E-commerce trends in 2015

2 december 2014, 14:30

Waar moet je de focus op leggen?

Nog maar een maand en dan is het alweer 2015. Een jaar dat volgens diverse experts grote veranderingen met zich mee gaat brengen voor de e-commercesector. Alles wijst op een verdere schaalvergroting. En dat dit verder gaat dan alleen maar online sales, mag geen verrassing meer zijn. Ondertussen moet je als online retailer van alle markten thuis zijn om bij te blijven/verder te groeien. IT, communicatie, innovatie en sales moeten je niet vreemd zijn. Maar er zijn zoveel mogelijkheden: waar moet je in 2015 de focus op leggen? In deze blog zet ik de belangrijkste vijf trends op een rij.

E-commerce trend nr. 1: Mobile wordt leidend

Mocht jouw webshop nog niet responsive zijn, dan is 2015 hét jaar waarin dat zeker gaat gebeuren. Uit onderzoek blijkt dat diverse retailers (afhankelijk van de doelgroep) al meer dan de helft van hun verkeer via mobiele telefoons of tablets krijgen.

Dat heeft Google ook gezien. Zo brachten ze vorige week nog het nieuws dat zij in de zoekresultaten gaan aangeven of sites ook voor mobiel gebruik geschikt zijn. En zullen mobiele sites ook worden meegewogen bij de waardering. Dat brengt consequenties met zich mee. Staat jouw webshop nu nog hoog in de ranking, maar is hij niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan zal jouw plek binnen de resultaten snel kunnen dalen.

E-commerce trend nr. 2: Omni-channel

Waren het eerst de traditionele retailers die niet wisten hoe snel ze hun producten live moesten zetten, nu zijn de rollen omgedraaid. Steeds meer webshops beginnen ook de voordelen van een fysieke winkel in te zien. In 2015 zullen dan ook steeds meer online retailers een fysieke winkel gaan openen. Op deze manier proberen zij hun doelgroep op de kanalen te bereiken waar deze zich bevindt.

Ook wordt het aantal kanalen dat in 2015 gebruikt wordt per webshop verder uitgebreid. Zo zullen meer en meer online retailers kiezen voor een combinatie van verschillende affiliate programma’s, vergelijkingswebsites, socialmediakanalen, e-mailmarketingprogramma’s en marktplaatsen.

E-commerce trend nr. 3: Personalisatie

Niet alleen in de directmailbranche of e-mailmarketing is personalisatie erg belangrijk. Ook bij e-commerce is het van belang dat klanten individueel worden benaderd wanneer ze online shoppen. En dat brengt nogal wat wijzigingen met zich mee. Men moet doelgerichter te werk gaan en hiervoor zal de sales en klanttevredenheid gemaximaliseerd moeten worden.

Daarnaast zullen vooral aan de technische zijde veel aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Online personalisatie zal zo ver gaan, dat een webshop in plaats van alle producten te tonen, per bezoeker enkel het aanbod laat zien dat specifiek voor die consument interessant is. Nu zijn er al diverse applicaties op de markt die dit mogelijk maken, maar ik verwacht in 2015 een groei van dergelijke technische integraties en webshops die hier mee gaan starten.

E-commerce trend nr. 4: Wereldwijde concurrentie

Waar traditionele retailers nog aan het concurreren waren binnen gemeente of stad, beconcurreerden webshops elkaar al binnen heel Nederland. Maar nu de consument niet meer bang is om in het buitenland zijn producten te bestellen, kun je als online ondernemer dan ook verwachten dat je in 2015 veel meer concurrentie van over de grens kan krijgen. Winkels met een goed distributiemodel kunnen worden vergeleken met elkaar zonder fysieke verbondenheid.

Daarentegen biedt deze verschuiving ook kansen, want het wordt voor de consument in andere landen net zo gemakkelijk om bij jou te bestellen! Het is dus van belang om als online ondernemer te kijken naar twee zaken: een goede internationale distributie en het gemakkelijk aanleveren van producten bij buitenlandse vergelijkingssites of affiliateplatforms. Want als je deze punten goed hebt geregeld, en daar hoef je niets eens veel moeite voor te doen, dan kun je op een redelijk eenvoudige wijze een heel nieuw en internationaal exportkanaal opzetten.

E-commerce trend nr. 5: Interactieve connecties – APIs

Big data is echt zo’n term die we al jaren in ‘trends-blogpostings’ voorbij zien komen, maar dat is niet voor niets. In de e-commercesector worden deze grote hoeveelheden informatie voornamelijk gebruikt voor het welbekende ‘meten is weten’-principe. Dit zal niet veranderen.

Maar wat wel gaat veranderen is de manier waarop deze data bereikt kan worden. 2015 zal het jaar van de APIs worden. Steeds meer informatie zal real-time benaderd én verstuurd kunnen worden naar allerlei kanalen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld realtime je voorraad koppelen aan het wel of niet weergeven van je advertenties of direct de orders binnenhalen van verschillende marktplaatsen.

2015: saai wordt het zeker niet

Al deze e-commerce trends samengevat, mogen we concluderen dat 2015 geen saai jaar zal worden. Je moet als webshop niet alleen mobile ready zijn, de consument verwacht zelfs maatwerk van het hoogste niveau. En oh, je mag ook nog eens de internationale concurrentiestrijd aangaan. Ook is het geen keuze meer tussen offline of online. Klanten willen het allebei. En direct.

Maar voor je hier allemaal mee aan de slag gaat, wil ik adviseren om als webshop vooral eerst goed te kijken of de basis op orde is. Op welke kanalen bevindt je doelgroep zich en hoe kun je ze via die kanalen het best bereiken? Is jouw productinformatie up to date? Want als je geen continu overzicht hebt en landelijk niet eens de concurrentie aan kunt gaan, moet je vooral jezelf de moeite besparen om alle andere trends op te pakken.

Rob van Nuenen
Directeur / eigenaar bij Channable

Met zowel een technische als bedrijfskundige achtergrond heeft Rob zich vanaf het begin op het ondernemen gestort. Daar heeft hij zich gespecialiseerd in data-extractie trajecten en mobiele oplossingen. Sinds januari 2014 houdt hij zich bezig met channable.com, een online platform waarbij retailers en marketeers datafeeds kunnen creëren en optimaliseren voor affiliates, vergelijkers en marktplaatsen.

Categorie

3 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Rob, interessante gedachtes.

    #1: Helemaal eens, tipping point naar verluidt in 2015.

    Meer verkopen via mobiel dan desktop. Heeeel erg groot nieuws gaat dit zijn.

    #2: Omni-channel, ook eens, alhoewel dat al wel in 2014 flink aan de gang was. Bij velen op de radar gekomen als kanshebber vanwege Universal Analytics. Daar liggen nog steeds veel kansen. Online naar offline verschuiving zie ik vooral in popup stores. En met als doel branding, niet zo zeer verkoop.

    #3: Ik mis de applicaties die dan erg goed zouden zijn in het personificeren van e-commerce winkels.

    Daarnaast denk ik dat elke eigenaar van de store dit wil, maar dat de klant hier helemaal niet op zit te wachten. Kijk ook waarom PersuasionAPI nog niet aangeslagen is bij e-commerce. Intentieanalyse en productfiltering is gewoon heel moeilijk echt goed te doen. Zonder een bubbel te veroorzaken.

    #4: Denk dat dit vooral voor de grotere ecommerce stores is. Voor de kleinere al snel niet interessant vanwege de marges. Eens dat er een verschuiving plaatvindt, vooral nu ook Amazon in Nederland zit.

    #5: Een van de belangrijkere die op korte termijn veel waarde op kan leveren. Met Universal Analytics (in combinatie met AdWords) een hele krachtige tool geworden om optimalisatie te stimuleren. Sowieso is het verbeteren van je de processen rondom de webwinkel in 2015 weer aan de beurt, in 2014 was het voornamelijk ontwerp en techniek die een update kregen.

    Wat ik verder mis zijn voorbeelden.

    Bijvoorbeeld “Op welke kanalen bevindt je doelgroep zich en hoe kun je ze via die kanalen het best bereiken? Is jouw productinformatie up to date? “

    Hoe dan, hoe kom ik daar achter, welke tools kan ik daarvoor gebruiken, waar heb jij ervaring mee?

    Denk dat het dan het niveau van een trendlijstje kan overstijgen en er wellicht ook meer interactie komt op het artikel. Wat me trouwens erg tegenvalt.

    Ecommerce is booming, elke marketeer moet dit op willen eten.


    4 december 2014 om 06:20
    Eric van Hall

    Mike, bedankt voor je mention hierboven!


    4 december 2014 om 15:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!