatie over tentoonstellingen en evenementen. Deze informatie is deels afkomstig van een aparte blog welke al bijna een jaar door het NBTC wordt bijgehouden. De informatie op de blog verschilt nauwelijks van de informatie van de nieuwsbrief maar heeft wel alle extra functionalteiten van een blog. Zodoende wordt er rekening gehouden met de verschillende voorkeuren van de bezoekers.

De community

Iedere bezoeker kan zijn eigen bijdrage leveren door een eigen profiel te creeren. Op de eigen pagina kunnen foto’s, teksten en video’s geupload worden. Daarnaast is het mogelijk om met andere bezoekers te communiceren en zelfs te daten. Op deze manier kan de bezoeker niet alleen Holland beleven in beeld en tekstmateriaal maar ook nog hun ervaringen delen. Het NBTC heeft ruime ervaring met user generated media door verschillende blogger campagnes en de door het NBTC zelfbeheerde blogs. Het is niet ondenkbaar dat ook bedrijven en instellingen hun eigen account kunnen openen zodat ook zij hun informatie op de website kwijt kunnen of aanpassen. Door de betrokkenheid van de bezoekers blijft de website up to date.

Second life

Binnenkort wordt er ook nog een Holland eiland in Second Life geopend, hier, in club “Van Gogh Gogh” (spreek het op zijn Amerikaans uit) hebben verschillende designers en musea hun eigen grachtenhuis. Voor zover ik weet, het eerste nationaal toeristisch bureau in Second Life. Het eiland is makkelijk te bereiken met een SL-url linksonderaan op de homepage.

Web 2.0 & Destination marketing – Holland.com leads the Way

Wat is uw mening?

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Karin Schmollgruber

    Hi Marko, wish I could understand more. Thanks for the link and the hint about the video.

    Regards from Vienna, Karin


    23 juli 2007 om 05:39
    BasPaauw

    Karin, thank you! For the great compliment you made, I hope holland.com will set an example for the future of online travel. I know, many people like yourself are working hard on the creation of interactive tools that enrich the tourists experience before, during and after their trip.


    23 juli 2007 om 06:05
    Karin Schmollgruber

    @Bas, my pleasure. I wonder about the cheese video though. Sebastian, I have tried to mail you several times. I never got a hold of you though (had been meaning to interview about the bloggersinamsterdam project).

    Karin


    23 juli 2007 om 06:33
    BasPaauw

    @ Phileas, je verrast me met het stedentrip project, ik wist dat er mensen meee bezig waren maar dit project is alweer een beetje van na mijn tijd. Het is met name gericht op de ons omringende landen, opgezet voor de kantoren in die landen. Het ziet er erg goed uit en het beloofd veel goeds voor de toekomst. Ik zal eens vragen hoe het met de campagne gaat.

    @ Karin, I’ve been off-line for a while, I just got back to Amsterdam and these days I’m trying to pick up the pieces of lost e-mail. I’ll sent you an e-mail today.


    23 juli 2007 om 06:53
    wowbagger

    Ik vind het vooral een beetje een brei geworden… Ik weet niet zo goed of dat nu puur aan de content ligt of vooral aan de opmaak. Een beetje vlees hier en daar had de site zeker geen kwaad gedaan. Ruimte die je makkelijk had kunnen winnen door een echte 1024×768 site te maken in plaats van een vlees-noch-vis resolutie te pakken.

    Wel een leuke insteek, maar een beetje to much voor mij.


    23 juli 2007 om 15:41
    media

    Ziet er indrukwekkend uit Bas! Moet eerlijk zeggen dat ik een beetje overspoeld werd door het aanbod op de site. Moet er nog eens rustig voor gaan zitten om alles in detail te bekijken. Bovenstaande video die uitlegt wat er zoal te vinden is, is helemaal top!


    23 juli 2007 om 20:05
    Eric

    De site lijkt behoorlijk volledig te zijn in haar aanbod van content, maar laat toch nog wel wat steken vallen wat betreft de vormgeving. Grootste euvel is toch wel de fout om zoveel mogelijk informatie te proppen in de beschikbare ruimte. Witruimte heeft wel degelijk een functie. Nu is er te weinig tussen de verschillende tekstkolommen waardoor content in elkaar overloopt tot een grote brei. Vooral in IE, maar ook in Mozilla. Durf dus in het ontwerp wit marges te hanteren (ook tussen scheidingslijnen en txt) waardoor de leesbaarheid enorm zal toenemen.

    Vergeet ook niet een duidelijke visuele hiërarchie aan te brengen: oftewel maak visueel duidelijk wat het belangrijkste is en wat juist van secundair belang is. Dit zal de toegankelijkheid van de site alleen maar verbeteren. Op dit moment is het aanbod overweldigend ipv transparant voor de gemiddelde en onervaren gebruiker.

    Succes!


    24 juli 2007 om 10:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!