Facebook wil langzaam het internet opeten

Facebook wil langzaam het internet opeten

Toen Facebook in februari 2012 naar de beurs ging was het alleen nog een website. Inmiddels zijn vier van de zes grootste sociale platformen van Facebook: Facebook zelf heeft 1,55 miljard gebruikers, WhatsApp 900 miljoen, Messenger 700 miljoen en Instagram 400 miljoen. YouTube (Google) en WeChat (Tencent) maken de top zes compleet. 

Het belangrijkste voor Facebook is dat we op het platform blijven. Wat dat betreft is Mark Zuckerberg net Donald Trump: ze willen allebei een hek om hun grond. Alleen Zuck wil dat hek om gebruikers binnen te houden, Trump om Mexicanen buiten te houden. 

Dat hek van Facebook bestaat vooral uit meer commercie- en conversiemogelijkheden en meer content op het eigen platform. Hieronder een overzicht van hoe Facebook stukje bij beetje functionaliteit van concurrenten integreert in het eigen platform en zo langzaam het internet opslokt.

Een middelvinger naar externe contentplatformen

Facebook legt zich er niet bij neer dat YouTube hét videoplatform is. Met videofeeds zorgt Facebook ervoor dat je video’s op Facebook kijkt en blijft kijken. 

Bron: Techcrunch

In elk videoscherm krijg je nu ook gelijk de mogelijkheid om door te scrollen naar de volgende video in de door Facebook gesuggereerde afspeellijst. Ook picture-in-picture zorgt ervoor dat je video’s kijkt en alvast door kunt zoeken naar je volgende video fix

Bron: TheNextWeb

Zelfs als je een link wilt delen, kun je via de update composer zoeken naar de juiste url. Allemaal om te voorkomen dat je je browser opent, op zoek gaat naar de url en ergens op een website blijft hangen. Ook Instant Articles, artikelen die extra snel binnen Facebook laden in plaats van op de website van de uitgever, zijn een methode om gebruikers binnen de muren van Facebook te houden.

Bron: Facebook

Diezelfde techniek past Facebook toe op de uitvouwbare Instant Ads. Dit zijn interactieve ads waarbij gebruikers na een klik op een advertentie Facebook niet meer verlaten; advertentie en landingspagina ineen. 

Bron: Facebook

Facebook schaamt zich ook steeds minder voor het kopiëren van bewezen succes van concurrenten: Facebook Doodle is net Snapchat en de nieuwe blogfunctionaliteit lijkt verdacht veel op Medium. Op diezelfde manier lijkt Facebook Live erg op Periscope en Meerkat. 

Klikken op buy-buttons

Net als Twitter en Pinterest heeft Facebook een buy-knop: klikken en kopen vanuit je newsfeed. Naast die buy-knop is er ook een dedicated shopping feed en een search bar die specifiek gericht is op het zoeken van producten. Facebook implementeert ook een webshopfunctionaliteit: pagina’s kunnen tegenwoordig een product- en servicestabje toevoegen waaruit direct verkocht kan worden. Winkelen via Facebook moet makkelijk worden, net zo makkelijk als bij Amazon of bol.com - hoewel dat tijdens Black Friday nog wel een beetje tegenviel

Bron: Facebook

Bank en digitale assistent

Een zeer interessante commerce feature voor de toekomst is de digitale assistent M, een chatapp waarin gebruikers kunnen chatten met een combinatie van algoritmes en mensen. M kan bijvoorbeeld een restaurant boeken, een verjaardagscadeau vinden en een paar schoenen bestellen. Facebook probeert zo vroeg hun plek in conversationele commerce op te eisen. 

Search is al heel lang de laatste interface tussen een intentie en de transactie die invulling geeft aan die intentie. Met een app waarmee mensen kunnen praten om hun behoeften of vragen duidelijk te maken met een afgerond resultaat (transactie) als gevolg, kun je echt geld verdienen. Dat is waar Facebook Google probeert te dwarsbomen. Als dit soort chatapps veel gebruikt worden, verdwijnt de pagina of blauwe link tussen een intentie en een transactie steeds vaker uit het aankoopproces. En dat is slecht nieuws voor AdWords, de belangrijkste inkomstenbron van Google. 

Facebook heeft inmiddels ook een bankvergunning aangevraagd. Vrienden kunnen al geld naar elkaar overmaken via Messenger. Betalingsverkeer zou een integraal onderdeel kunnen worden van het platform.

Bron: Techcrunch

De toekomst van Facebook

Om door te groeien, ontwikkelt Facebook nieuwe diensten en koopt het bestaande diensten op. Facebook lijkt in te zetten op vier grote pijlers om hun machtspositie future-proof te maken.

Ten eerste worden de commercie-opties enorm uitgebreid en doet men er alles aan je op Facebook te laten blijven. Ten tweede is men bezig de next billion (mensen die bijvoorbeeld in buitenstedelijk Afrika en Azië wonen) op het internet aan te sluiten. Dat doen ze onder de naam Internet.org en met behulp van drones. Die mensen zijn natuurlijk allemaal potentiële Facebook-gebruikers en hebben allemaal een paar ogen die interessant zijn voor adverteerders. 

De derde pijler lijkt virtual reality (VR). Zuckerberg ziet dit als de volgende fase in ons mediagebruik: we gingen van tekst naar foto en van foto naar video, een immersive ervaring via VR is een vorm van (media)evolutie. Zodoende kocht men Oculus, het bedrijf dat VR na een paar decennia weer op de kaart zette. Tot slot zet men vol in op artificiële intelligentie om beter te begrijpen wat resoneert bij gebruikers, zowel qua content als advertenties. 

Drie jaar geleden kwam het nieuws dat in een maand tijd één miljard mensen het platform hadden bezocht. Op een maandag in augustus van dit jaar logde een miljard gebruikers in op een enkele dag. 90 procent van de 1,55 miljard maandelijkse gebruikers van Facebook logt wel eens in via een smartphone of tablet. Meer dan driekwart van de 4,3 miljard dollar advertentieomzet in het derde kwartaal van 2015 kwam van mobiel. Niet slecht voor een bedrijf dat geen geld kon verdienen op mobiel

Toch een kritische noot: we delen namelijk steeds minder op Facebook, zo bleek onlangs uit een rapport van GlobalWebIndex. Afgelopen kwartaal plaatste 34 procent van de Facebookgebruikers een bericht en 37 procent een foto, dit tegenover 50 en 59 procent een jaar eerder. Alleen dat al is een reden voor Facebook om het hek rond het platform te verstevigen.


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.