Het beste socialmedia-advies ‘ever’: wees geen Ivo Niehe

Hoe word je unaniem belachelijk groot succesvol op social media?

Het beste socialmedia-advies ‘ever’: wees geen Ivo Niehe

Wekelijks worden enkel in Nederland tientallen, wellicht zelfs honderden artikelen geschreven over socialmediamarketing, contentstrategie en de bijbehorende handige tools. Maar vaak gaat het voor veel bedrijven bij de basis al helemaal mis: ze gedragen zich als Ivo Niehe. De man die zichzelf ooit omschreef als "een unaniem belachelijk groot succes" en niet uitgepraat raakte over zijn eigen daden. Niemand vindt dit soort gedrag leuk bij een ander en toch gedragen veel personen en organisaties zich precies zo op social media.

Deze blogpost verscheen eerder op Upstream.nl.

Een unaniem belachelijk groot succes volgens zichzelf

Om je geheugen even op te frissen: in onderstaande uitzending van Pauw en Witteman is de enthousiaste Ivo weinig bescheiden aan het woord over zijn eigen optreden.

Maar ook in optreden van eerder deze week in De Wereld Draait Door was Ivo lekker op dreef.

Zelfs zo lekker, dat Upcoming.nl uitpakte met een post getiteld "28 ongemakkelijke beelden van de gênante Ivo-monologen bij DWDD".

Ivo Niehe-gedrag op social media

Maar er zijn dus personen en bedrijven die zich aan dit Ivo Niehe-gedrag schuldig maken op social media. Dat uit zich door bijvoorbeeld enkel en alleen links naar de eigen site te plaatsen, de gehele dag door te verkondigen dat je wederom een uiterst succesvolle meeting hebt gehad en aan het #knallen bent, op je blog enkel artikelen plaatsen als je weer een nieuwe klant hebt binnengehaald, door vrijwel alleen foto’s te posten als het selfies zijn of foto’s van een magazine waar je in staat. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Iedereen kent wel een persoon in zijn naaste omgeving (in mijn geval een bijzonder irritante oud-collega) die zich aan dit soort gedrag schuldig maakt. Dit type persoon en organisatie heeft maar beperkt succes op social media. Want de kans is groot dat jouw doelgroep groter is dat je eigen moeder, de enige persoon op aarde die dat wel interessant vindt om te horen.

Hoe word je unaniem belachelijk groot succesvol?

Maar als we niet enkel over ons zelf mogen praten, waarover dan wel? Een goede oefening die ik vrijwel altijd opneem in mijn socialmediatrainingen, is het bepalen van je social identity. Dat is het antwoord op de volgende simpele maar doeltreffende vraag: "Als jouw merk een Facebook-vriend zou zijn, hoe zou je die dan omschrijven?".

Natuurlijk kan je deze vraag ook beantwoorden over andere netwerken dan Facebook. Je leest meer over het opstellen van een social identity in dit artikel van Sytse Kooistra op Marketingfacts.

Wat is het antwoord? Dat jij (of de organisatie waar je werkt) de vriend is die zich gedraagt als Ivo Niehe en bloedserieus enkel en alleen over zijn eigen producten en diensten praat? Of ben jij de vriend die dat niet continu doet, maar je helpt met handige artikelen, relevante en interessante inzichten deelt over je vakgebied of je soms gewoon aan het (glim)lachen brengt? Kortom, de vriend die je helpt? De eerste groep zijn een stuk minder succesvol op social media dan de tweede.

Is dat alles?

De volgende vraag is dan hoe je dat zo effectief mogelijk kan doen: een totale ‘non-Ivo Niehe’ zijn? Begin eens met het delen van interessante content van anderen. Handige en gratis tools om die interessante content gemakkelijk te ontdekken, zijn bijvoorbeeld Facebook-interesselijsten of een RSS-reader zoals Feedly. Het kost je slechts enkele minuten per dag of week om wat te ontdekken. Uiteraard ben je door het simpelweg delen van andermans content niet gelijk een unaniem belachelijk groot succes op social media. Maar het is zeker een waardevol begin.

PS

  • Ik gebruik Ivo Niehe enkel als metafoor en bekend voorbeeld van een persoon die zichzelf geweldig vindt en continu over zichzelf praat. Hier had ook de naam van bijvoorbeeld Mart Smeets, Ron Burgundy of die irritante oud-collega van jou kunnen staan.
  • Laten we alsjeblieft niet verzanden in discussies of dit wel of niet typisch Nederlands gedrag is ("kop boven het maaiveld", "in dit land mag je niet trots zijn op je eigen prestaties", etc.). Dat is niet het punt wat ik wil maken. En Ivo is ongetwijfeld een begenadigd theatermaker en altijd zo gewoon gebleven.
  • Laatste tip van mijn kant: volg @IroNiehe op Twitter.

Delen

0
4


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Door dit te schrijven, tweemaal een oud-collega te bashen, (die wellicht iets minder wijsheid heeft op dit vlak) , aan te geven dat je de wijsheid over dit onderwerp in pacht hebt, vaak gebruik te maken van de 'ik' vorm,

    " En zo kan ik nog wel even doorgaan / Een goede oefening die ik vrijwel altijd opneem in mijn socialmediatrainingen / Dat is niet het punt wat ik wil maken "

    doe je onbewust hetzelfde als Ivo Niehe, alleen zit er een jasje omheen, toen Ivo Niehe begon zo'n 4 eeuwen geleden deed hij het ook nog voorzichtig. Laatste jaren is dat 'voorzichtige' eraf gegaan, nu is het over the top en zeeeeeer lachwekkend (mooie filmpjes) =)

    Als ik zelf aan 'promotie' (updates) doe voor onze merken snap ik ook wel dat veel volgers/lezers zich hieraan storen, echter heeft iedereen de vrijheid om te unfollowen of mijn facebook updates niet meer te zien. Want ondanks dat het soms irritant is zijn er voor veel mensen die dit allemaal op de voet volgen en het dus ook leuk vinden om updates te krijgen.

    Afijn, ben het dan ook niet eens met 'dat je minder succesvol zou zijn op social media als je minder aan zelfpromotie zou doen'. Kijk bijv. maar naar de laatste updates van de grootste twitter account(s), allemaal schaamteloze zelfpromotie: http://twitter.com/katyperry

    geplaatst op
  • Jochem,

    het punt dat ik wil maken: social media enkel inzetten door over jezelf te praten is niet de meest effectieve manier om mensen te boeien en aan je te binden.

    Dat een bekende zangeres die veel volgers op Twitter heeft dat wellicht wel doet, doet in mijn ogen niks af aan bovenstaande bewering. Ik ken ook bekende mensen met heel veel volgers op Twitter die hele rare dingen roepen en/of schelden. Dat zou ook niet mijn advies zijn aan bedrijven om te volgen.

    Bovenstaand artikel is inderdaad geschreven in de ik-vorm omdat het mijn mening is en niet bedoeld als verkapte zelfpromotie maar als jij daar anders over denkt: prima.

    geplaatst op
  • Je wordt in ieder geval niet unaniem belachelijk succesvol als je schrijft "Hoe wordt je.." ;) . Verder leuk artikel, kan me helemaal in het stuk vinden!

    geplaatst op
  • @Anouk: oeps, da's mijn fout. Dank voor de tip, hersteld!

    geplaatst op
  • Ik wil het toch even over het maaiveld hebben, als je het niet erg vindt.

    Ivo is zoals ie is. Daar verdient ie al jaren een leuk inkomen mee. Tegenwoordig laat ie zich ook uitgebreid zien op theaterpodia. Zo rolt Ivo. Hij trekt juist volle zalen omdat ie laat zien hoe je goddelijke zelf kunt zijn als je maar niks aantrekt van buren, schoonmoeders en soortgelijk volk op sociale media.

    Ivo durft een houding aan te nemen en een smoel te laten zien. De keuzes die hij maakt leveren hem zendtijd op bij De Wereld Draait Door, hij wordt inderdaad besproken in de kroeg, op sociale media en zelfs op Marketingfacts. Natuurlijk levert dat scheve gezichten op van tienduizenden andere artiesten en opiniemakers die dat ook zouden willen, maar een mislukking kun je het niet noemen.

    Natuurlijk is het interessant om de dynamiek rond zijn persoon te analyseren. De afkeer is bijna met wiskundige zekerheid te voorspellen. We zijn geprogrammeerd om niet zo maar elke bewering van een willekeurige eenling voor waar aan te nemen. Dat is niet alleen diep neurologisch verankerd, maar we houden elkaar onderling scherp met social narratives. We leren elkaar die rauwe en primitieve angsten te hanteren.

    In de opkomende netwerkmaatschappij wordt het belangrijker dat we protagonistische en antagonistische krachten leren analyseren, waarderen en ook welbewust in te zetten. Er is leiderschap nodig. Ik ben geen fan van Ivo, maar zijn houding bevalt me wel. Dat maaiveld redt het heus wel zonder ons.

    geplaatst op
  • Ik vind het zeker niet erg maar Ivo Niehe is enkel als metafoor gebruikt in dit artikel. Mijn artikel ging dan ook niet over hem en het al dan niet Nederlandse maaiveld maar dat je niet continu over jezelf moet praten.

    Adviseer jij nu juist het tegenovergestelde?

    geplaatst op


  • Op basis van hetzelfde voorbeeld kun je in ieder geval tot de tegenovergestelde conclusies komen. Wat ik adviseer, is afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheden. Maar met alleen beleefdheid en behoedzaamheid kom je niet op de plek waar Ivo nu staat.
    Eenmaal op tv zou ik in veel gevallen een andere toon en een anders discours aanraden, maar hoe authentiek ben je dan? Programma's zoals De Wereld Draait Door vragen juist de gasten die jouw regels overtreden steeds terug. Door de spanning tussen gast, interviewer en sidekick spreek je meer publiekgroepen aan en komen er ook offline gesprekken op gang. Het is de basis van het succes van het programma. Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

    geplaatst op
  • Interessant en volledig mee eens. Onbegrijpelijke reacties hier trouwens, die inderdaad je punt niet vatten

    geplaatst op
  • Beste Minkjan,

    Tja je punt is duidelijk, maar ik vind de tweets van Ivo Niehe niet zo storend: @ivo_niehe dus het voorbeeld is ongelukkig gekozen. Ook flauw dat je Ivo Niehe zo door het slijk haalt, zeker als je hem al fictief voorbeeld neemt. Er zijn mensen die veel irritantere tweets sturen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.