• E-mail
    wordt gesponsord door

E-mail Benchmark 2017: alles wat je moet weten over e-mailmarketingdata en stats

E-mail Benchmark 2017: alles wat je moet weten over e-mailmarketingdata en stats

Vandaag heeft e-Village de 14e editie van de E-mail Benchmark, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt, gepubliceerd. En, om met de woorden van John Ewbank te spreken, de dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier: e-mail wordt inmiddels meer op mobiel (54,22 procent) dan op desktop (45,78 procent) geopend. Deze en de andere opvallende uitkomsten zet ik voor je op een rij aan de hand van 9 grafieken. ​

Mobiel > desktop

Zoals gezegd: e-mail wordt dit jaar voor het eerst vaker geopend op mobiel (54,22 procent) dan op desktop (45,78 procent). Ook wordt er op mobiel meer doorgeklikt (54,34 procent van de totale opens) dan op desktop (45,66 procent).

Kanttekening daarbij is dat de CTO in de zakelijke markt hoger ligt op mobiel (53,63 procent van de totale opens) dan in de consumentenmarkt (46,37 procent). Dat geldt dan weer niet voor transactionele e-mails, waar desktop opens het nog altijd winnen.

Inmiddels optimaliseert 83 procent de organisaties zijn e-mails voor mobiel en tablet. 17 procent dus niet, vreemd? 95 procent van de respondenten houdt trouwens nog geen rekening met optimalisatie voor smartwatches. Minder vreemd als je het mij vraagt. 

E-mail is en blijft belangrijk

Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73 procent) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker. Vooral voor het genereren van traffic naar de website (75 procent), het verlenen van service (71 procent) en het stimuleren van verkoop (62 procent). Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. 

E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94 procent) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56 procent) en SEO (50 procent) staan op een tweede en derde plaats. 

Conversie (62 procent) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12 procent ten opzichte van 2016.

Hoeveel budget is er dan beschikbaar? De top met meer dan 250.000 euro aan e-mailbudget of een budget tussen de 100.000 en 250.000, is bijna gehalveerd. Vorig jaar namen deze categorieën samen nog 16 procent in en nu nog 9 procent. De meerderheid van de respondenten (36 procent) heeft minder dan 10.000 te besteden voor e-mailmarketing. Dit percentage daalde vorig jaar nog naar 31 procent, maar stijgt nu weer. 

Timing

Net als vorig jaar wordt er het meest op vrijdag (17,2 procent) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2 procent, is dat nu de woensdag (16,1 procent), gevolgd door de donderdag (15,8 procent). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11 procent.

Vorig jaar lagen de verzendpieken rond 10 en 16 uur. Op basis daarvan werd er waarschijnlijk gezocht naar een baanbrekende disruptie van het verzendmoment en werd er vanaf toen massaal net voor de piek van vorige keer verzonden: rond 8 en 9 uur ’s ochtends en aan het einde van de middag, rond 17 uur. 

Marketing automation is trend en uitdaging

De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2017 draaien om automatiseren en data. Ruim 49 procent van de ondervraagden ziet marketing automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar, met databasemanagement (37 procent) en conversie (35 procent) op plek twee en drie.

Marketing Automation is dus niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55 procent). Op de voet gevolgd door database- en/of eventgestuurde campagnes (49 procent) en het gebruik van big data (43 procent). Nieuw in de lijst is neuromarketing dat door 1 procent van de marketeers werd genoemd. 

 

Over de E-mail Benchmark

De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).

Je kan de E-mail Benchmark 2017 hier downloaden.

Credits afbeelding: mattwi1s0n, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Thx, heb meteen de nodige aanpassingen gedaan!

    geplaatst op
  • Als tablets tot mobiel worden gerekend, waar het wel op lijkt, is mobiel natuurlijk niet echt mobiel. De grootste mail clients voor onze email zijn bijvoorbeeld de iPad en de iPhone, die hebben ieder een even groot aandeel. Android clients kunnen we niet splitsen in Litmus, dus ik ben benieuwd hoe dat bij deze benchmark gaat?

    geplaatst op
  • Michel, bedankt voor je reactie. Tablets vallen inderdaad onder de categorie "mobiel". Onder deze categorie scharen wij alle devices die je in de hand kunt meenemen (met uitzondering van laptops). Zoals iPhone, iPad, alle versies van Android, Blackberry, Symbian, etc. In onze e-mailsoftware Clang maken wij voor Apple devices onderscheidt tussen mobiele telefoon en tablet. Voor Android devices is dit technisch niet mogelijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.