Google AdWords: de 17 wijzigingen uit 2016 die je niet mag vergeten in 2017

10 januari 2017, 06:00

Adverteer jij met Google AdWords? Dan weet je als geen ander dat nieuwe ontwikkelingen normaler zijn dan iedere dag je tanden poetsen. De kans is groot dat je rond deze periode terugblikt naar de resultaten en begint met het smeden van nieuwe plannen. Om het jaar goed te beginnen, vind je hier een jaaroverzicht met de belangrijkste veranderingen die zijn doorgevoerd in 2016. Ben je klaar voor 2017 en heb je jouw advertenties al naar het ETA-format omgezet?

Januari 2016

Advertentie-extensie voor website-informatie

Google start 2016 met de lancering van een advertentie-extensie gericht op website-informatie. Via advertentie-extensies maak je de advertentie aantrekkelijker, met als resultaat een hogere klikratio.

Er waren al advertentie-extensies, zoals bijvoorbeeld sitelinks, locatie, oproepextensies en highlight-extensies. Daar komt deze nieuwe extensie bij, beschikbaar op accountniveau of specifiek per campagne. De extensie voor website-informatie bevat informatie aan de hand van categorieën, zoals bijvoorbeeld merken, bestemmingen of producttypen. De waarden bepaal jezelf.

adwords website informatie

Februari 2016

AdWords-app

Goed nieuws voor AdWords en Apple junkies. Google lanceert een AdWords-app voor iOS.

Advertenties in rechterkolom

Veel groter nieuws met betrekking tot de zoekresultaten op desktop: Google verwijdert advertenties in de rechterkolom. Bij competitieve zoekwoorden komt er een vierde advertentie bovenin de zoekresultaten voor in de plaats.

Maart 2016

Experimenteer met aanpassingen

AdWords maakt campagneconcepten en experimenten beschikbaar. En dat is superhandig. Je kunt nu concepten aanmaken en je campagnes aanpassen zonder alle wijzigingen direct op te slaan of door te voeren.

Wat deze update nog beter maakt, is dat je concepten ook kunt testen door te experimenteren. Hierdoor kun je van tevoren inschatten of de aanpassing het gewenste effect bereikt.

April 2016

Shopping-productstatistieken

Gebruik je Google Shopping? Er is nu meer inzicht verkrijgbaar over de prestaties van producten. De statistieken bij het tabblad ‘producten’ bevatten meer informatie over de productstatus. Dat helpt je bij het optimaliseren van je aangeboden producten. In het overzicht zie je bijvoorbeeld het aantal producten dat is ingediend, goedgekeurd en het aantal actieve producten dat wordt weergegeven.

Mei 2016

Google start met grotere tekstadvertenties (ETA)

Waarschijnlijk de belangrijkste update van 2016: Google start met expandable text ads (ETA). En dat is een update waarmee iedereen te maken krijgt. De wijziging is erop gericht advertenties voor verschillende apparaten te standaardiseren.

De verschillen zijn als volgt:

ONDERDEEL VOORHEEN ETA
Headlines Headline van 25 tekens Twee headlines van 30 tekens
Omschrijvingen Twee 35-letter-zinnen Een 80-letters-zin
Weergegeven url Een 35-letter-url

(manueel invoeren en moet overeenkomen met uiteindelijke URL)

Twee 15-letter-paths (domein wordt automatisch ingevoerd, url-pad kan manueel ingevuld worden)

In het begin was er aardig wat kritiek op de advertenties: ETA’s presteren niet altijd beter dan de oude indeling. Het valt op dat het lang duurt voordat de nieuwe advertenties voldoende impressies krijgen.

Heb je goede of slechte resultaten? Op de lange termijn maakt die gedachte eigenlijk niet veel uit. Vanaf 31 januari 2017 kun je alleen nog de indeling van uitgebreide tekstadvertenties gebruiken. Oude advertenties blijven werken, maar je kunt ze niet meer toevoegen of bewerken.

De nieuwe indeling biedt gelukkig ook veel nieuwe kansen en voordelen. Een omschrijving van 80 karakters eist veel meer creativiteit!

Tip: onderzoek van Optmyzer wijst uit dat de headlines met de meeste karakters de hoogste CTR hebben. Verwerk ook je gematchte keywords in de weergegeven URL.

Juni 2016

Update voor Shopping-feeds (let op!)

Maak je gebruik van Google Shopping? En adverteer je ook in het buitenland? Vóór 14 februari 2017 moet je voor bijna alle landen GTIN-informatie opgeven in je feed. In Europa is GTIN beter bekend als de EAN-code, een barcode (streepjescode) die wereldwijd gebruikt wordt als uniek identificatienummer voor artikelen.

Artikelen worden afgekeurd als er geen waarde is opgegeven voor het kenmerk ‘gtin’.

Juli 2016

Customer match voor shopping

Met customer match (klantenmatch) bereik je nog gerichter je doelgroep via retargeting. Het werkt vrij eenvoudig. Customer match geeft de mogelijkheid tot het maken van een remarketinglijst aan de hand van e-mailadressen en deze wordt vergeleken met gebruikers die zijn ingelogd bij Google. Customer match is nu ook beschikbaar voor Google Shopping.

klantenmatch shopping

Geconverteerde klikken verdwijnen

Google past de methode aan waarmee ze conversies meten. Geconverteerde klikken zijn in september gemigreerd naar de meting ‘conversies’. Geconverteerde klikken is een klikstatistiek en daarmee is het niet mogelijk om meerdere conversies te meten. Met ‘conversies’ is dat wel het geval.

Het is niet meer mogelijk om ‘geconverteerde klikken’ te gebruiken als conversiebodstatistiek voor automatische CPA-campagnes en de instelling verbeterde CPC. Hiervoor gebruikt Google automatisch de kolom ‘conversies’. Maak je hiervan gebruik, dan moet je opletten dat je meting goed is ingesteld.

‘Geconverteerde klikken’ is op dit moment alleen nog beschikbaar als rapportagekolom. Google heeft aangegeven dat het uiteindelijk zal verdwijnen.

Augustus 2016

Smart bidding

Google wil overduidelijk dat we meer gebruik gaan maken van automatische biedstrategieën. Daarom lanceert het smart bidding, automatisch bieden op basis van conversies.

Google gebruikt machine learning om campagnes beter te laten presteren. Je stelt daarvoor de doel-CPA, doel-ROAS of verbeterde CPC in.

smart bidding

Tip: gebruik smart bidding alleen bij voldoende conversies. Google geeft aan dat smart bidding rendeert boven de 30 – 50 conversies. In de praktijk heb je vaak meer conversies nodig voordat je goede resultaten ziet.

Attributierapporten

Na de aankondiging over smart bidding volgt Google snel met een nieuwe functie omtrent conversiemetingen. Er komen nieuwe toeschrijvingsrapporten en benchmarks voor conversie via verschillende apparaten.

Dat zijn rapportages waarmee je de effectiviteit kunt analyseren aan de hand van verschillende attributiemodellen. Wanneer en hoe veel conversiewaarde geef je aan een AdWords-bezoek op basis van de laatste klik, eerste klik, lineair, enzovoorts?

De rapportages zijn te vinden onder Hulpprogramma’s > Toeschrijving.

adwords attributierapport

Bieden op tablet

En het wordt nog beter. Google lanceert in alle stilte, misschien wel bewust in angst voor de verlaging in biedingen, de mogelijkheid om bodaanpassingen door te voeren op desktops, mobiele apparaten of tablets. Je kunt nu dus ook aparte biedingen instellen voor tablet.

September 2016

Universele app-campagnes

Je wilt niet alleen dat gebruikers je app downloaden, maar ook dat ze acties uitvoeren in de app. Je kunt nu automatisch advertentiecampagnes voor apps optimaliseren op basis van in-app-activiteit, zoals het bezoeken van een pagina, het bereiken van een nieuw level of het bestellen van een product. Je kunt nu dus ook optimaliseren op basis van conversies.

Oktober 2016

Remarketinglijsten verbeterd

Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) zijn verbeterd. Het is mogelijk bezoekers langer in een lijst op te slaan: de maximale lidmaatschapsduur is nu 540 dagen. Daarnaast kun je RLSA inmiddels ook instellen op campagneniveau.

DFSA

Verder zijn nu ook demografische gegevens voor zoekadvertenties (DFSA) beschikbaar. Je kunt onder doelgroepen bodaanpassingen instellen aan de hand van leeftijd en geslacht. DFSA geeft ook de mogelijkheid doelgroepen gericht te targeten of uit te sluiten.

dfsa

Adverteren met video

Wil je aan de slag met YouTube-advertenties, maar heb je geen videomateriaal? Google heeft een nieuwe app ontwikkeld. De YouTube Director is beschikbaar op iOS en Android.

November 2016

Prijsextensies

Er is een nieuwe advertentie-extensie gelanceerd: de prijsextensie. Daarmee geef je bij mobiele tekstadvertenties extra informatie over de kosten van producten en diensten.

adwords prijsextensie

Verzamel reviews

Google lanceert deze maand ook Google Klantenreviews. Met Google klantenreviews kun je gratis reviews voor je bedrijf verzamelen. Deze worden dan uiteraard ook weergegeven bij je AdWords-advertenties.

Op naar een succesvol 2017

Het jaar 2016 kende veel nieuwe ontwikkelingen. De aanpassingen naar de nieuwe ETA-standaard hebben waarschijnlijk veel tijd gekost. Er zijn inmiddels zoveel knopjes in AdWords dat de cockpit alleen door de beste piloten bediend kan worden. Prioriteer daarom goed je nieuwe ideeën en behoud het overzicht.

Veel succes in 2017!

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gustavo Woltmann

    Bedankt voor het overzicht, ik heb duidelijk nog wat werk 🙂


    19 januari 2017 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!