Hoge Klout, baan op zak?

12 november 2012, 12:29

Social media gaan steeds meer voor ons bepalen hoe we als persoon beoordeeld worden. Je online persoonlijkheid wordt leidend door het vertrouwen dat mensen hebben in online informatie. Dat is een interessant gegeven voor een arbeidsbemiddelaar. Op de Emerce eDay sprak Farida Vis over social influence en dan met name online influence op Twitter, een sociaal netwerk waar ze veel ervaring mee heeft na haar analyse van maar liefst 2,6 miljoen tweets in het project Reading the Riots. Haar lezing zette me goed aan het denken. Hoe werkt online identiteit en social influence met Klout? En hoe is het vervolgens gesteld met de betrouwbaarheid van sollicitanten?

Hoe je de invloed van Twitter (niet) moet meten

Online social influence is een ranking van jou tegenover je peers, je collega's, vrienden en tegenwoordig eigenlijk iedereen die op de verschillende social media aan jou verbonden is. Deze ranking geeft aan waar jij staat op de sociale ladder, hoe 'belangrijk' jij bent voor je volgers en, volgens sommige fanatiekelingen, hoe 'belangrijk' je bent voor de wereld. Deze score ontstaat natuurlijk niet zomaar. Die wordt berekend met algoritmes door een aantal bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, zoals Klout en PeerIndex.

Volgens Farida Vis, Klout én PeerIndex zegt het aantal followers dat jij hebt op zichzelf niets over jouw online social influence. Als dat het geval was, hoefden er namelijk geen algoritmes aan te pas te komen om te kijken hoe invloedrijk je bent. Ook het aantal online mentions die jij krijgt, zijn niet heel erg van belang. Het wordt pas echt interessant wanneer je aan de bovenstaande zaken de engagement van je volgers toevoegt. En dat is wat Klout en PeerIndex doen. Al is niet iedereen het ermee eens dat jouw online invloed op anderen hiermee echt gemeten wordt. Hoe dan ook zorgt de ingebouwde Klout in Twitter voor veel ophef. Voor veel mensen staat Klout inmiddels synoniem aan sociale status. Zij werken er actief aan om deze Klout omhoog te krijgen.

Social media, Klout en je online identiteit

Aaron Zinman van het social mediateam op MIT heeft het ook over een online identity, oftewel je online persoonlijkheid. Iedereen weet dat mensen zich op internet soms anders voordoen dan ze zijn, maar het lijkt erop dat je daar tegenwoordig helemaal geen moeite meer voor hoeft te doen. Dat doen die algoritmes al voor je. Klout bepaalt hoe anderen jou (online) zien en dus hoe je 'bent'. Je identiteit wordt door de techniek gestuurd. Farida werd op een onderwerp waar zij niets vanaf wist, door Klout gezien als expert, alleen maar door haar brede netwerk. Wat betekent dit voor ons? Wat betekent dit voor HR?

Sociale media gaan steeds meer voor jou bepalen waar je wat van af weet, waar je een expert in bent zelfs. Op basis daarvan wordt je door anderen als persoon beoordeeld. Door het netwerk dat je hebt en de engagement met je netwerk, wordt je online persoonlijkheid vanzelf gevormd. Neem daarbij het vertrouwen dat mensen hebben in wat online geschreven staat en je ziet al waar het heen gaat. Weten waar je iets kunt vinden lijkt al tijden belangrijker dan het hebben van parate kennis. Betekent dit dat diploma’s straks echt minder belangrijk en minder relevant zijn? Een idee waar ik ook al naar refereerde in mijn blog Vaarwel educatie, welkom autodidact.

Online social influence en HR

Hoe gaan wij als USG Capacity dan nog bemiddelen? Waar kijken we naar? Waar kunnen we wat mee? Aan alles is een mouw te passen. Waar je vroeger een vervalst diploma kocht, is er met de techniek van tegenwoordig nog veel meer mogelijk. Hoeveel mensen doen dat en op welke manier? Dat zijn vragen die bij ons naar boven komen. Hoe beïnvloeden sollicitanten wat er van ze op social media te zien is? Hoe belangrijk is Klout echt? Kun je je klout score tegen een mooi bedrag laten oppoetsen? Kan ik mijn sollicitanten nog vertrouwen?

Het zijn vragen waar een antwoord niet zo snel op te vinden is. Gelukkig bestaat nog steeds de telefoon en nemen we in een sollicitatieproces altijd contact op met twee referenties. Doe jij dit ook? Zorg jij er wel voor dat je niet al je centen op hetzelfde internetpaard van Troje zet?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

1 Reactie

    wimaalbers

    Goede constatering en terechte vragen. De kwestie van de social identity begon natuurlijk al met de uitvinding van het c.v. en de toevoeging van referenties. Linkedin, Klout en wat er verder nog komt zijn aanvullende bronnen. Zo lang we ze ook zo behandelen en met zorgvuldigheid interpreteren voegen ze misschien en soms iets toe aan het edele selectiewerk. Dat van in de ogen kijken, goede vragen stellen en verifieren.


    13 november 2012 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!