Gebruik MSN Messenger in kaart gebracht

6 december 2005, 11:06

Gebruik MSN Messenger in kaart gebrachtOm vast te stellen wie de MSN Messenger gebruiker is en waarom zij dit medium gebruiken hield MetrixLAB in opdracht van MSN een onderzoek onder MSN Messenger gebruikers in Nederland.

Om het communicatiegedrag en het gebruik van technologische middelen bij persoonlijk contact nader te bekijken werd, in samen-werking met City University in Londen, tevens een ander onderzoek uitgevoerd. Bij dit tweede onderzoek, ‘Super Connected Species’ werd deelnemers gevraagd om een week lang een logboek bij te houden van alle persoonlijke (dus niet werk gerelateerde) contactmomenten op een dag. Doel van het onderzoek was om te achterhalen op welke momenten men contact maakt, welke onderwerpen aan de orde komen en welke middelen worden gebruikt om te communiceren. Het onderzoek werd in diverse landen gehouden, waaronder Nederland.

Het profiel van de MSN Messenger gebruiker

Uit het onderzoek van MetrixLAB onder 5500 MSN Messenger gebruikers blijkt dat MSN Messenger vooral wordt gebruikt voor sociale contacten en plezier; 23 procent van de MSN-gebruikers doet dit om nieuwe mensen te ontmoeten en 69 procent gebruikt MSN Messenger voornamelijk voor de lol.

MSN Messenger: plezierig & goed

Het onderzoek van MetrixLAB laat zien dat 69 procent van de MSN Messenger gebruikers in Nederland dit vooral voor hun plezier doet. Jong volwassenen en studenten gaan MSN messenger echter ook meer en meer voor zakelijk gebruik inzetten. Van alle ondervraagden beoordeelt 94 procent van de gebruikers MSN Messenger als goed tot zeer goed. Op de vraag in welke mate men MSN Messenger als medium waardeert antwoordt de helft het een even belangrijk communicatiemiddel te vinden als de mobiele telefoon.

Jongeren

41 procent van de jongeren zegt niet zonder MSN Messenger te kunnen. Jongeren blijken volgens het ‘Super Connected Species’ onderzoek vooral persoonlijk te communiceren: ruim 122 keer per week. Moderne middelen zoals MSN Messenger en SMS zijn bij hen veruit favoriet. Ook videochatten via MSN Messenger wordt al door meer dan 50% van de jongeren gebruikt. Een handgeschreven notitie is het minst populair bij deze groep.

Deze conclusies worden onderstreept door de resultaten van Jongeren 2005, het jongerenonderzoek dat op 15 september is gepubliceerd.

Communicatie: praktisch en sociaal

Uit het ‘Super Connected Species’ onderzoek blijkt dat de volwassen Nederlander gemiddeld 87 persoonlijke contactmomenten in een week heeft waarvan ruim 46 procent sociaal gericht is. 40 Procent van de communicatie is vooral praktisch of wordt gebruikt voor informatie-uitwisseling. Vier van de tien respondenten verwacht in de toekomst meer gebruik te maken van een van de moderne technologische middelen voor het onderhouden van contacten, zoals Instant Messaging, e-mail en SMS.

Favoriet moment

Donderdag is voor Nederlanders de favoriete dag om te communiceren: dan hebben we gemiddeld 14 communicatiemomenten. Mogelijk is de Nederlander op donderdag druk bezig met het maken van plannen voor het weekend. Zondag lijkt vooral een ?rustdag? te zijn; dit is met 8 communicatie-momenten de minst populaire dag om te communiceren. Voor zover dit algemeen gesteld kan worden is de namiddag, tussen 17.00 en 18.00 uur een piektijd voor communicatie. Dit hangt echter ook sterk af van het medium; e-mail communicatie bereikt bijvoorbeeld een piek om 09.00 uur ?s morgens en 17.00 uur ?s middags, terwijl voor Instant Messaging de piek later in de avond ligt, om 22.00 uur. De populairste momenten om een SMS te sturen lijken vooral ‘buiten werktijd’ te zijn; om 7 uur ?s ochtends, om 1 uur ?s middags en om 22.00 uur ‘s avonds.

Favoriete communicatiemiddelen

Persoonlijk (face-to-face) contact blijft nog steeds favoriet, met name in de vroege ochtend. De mobiele telefoon staat met ruim 19 procent op plaats twee. Op de derde plaats komt de vaste telefoon met 11 procent en Instant Messaging staat op vier met 10 procent, dat vooral wordt gekozen vanwege de online mogelijkheden en het ?real time? contact. SMS komt met zo?n 9 procent op de vijfde plaats, dat veel wordt gebruikt onderweg, als je haast hebt of als je niet wilt praten. Ook ?s nachts, in de vroege ochtend en tussen 12.00 uur en 17.00 uur is het sturen van een SMS de meest populaire communicatievorm. Tussen 08.00 uur en 12.00 uur communiceert de gemiddelde Nederlander het liefst online en ook ?s avonds (17.00 uur ? 00.00 uur) kruipen we het liefst achter de computer.

Verantwoording

Het ‘Super Connected Species’ onderzoek in Nederland werd uitgevoerd bij mannen en vrouwen in de leeftijd van 27-44 jaar, die gedurende twee weken nauwkeurig registreerden hoeveel communicatiemomenten ze hadden met anderen via e-mail, sms, instant messaging, mobiel- en vaste telefoonlijn en handgeschreven of getypte memo?s. In andere Europese landen is tevens het communicatiegedrag van jongeren tussen de 16 en 18 jaar bestudeerd.

MetrixLAB stelde een profiel samen over het gebruik en de beoordeling van MSN Messenger, onder 5.500 MSN gebruikers in Nederland. De Titel van het onderzoeksrapport is ‘MSN Messenger Website Profile Monitor’.

Bronnen:

1. Super Connected Species Report, Helen Petrie (professor Human Computer Interaction, City University, London)

2. MSN Messenger Website Profile Monitor, MetrixLAB

Zie ook:

Hoe succesvol is MSN in Nederland?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jay

    Weet iemand of het mogelijk is om al je contacten tegelijk een e-mail te sturen?

    Bij voorbaat dank!!!


    5 januari 2006 om 14:35
    tommy

    Ja dat kan. Eerst bericht in Word intikken. Dan alles uitprinten en in enveloppen stoppen. Na het posten de volgende dag iedereen per SMS vragen om je brief op hetzelfde tijdstip open te maken. Daarna per fax kijken of je E-mail het nog doet. Duidelijk?


    5 januari 2006 om 14:54
    Jay

    Jeuh!! Het werkt!! 😀


    5 januari 2006 om 14:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!