Heeft online retail dan wél de toekomst?

8 januari 2016, 07:00

Eerder deze week viel het doek voor schoenenketens Scapino, Dolcis en Manfield. Het zijn faillissementen die direct in verband met online retailers als Zalando worden gebracht. Maar heeft online retail dan wél een toekomst? Een eenvoudige analyse leert: de adoratie voor internetondernemingen is voor een belangrijk deel gebouwd op een fascinatie voor groei.

Over Zalando worden verschillende berichten gepubliceerd. Over het algemeen zijn het cijfers die variëren van bruto omzet en ebit tot ebitda en operationeel verlies of winst voor belasting. Alle smaken door elkaar. Dat niet alleen, de cijfers worden altijd ingepakt met snelgroeiende omzetten. De adoratie voor internetondernemingen is voor een belangrijk deel gebouwd op een fascinatie voor groei. Groei moet immers wel tot een resultaat leiden. En die resultaten zijn er, vandaag viel het doek voor de schoenenketens Scapino, Dolcis en Manfield. Faillissementen die direct in verband met Zalando worden gebracht.

Ik besloot een tijdje met Google aan de slag te gaan. Zocht naar relevante publicaties en schoonde de tekst van de verpakking. Over Zalando worden veel (verschillende) berichten gepubliceerd. Over het algemeen zijn het cijfers die variëren van bruto-omzet en EBIT/EBITDA en van operationeel verlies tot winst voor belasting. Alle smaken door elkaar. Dat niet alleen, de cijfers worden altijd ingepakt met snelgroeiende omzetten. En het lijkt vooral die groei waarop de waardering van Zalando’s is gebaseerd. Groei die uiteindelijk wel tot een resultaat moet leiden.

Je kunt van alles vinden van Zalando: de één vindt het gekkenwerk, de ander is er verliefd op. Het bedrijf is gebouwd op geld van investeerders en een belangrijke vraag is óf en wanneer die hun geld terug kunnen zien. Zeven jaar en een paar miljard aan investeringen leverden vooralsnog slechts één boekjaar op met een positief resultaat van 48 miljoen euro.

Ik zette wat getallen op een rijtje en vond het er een beetje gek uitzien.

  • Zalando werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz, die waren geïnspireerd door het Amerikaanse Zappos. [bron: Wikipedia]

  • 16 augustus 2012. In totaal heeft Kinnevik 863 miljoen euro in Zalando geïnvesteerd. Waar het investeringsgeld voor gebruik wordt, hebben de partijen niet bekendgemaakt. Analisten vermoeden dat de internationale expansie van Zalando veel werkkapitaal kost. [bron: Fashion United]

  • 19 september 2014. Zalando maakt over de eerste twee jaar van het bestaan niets bekend, vanwege de beursgang moet het dat wel doen (vanaf 2010). De cijfers zijn ontluisterend en lopen – in negatieve zin – op: respectievelijk 23,1, 59,7, 85,1 en 116,6 miljoen verlies per jaar. In het hele bestaan heeft Zalando zo’n 300 miljoen aan verliezen gecumuleerd. [bron: HP/De Tijd]

  • 30 september 2014. “Ondanks het feit dat Zalando in de eerste helft van dit jaar een bescheiden winst wist te boeken 12 miljoen, verwacht het bedrijf in het hele boekjaar opnieuw verlies te lijden. De kosten komen hoger uit dan de opbrengsten. Alleen met de beursgang is al meer dan 28 miljoen euro gemoeid.”

    “De belangrijkste aandeelhouders van Zalando zijn de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik en Rocket Internet. Kinnevik, dat 36 procent van de aandelen bezit, heeft sinds 2010 naar eigen zeggen 5,5 miljard euro geïnvesteerd in de online schoenenverkoper.” [bron: NRC]

  • 2 oktober 2014. “Duitse broers miljardair na matige beursgang Rocket Internet”. [bron: De Financiële Telegraaf]

  • 26 november 2014. “Zalando voorziet kleine winst voor 2014”. “Zalando, dat onlangs zijn debuut op de beurs in Frankfurt maakte, voorziet aan het einde van het jaar een “geringe winstgevendheid”.

    “Over de afgelopen drie maanden boekte het concern een verlies van 518.000 euro, tegen een min van 52,4 miljoen euro een jaar eerder, voornamelijk als gevolg van investeringen.”

    “Beleggers reageerden woensdag zeer positief op het kwartaalbericht van Zalando, de waarde van het aandeel kwam boven de uitgiftekoers van 21,50 euro uit waarmee het eerder dit jaar naar de markt ging.” [bron: De Financiële Telegraaf]

  • 5 maart 2015. “De Duitse online schoenen- en kledingverkoper Zalando heeft voor het eerst een boekjaar afgesloten met winst. Onder de streep bleef in 2014 €47,1 mln over.” [bron: Financieele Dagblad]

  • 12 mei 2015. Volgens Zalando is het voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf, dat het eerste kwartaal winstgevend is. Zalando rapporteerde een courant resultaat (EBIT) van 29 miljoen euro. [bron: Fashion United Yasmine Esser]

  • 22 juli 2015. “Met deze cijfers blijft Zalando een unieke combinatie van groei en winstgevendheid tentoonspreiden”, zegt Rubin Ritter, lid van het management bij Zalando. “een uitzonderlijke prestatie van ons team.” [bron: RetailDetail]

  • 13 augustus 2015. Zalando zag de nettowinst met 20% afnemen naar 23 miljoen euro. [bron: RTL Nieuws]

  • 15 oktober 2015. Zalando zal dit jaar met een fors verlies afsluiten. Zalando rekent op een negatief bedrijfsresultaat in 2015 van 18 tot 32 miljoen euro. Vorig jaar schreef de internetretailer voor het eerst in zijn korte historie zwarte cijfers met een bescheiden winst van 4 miljoen euro. [bron: Vastgoedmarkt]

  • 15 oktober 2015. “Webwinkel Zalando rekent op een verlies dit jaar van maximaal 32 miljoen euro. Dat heeft de online webwinkel bij de presentatie van de voorlopige kwartaalcijfers bekendgemaakt. De rode cijfers zijn volgens topman Rubin Ritter het gevolg van hogere bezorgkosten en hoge uitgaven voor reclame en marketing. Zo geeft het bedrijf regelmatig 20 euro korting als iemand voor 50 euro bestelt. Klanten hoeven pas na ontvangst van hun bestelling te betalen. Klanten die dat niet doen, bezorgden Zalando alleen al in het tweede kwartaal een verliespost van 18,5 miljoen euro.” [bron: NOS Nieuws]

  • 5 januari 2016. De beurswaarde van Zalando bedraagt 8,283 miljard euro. [bron: Google]

Je kunt je afvragen of online retail wel echt een toekomst heeft.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!