Feedburner op Emerce Update

11 november 2005, 09:58

Emerce Update Traffic MetricsDe afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het programma van de Emerce Update Traffic Metrics dat op 15 december plaats vindt in de Rode Hoed, Amsterdam. Alweer de vierde Emerce Update met dit keer als onderwerp hoe je online campagnes kunt meten, rapporteren en optimaliseren. In de reclamebranche zijn nog steeds geen eenduidige standaarden gedefinieerd voor het meten van het effect van online campagnes, terwijl aan de klantzijde hier steeds meer behoefte aan is.

Ik denk dat we een aantal interessante sprekers op het programma hebben waaronder Steve Olechowski, COO van Feedburner (RSS-statistieken). Het (voorlopige) programma ziet er als volgt uit:

13.00 Registratie

13.30 Opening door dagvoorzitter Marco Derksen

13.35 Daniel Markus (Cemit)

14.00 Arie den Boon (Dahne Communication Management)

14.30 Steve Olechowski (Feedburner)

15.00 Pauze

15.30 Jelle Kolleman (Redurban)

16.00 Maarten Kaaij (Postkantoor.nl)

16.30 Bas Buesink (Omroep.nl)

Mochten er overigens specifieke vragen zijn op het gebied van webanalytics, laat het dan even weten via email of in de reacties hieronder. Wellicht kan ik of een van de sprekers deze meenemen in zijn presentatie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Welleke

    Hoi Marco,

    Wat ik enigszins mis is de integratie van webanalytics in de informatiestromen die reeds bestaan binnen de organisatie. Neem nou alleen al de verschillende systemen die bestaan voor het meten van internetactiviteit; Nieuwsbrieftracking, RSS feed tracking, Websitetracking, Ad management tools. Deze werken afzonderlijk van elkaar, neem daarbij de vele interne systemen en het is niet vreemd dat organisaties het spoor bijster raken. De integratie van deze systemen moet naar mijn idee meer aandacht krijgen.

    Gaat Daniel Markus hier op in? (“Hoe kom je tot een dashboard dat richting geeft bij het monitoren en optimaliseren van marketing en sales resultaten?”)


    11 november 2005 om 11:39
    media

    Goed punt Welleke en ik denk dat dit inderdaad een goed aandachtspunt kunnen zijn in de presentatie van Daniel Markus!


    11 november 2005 om 11:52
    Anders

    Ik onderschrijf de opmerkingen van Welleke. Daarbij is opvallend dat de webstatistieken-industrie massaal spreekt van “analytics” terwijl van analyse slechts zelden sprake is. Softwarepakketten poepen vrijwel steevast cijfers uit, punt uit. Wat die beteken en wat voor actie je er op moet nemen wordt domweg overgelaten aan de gebruiker. Dat zou anno 2005 toch al wel beter moeten kunnen. Waar zijn de “web analytics”-tools die volautomatisch aanpassingen doorvoeren? Waar zijn de pakketten die daadwerkelijk analyseren en bijsturen? Waarom bouwen meetpakketten-leveranciers nog steeds op dit soort seminars om hun doelgroep te leren wat ze met de software kunnen, in plaats van dat ze de software zelf krachtiger en intelligenter maken?


    11 november 2005 om 12:20
    Anders

    Wat ik bedoel, is dat ik anno 2005 zo langzamerhand toch wel verwacht dat het meten-en-weten zo langzamerhand door zou zijn geevolueerd naar meten-begrijpen-handelen. Dat begrijpen en handelen komt echter alleen ter sprake op congressen, seminars en dergelijke. De software zelf komt immers niet verder dan het opslaan en produceren van cijfermateriaal. Waar blijven de pakketten die suggesties doen? Die ingrijpen? Handelen, aanpassen, bijsturen?


    11 november 2005 om 13:16
    Welleke

    “De software zelf komt immers niet verder dan het opslaan en produceren van cijfermateriaal. Waar blijven de pakketten die suggesties doen? Die ingrijpen? Handelen, aanpassen, bijsturen”

    Ik denk dat de verschillende leveranciers hier al best mee werken of dit aan het uitdenken zijn (ik ga er namelijk niet vanuit dat wij de enige zijn die dat doen ;)). Een probleem dat hier bij komt kijken is dat dit sterk afhankelijk is van welke klant je wilt bedienen. Je gaat dan af van standaardontwikkelingen en richt je meer op maatwerk.

    Een klant zal namelijk toch echt zelf moeten bepalen wat hij met welke informatie wil doen. Wij als leveranciers kunnen hierbij adviseren/begeleiden en functionaliteiten realiseren. Dit vraagt echter een totaal andere benadering dan het standaard massa verkoop werk.

    Implementatie en integratie in verschillende bedrijfsprocessen is interessant, maar ook complex. Ter vergelijking zou ik de implementatie van CRM pakketten willen noemen. Er zijn voldoende verhalen bekend over dure mislukte integraties. De integratie van webanalytics staat daarbij vergeleken nog in de kinderschoenen naar mijn idee.


    11 november 2005 om 13:25
    daniel@clickvalue.nl

    @Anders

    De tools zijn heel goed in staat om al die zaken te meten. Het zijn de organisaties die de functionaliteit niet gebruiken. Veelal komt dit omdat meetdoelen ontbreken.

    De nieuwste versie van WebSideStory heeft bijvoorbeeld een geintegreerde bidmanager. Dan kun je webtraffic en conversie relateren aan de prijs van een adword.

    Veel tools hebben Alert functionaliteit. De WA tool geeft dan aan dat bepaalde kritische grenzen zijn gepasseerd. Zo kun je bijvoorbeeld zien of het aantal conversies vanaf een bepaalde bannercampagne onder een grens zakt. Dit kan een signaal zijn om de campagne te stoppen.

    Het probleem hierbij blijft dat de meeste organisaties geen idee hebben van hun eigen doelstellingen. Daardoor zijn ze ook niet in staat om zinvolle alerts te plaatsen. Een simpele vraag als, ‘wat is het doel van jullie website?’ wordt meestal met een ‘weet niet’ beantwoord. Als je verder nog vraagt of eventuele doelen zijn gekwantificeerd en van een tijdpad zijn voorzien geeft slechts een enkeling antwoord.

    Webtraffic meten kan pas web analytics worden als de doelen van het meten duidelijk zijn.


    11 november 2005 om 13:35
    BasPaauw

    @ Daniel. Alleen een slecht verkoper geeft zijn klant de schuld van het verkeerde gebruik van zijn product. Een klant zal toch echt wel een doelstelling hebben. Deze doelstelling zal alleen vertaald moeten worden in een bruibare meetdoelstelling. De leverancier zal de klant daarbij moeten helpen.


    11 november 2005 om 20:20
    werner

    “hoe je online campagnes kunt meten, rapporteren en optimaliseren” is blijkbaar een onderwerp dat wel leeft, maar ook uitdaagt om binnen no time een andere discussie aan te gaan, kijkende naar de reacties. Het is wel logisch, want de tool(s) waar oline campagnes mee gemeten worden, zijn niet de tools waarmee gedrag in kaart wordt gebracht van de bezoeker. Integratie van deze twee specialisaties zou een goede stap vooruit zijn , maar ja, dan moeten verschillende belangen binnen een site ook eerst op dezelfde lijn liggen. En hoe lang gaat dat nog duren???


    13 november 2005 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!