Facebook Audience Insights: nog leuker dan Graph Search

Facebook Audience Insights: nog leuker dan Graph Search

Facebook kondigde haar Graph Search al enige tijd geleden aan als the next big thing van Facebook. Hoewel deze functie inmiddels wijdverspreid beschikbaar is, wordt het nog maar heel weinig benut, terwijl het erg handig is. Een kind kan de was doen! We hebben er eerder al een blog over voorbij zien komen.

Wanneer je je taalinstellingen naar Engels zet, zie je Graph Search meteen verschijnen in je zoekbalk. Je hebt een heleboel verschillende mogelijkheden om een heleboel te weten te komen over je mede-Facebook-gebruikers. Handig voor jezelf, maar ook voor je merk! 

Tijdens de eerste editie van het Congres Facebook Marketing in 2013 werd er al over gesproken en ook dit jaar werd het ook veelvuldig benoemd: ben waar je fans zijn. Dit hoeft niet op jouw eigen kanaal te zijn, want die vissen heb je al in je vijver. Maar ook niet per se op het kanaal van je directe competitie. Want vinden Whiskas-fans Felix-kattenvoer wel echt leuk op Facebook? Het is misschien minder nuttig om te gaan vissen in de vijver van Felix-kattenvoer (deze fans hebben zich immers al gebonden aan een merk), maar wel interessant om te gaan vissen in de vijver waar Whiskas én Felix fans rondzwemmen.

Facebook Graph Search

Graph search geeft je hier makkelijk en snel inzicht in. Een kleine handeling geeft mij het inzicht in de overlap tussen deze twee fanbases. Facebook spuugt vervolgens een waslijst aan gerelateerde pagina’s uit, die niet allemaal even voor de hand liggend zijn. Purina One verwachtte ik, immers, veel diervoedingsmerken geven vaak samples weg op Facebook - we blijven Nederlanders hè... 

Ook de Jumbo verbaast me niet, de supermarkt is immers een van de plekken waar kattenvoer vaak wordt afgenomen. Bij andere merken moest ik iets langer stilstaan. Lidl, bijvoorbeeld, verkoopt geen A-merk kattenvoer en in de borrelhapjes van Mora is ook geen kattenvoer verwerkt. 

Er zijn ongelofelijk veel combinaties te maken. Je kunt je zoektocht specifieker maken door het te koppelen aan geslacht (“favorite pages of men who like Whiskas”) en ook uitvinden wat friends of fans van jouw pagina leuk vinden, om zo ook effectiever te kunnen targetten.

Facebook Audience Insights

Een andere slag die je hierop kunt maken, doet zich voor in de vorm van de Audience Insights van Facebook. Deze functie wordt, net als de Graph Search, nog maar heel minimaal gebruikt. Terwijl het zo handig is!

Het is niet zo makkelijk te vinden als de Graph Search, maar daardoor niet minder waardevol. Ga in Facebook naar je Ad Manager en selecteer het account waarmee je aan de slag wilt gaan. Ik kies als voorbeeld een van onze klanten, Windows Nederland. Aan de linkerkant komen vervolgens de bekende opties te staan. Onder het knopje Reports zie je Audience Insights staan. Als je hierop klikt, wordt je geredirect naar een nieuwe pagina:

Deze pagina staat standaard ingesteld op United States. Gelukkig is dat makkelijk aan te passen naar Nederland.

Als je daarna bij ‘Connections’ jouw pagina toevoegd, zou je een aantal dingen moeten zien verspringen. Uit het tabblad demographics kun je al interessante insights halen. Je kunt o.a. zien hoeveel procent van je fanbase single is, een relatie heeft of getrouwd is. En ook wat hun gemiddelde opleidingsniveau is en in welke sector het grootste deel van je fanbase werkt.

Daarnaast kun je in het tabblad ‘Page Likes’ een overzicht vinden van andere pagina’s die jouw fans interessant vinden op volgorde van relevantie. Dit is een hele interessante, want Graph Search geeft ons wel een lijst van pagina’s die mijn fans interessant vinden, maar niet welke het meest relevant zijn. Ook kun je deze statistieken alleen opzoeken als je admin van de pagina bent, terwijl de resultaten uit Graph Search voor iedereen zichtbaar zijn. Kleine sneak preview: voor Windows Nederland is de top 3 als volgt:

  1. Samsung Nederland
  2. Uitzending gemist
  3. NS

Daarnaast geeft Facebook me een lijstje van merken die ook interessant voor me kunnen zijn, omdat ze overeenkomen met mijn audience. 

Nog een functie die uitlegt waarom Audience Insights mijn voorkeur heeft over Graph Search: je kunt vanuit deze Audience Insights meteen een advertentie creeëren die getarget wordt aan de hand van de audience die je net hebt samengesteld! Piece of cake!

Graph Search en Audience Insights kunnen elkaar dus makkelijk versterken en zijn slimme en snelle tools die je kunnen helpen bij het analyseren van je doelgroep. Deze informatie kun je gebruiken om je echte competitors (op Facebook, maar ook daarbuiten) te analyseren en te monitoren, en beter en gerichter te targetten in jouw ads om zo een betere ROI te kunnen realiseren.

Ik ben benieuwd, is er iemand die hier al gebruik van heeft gemaakt?

Credits afbeelding: marfis75, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Hoi Angela, interessant verhaal. Thanks for sharing! Ben er direct eens in gedoken voor twee klanten.

    Bij 1 klant werkt het perfect, maar de andere heeft een vrij kleine fanbase, waardoor FB te weinig data heeft om bijvoorbeeld relevante page likes te vergelijken, terwijl ik daar met graph search wel een indicatie krijg.

    Het lijkt er dus op dat voor pagina's met minder likes graph search beter geschikt is om inzicht te krijgen in de interesses van je fans.

    geplaatst op
  • Hi Hans,

    Bedankt voor je reactie en voor je complimenten op mijn artikel!

    Het klopt inderdaad dat je fanbase een bepaalde grootte moet hebben voordat je audience insights werken. Wat deze grootte precies is weet ik niet, maar voor die fanbase is de Graph Search een prima uitgangspunt. Die stelt namelijk al een heleboel informatie beschikbaar die je daarna ook in kunt zetten voor je targetting opties bij advertenties.

    Audience Insights is zo handig omdat je er meteen een advertentie mee op kunt stellen, maar met Graph Search kun je je gevonden insights ook makkelijk handmatig invoeren.

    geplaatst op
  • Is het gebruiksvriendelijker dan Google Insights/Google Trends?

    geplaatst op
  • @SEO-tekst, http://www.editorsproject.com; ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met Google Insights en/of Google Trends. Een snelle zoekopdracht vertelt me dat Google Trends echt meer zitten op wat er nu populair is en veel gezocht wordt op Google, terwijl Facebook Audience Insights en Graph Searh meer zitten op interesses en niet zoektermen.

    Ik weet dus niet of de tools met elkaar te vergelijken zijn, ik weet alleen dat Graph Search en Audience Insights erg gebruiksvriendelijk zijn mits je goed weet waar je naar op zoek bent.

    Beantwoord dit je vraag?

    geplaatst op
  • Bedankt voor je verhaal. Ik was opzoek naar uitleg over waar Facebook de audience advertenties plaatst. Kan er niets over vinden. Dus heel blij met dit artikel!!! Jammergenoeg al een beetje gedateerd maar ik ga ermee aan de slag.

    Gr. Gea

    geplaatst op
  • Hoi Gea,

    Bedankt voor je berichtje. Ik denk dat je helaas toch niet veel verder kunt met dit artikel. De audience insights zijn iets anders dan het Facebook audience network (ik geloof dat je hier naar op zoek bent).

    Waar je advertenties op het Facebook Audience Network draaien is nog steeds een beetje vaag, wel heeft Facebook aangekondigd dat je binnenkort apps kunt gaan blacklisten (zoals bijv. gambling of dating apps) en dat je wellicht kun gaan instellen op categoriën zoals gaming of fitness bijvoorbeeld. Mijn collega Thomas van der Biezen heeft laatst nog een lang artikel geschreven over het audience network, ook op marketing facts! Je vindt zijn artikel hier: http://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-we-het-facebook-audience-network-niet-meer-links-kunnen-laten-liggen

    Hopelijk kun je hier mee verder!

    Groet Angela

    geplaatst op
  • Bedankt Angela! Dát zijn de berichten. Ik probeer zoveel mogelijk bij te blijven maar alle veranderingen op Facebook gaan zo snel. Nu ga ik maar eens mijn taalinstellingen naar Engels zetten om te kijken wat Graph Search precies inhoudt en doet. Thnx

    Gr. Gea
    http://www.facebook.com/studiosterken/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.