Display advertising via programmatic trading groeit met 39 procent

Uitgevers stellen steeds meer inventory beschikbaar voor programmatic verhandeling

Display advertising via programmatic trading groeit met 39 procent

Programmatic trading, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte, is volwassen geworden. Programmatic is goed voor een omzet van 143,5 miljoen euro, en groeide in 2014 met 38,9 procent ten opzichte van 2013. In 2013 groeide de markt ook al met 36 procent. Dat blijkt uit het 'Programmatic Ad Spend report 2014' dat IAB Nederland en Deloitte vandaag hebben uitgegeven. Voor het rapport zijn 21 publisher trading desks geïnterviewd. De continuering van deze groei is toe te schrijven aan enerzijds een stijging in volume van inventory bij de grote uitgevers en anderzijds door een stijging in prijzen. Die prijsstijging wordt mede veroorzaakt door het aanbod van grotere formaten, zoals video, interruptive en rich media.

Video groeit het snelst

Kijken we naar formaten dan zien we dat video advertenties en interruptive display advertenties het hardst zijn gegroeid. Beide vormen zijn sinds een jaar of 2 via programmatic trading te verhandelen. Beide verdubbelden in 2014 in omzet. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten, totdat het op hetzelfde aandeel komt als het binnen de traditionele display advertising markt heeft (14 procent voor interruptive, 15 procent voor video).

Branding vs. performance

Het rapport stelt vast dat inkopers van programmatic trading steeds vaker branding campagnes inzetten.

“There’s a shift in demand towards more premium programmatic possibilities where data and technology are key drivers. Branding and performance (premium or programmatic) used to be separated campaigns with separated strategies. Today, we focus on campaigns with multiple touchpoints and multiple communications optimized towards one unique profile, where true storytelling becomes a fact" - Dennis Stoffels, Demand Manager Programmatic bij De Persgroep 

Kijkende naar 2015

Een van de grootste uitdagingen is de behoefte aan transparantie in de markt. Alhoewel de uitgevers in de meeste gevallen (98 procent) bekend zijn, als top level domain, zijn de achterliggende url’s veelal gemaskeerd. De geschatte groei voor de programmatic display markt is +28 procent in 2015 en +30 procent in 2016.

Credits afbeelding: Allan Ajifo, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Leuk onderzoek en mooie uitdaging voor 2015. Juist door de toename van brandingcampagnes is transparantie gelukkig belangrijker geworden. Bizar dat 80% van de respondenten nog steeds niet weet op welke URL's zijn campagnes worden uitgeserveerd. Dit betekent dat er alleen op publisher niveau wordt geoptimaliseerd, terwijl die tientallen/honderden sites in beheer hebben. Daarnaast zou ik als adverteerder per definitie willen weten op welke domeinen ik adverteer, zeker bij een brandingcampagne.

    geplaatst op
  • Dat video het hardste groeit verbaast me niet. Het is iets dat wij en volgens mij iedere internet gebruiker de afgelopen jaren merkt. Wel zie je dat er een steeds grotere wildgroei ontstaat aan producenten op het gebied van (online) video en film. Tegenwoordig kan iedereen met z'n Iphone al een filmpje maken en des te makkelijker wordt dan ook over dit genre gedacht. Helaas komt dit de kwaliteit niet altijd ten goede.

    Maar na dit gezegd te hebben, geloof ik ook dat juist deze explosie aan producenten ervoor zorgt dat de markt voor (bedrijfs)films echt open gebroken is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.