Hoe small en big data en experimenteren NRC weer tot groei bracht

Hoe small en big data en experimenteren NRC weer tot groei bracht

NRC is een van de weinige dagbladen in Nederland dat het aantal abonnementen ziet groeien. Dat succes komt niet uit de lucht vallen, maar blijkt het resultaat van knappe analyse van bestaande data, het vergaren van nieuwe data en die inzichten omzetten naar actie.

Het boek "De relatie-economie: breng data tot leven en bouw waardevolle klantrelaties" is net uit in het Nederlands. Het is geschreven door Xavier van Leeuwe en Matthijs van de Peppel, data-intelligence-analisten bij NRC, samen met hun business partner Matt Lindsay van Mather Economics, dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied van big data en economics.

In het boek laten de schrijvers op heldere wijze zien hoe NRC als een van de weinige dagbladtitels in Nederland weer aan het groeien is in het aantal abonnees door zich te concentreren op klantinzichten en daar adequaat naar te handelen. Het is het verhaal over de switch van de transactie-economie naar de relatie-economie en vooral over hoe je daar met small data en big data zeer effectief in kunt worden, o.a. door te zoeken naar de juiste klanten.

Hoe dan?

Een van de grote veranderingen hierbij is het compleet opnieuw designen van de datastromen die nodig zijn om marketingprocessen goed aan te pakken. Daarbij hoort ook het zoeken naar mensen in het bedrijf die ongeacht hun functie grote affiniteit hebben met analytics en daaraan vanuit hun eigen expertise kunnen bijdragen.

In het kader van small data is het dan vooral interessant te zien hoe het NRC-team getraind werd in het empathisch interviewen. Daarna namen zij bij klanten thuis diepte-interviews af, die geleid hebben tot een aantal fundamentele veranderingen. Dit, in combinatie met een experimenteer-mentaliteit, maakt de NRC tot een van de mooie voorbeelden op het gebied van growth hacking.

Conclusie

Het is een zeer lezenswaardig boek met heel veel tips hoe je met een combinatie van customer-experiencekennis en customer analytics goed op zoek kan naar verbeteringen van je business door middel van experimenten, waarbij de "big-data-aanpak" zich ook echt terugverdient.

Het enige minpuntje, althans in de Engelstaligee versie van het boek, is wat mij betreft dat er in het boek vaak reclame wordt gemaakt voor Mather Economics, wat een beetje storend gaat werken. Ik hoop van harte dat er ook een how-to-boek of online cursus als vervolg op "De relatie-economie" komt. 

Credits afbeelding: Vysotsky, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.