Google lanceert met Google Analytics 360 Suite een complete digital marketing suite

16 maart 2016, 12:00

Google lanceerde op 15 maart 2016 de Google Analytics 360 Suite (GA360): een nieuwe suite voor data en marketinganalytics. Volgens Adam Singer van Google is deze suite “the biggest launch in the history of Google Analytics“. Wat voorheen Google Analytics Premium was, is nu onderdeel van een suite met zes marketinganalyticstools. Maar liefst vier van deze tools zijn splinternieuw.

De suite is gericht op de grotere accounts die nu al gebruik maken van Google Analytics Premium (de betaalde variant van Google Analytics) en is een betaalde oplossing die de concurrentie aangaat met de Adobe Suite en bestaande data management platformen. De prijsstelling van de verschillende onderdelen van de suite is nog niet bekend gemaakt.

Wat gaat er allemaal veranderen en wat kun je er straks mee?

De Google Analytics 360 suite bestaat uit zes verschillende marketing tools. Hieronder een overzicht van de vier nieuwe tools, waarvan er één een nieuw jasje heeft gekregen en eerder bekend was als Adometry.

1. Google Audience Center 360

Dit wordt het data management platform van Google. Een data management platform wordt de centrale plek waarin segmenten en profielen van gebruikers opgebouwd kunnen worden. Deze segmenten en profielen kunnen vervolgens gebruikt worden in bijvoorbeeld Doubleclick of AdWords door een naadloze aansluiting van het Audience Center op beide systemen. Bovendien wordt het mogelijk om externe databronnen aan te sluiten en segmenten en/of gebruikersprofielen te verrijken met bijvoorbeeld eigen CRM-data.

2. Google Optimize 360

De A/B-testing en personalisatietool die de concurrentie aan moet gaan met onder andere Optimizely en Visual Website Optimizer. Net als met andere personalisatietools kunnen marketeers met deze tool gebruikers verschillende varianten van een digitaal kanaal laten zien. De verschillende segmenten en profielen uit het Audience Center 360 kunnen gebruikt worden in Optimize om gepersonaliseerde content te serveren of aan te merken als groepen voor een experiment. De resultaten van je testen kun je uiteraard zien in Google Analytics 360.

3. Google Data Studio 360

Als marketeer wil je dat data en belangrijke KPI’s op een overzichtelijke manier worden gepresenteerd en eenvoudig kunnen worden gedeeld met andere collega’s. Daarvoor heeft Google een nieuwe krachtige dashboardingtool uitgebracht die Google Data Studio 360 heet.

Uiteraard bestond er in Google Analytics al de mogelijkheid tot het maken van dashboards, maar de mogelijkheden waren niet heel uitgebreid. Met deze nieuwe tool is een koppeling met Bigquery mogelijk waardoor ook (hele) grote datasets heel snel gevisualiseerd kunnen worden. Tevens is het platform ook open voor andere data bronnen en kunnen de dashboards gedeeld worden op een vergelijkbare manier als hoe je documenten uit Google Docs deelt.

4. Google Attribution 360

Google Attriubtion 360 is het nieuwe jasje dat eerder bekend was onder de naam Adometry. Deze tool verschaft inzicht in alle off- en online kanalen en hoe mediabudget optimaal kan worden gealloceerd over de verschillende kanalen.

Dan blijft er nog een tweetal tools over: GA Analytics 360 en Google Tag Manager 360

5. Google Analytics 360

De naam Google Analytics Premium wordt vervangen voor Google Analytics 360. Google belooft in hun aankondiging dat ze bezig blijven om ook hun Analytics-tool uit te breiden met nieuwe features en mogelijkheden. Als Premiumklant sta je natuurlijk vooraan bij het uitrollen van deze nieuwe features en profiteer je van alle voordelen die er zijn van Google Analytics 360.

6. Google Tag Manager 360

Als laatste mag natuurlijk ook Google Tag Manager niet ontbreken. De regelaar van de data is onmisbaar en staat in verbinding met alle producten uit de suite. De gratis variant Google Tag Manager blijft gewoon bestaan. Het verschil met de gratis variant is dat Google Tag Manager 360 een SLA-overeenkomst biedt.

Look en feel van de nieuwe Google Analytics Suite.

Relevantie voor online marketing

Google zegt dat ze bij de ontwikkeling van deze nieuwe suite rekening heeft gehouden met de wensen van de marketeers en webanalisten van de grote Enterprise-gebruikers. Marketeers en analisten kunnen zo de volgende vier punten nog beter realiseren:

  1. De Google Analytics 360 Suite moet, beter dan ooit, inzicht kunnen verschaffen in de complete customer journey van gebruikers. Zowel de journey op on- als offline touchpoints moet inzichtelijk gemaakt kunnen worden net als het in kaart brengen van een customer journey over meerdere apparaten.
  2. De suite moet niet alleen meer data genereren, maar ook slimmer gebruik maken van data door ingebouwde intelligentie en algoritmes.
  3. De Google Analytics 360 Suite moet het nog makkelijker maken om data en inzichten te delen binnen een organisatie.
  4. De suite moet marketeers nog beter helpen de digitale boodschap bij de juiste doelgroep te brengen.

What’s next?

Natuurlijk wil je weten wanneer je met deze nieuwe tools aan de slag kunt. Vanaf 15 maart 2016 komen de nieuwe tools beschikbaar in een gelimiteerde beta. Huidige Google Analytics Premium- of Adometry-gebruikers zullen op korte termijn naar de 360-omgeving worden overgezet en op tijd te horen krijgen wanneer een tool uit de suite kan worden gebruikt.

Ook voor niet Google Analytics Premium-gebruikers

Google heeft laten weten dat een aantal van de nieuwe tools ook beschikbaar worden gemaakt voor niet Google Analytics Premium-klanten. De tools uit de suite zijn standalone en gaan niet per se gepaard met een Google Analytics 360 of Google Tag Manager 360. Uiteraard zijn er dan wel kosten aan verbonden.

Netprofiler heeft, als Google Analytics Premium reseller, achter de schermen al een introductie gekregen over de verschillende tools en zelfs verschillende tools mogen uitproberen. De eerste indruk is spectaculair te noemen en zoals je van Google kunt verwachten: ‘future proof’ en een echte ‘game changer’.

Guy Rippe
Analytics consultant bij Netprofiler

Guy Rippe is Analytics consultant bij Netprofiler. Hij adviseert bedrijven uit diverse sectoren over Digital Analytics oplossingen en biedt ondersteuning bij implementatietrajecten. Daarnaast helpt hij bedrijven slim gebruik te maken van data ten behoeve van conversie optimalisatie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Erik

    Goed verhaal en een mooie concurrent voor de gevestigde orde. Hopelijk snapt Google dat het merendeel van de gebruikers van de tool geen megabudgetten heeft en worden tools zoals Optimize 360 en data studio 360 bereikbaar voor kleinere ondernemers of hobbyisten.


    18 maart 2016 om 08:37
    wim van der Kooi

    Click2Grow biedt via haar license programma klanten aan deel te nemen aan de premium versie en wellicht in de nabije toekomst ook de GA360 variant.


    18 maart 2016 om 18:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!