De toegevoegde waarde van Google AdWords bij Organische Top Posities

       @ExpandOnline    18088 x bekeken

De toegevoegde waarde van Google AdWords bij Organische Top Posities

In 2011 publiceerde Google een onderzoek waarin werd aangetoond dat maar liefst 89% van de Google AdWords-bezoekers niet zal worden vervangen door verkeer uit de organische resultaten van Google. Oftewel, 89% van de bezoekers die op uw website terecht zou komen via Google AdWords, zal niet op uw website terecht komen via de Organische resultaten van Google na pauzering van uw AdWords-campagne.

Het onderzoek werd destijds met enige scepsis ontvangen. Dat Google adviseert Google AdWords te gebruiken is geen verrassende conclusie uit een Google onderzoek. WC eend adviseert immers ook WC eend. Gelukkig besefte Google dit zelf ook en vandaar dat er nu een vervolgonderzoek (pdf-versie) is gepubliceerd.

Bij dit vervolgonderzoek is o.a. goed gekeken naar de volgende vragen:

  • Hoe vaak staan Google AdWords adverteerders in de betaalde resultaten en  de organische resultaten?
  • Heeft de organische positie op Google, effect op de fluctuatie in website bezoekers die ontstaat als gevolg van de pauzering van de Google AdWords campagne?

Het onderzoek van vorig jaar wordt kort uitgeled in bovenstaande video.

Organisch vaak onvindbaar

Google onderzocht 390 verschillende Google AdWords-accounts en kwam tot de conclusie dat gemiddeld 81% van de advertentievertoningen plaats vindt in de afwezigheid van een organisch zoekresultaat op de eerste pagina van Google. Bij zo’n 19% van de advertentievertoningen waren de onderzochte websites dus wel zichtbaar in de Organische & Betaalde zoekresultaten op Google.nl. Google ontdekte ook dat gemiddeld 66% van de kliks op Google AdWords-advertenties plaats vindt in de afwezigheid van een organisch zoekresultaat op de eerste pagina.

Dit verklaart gelijk voor een groot deel de conclusie uit het eerste onderzoek waar 89% verlies aan Google AdWords-bezoekers werd gemeten. Veel websites zijn niet vindbaar in de organische resultaten op de eerst pagina van Google met een groot deel van de zoekwoorden die via Google AdWords worden ingekocht. Het pauzeren van de Google AdWords-campagne betekent daardoor dat de websites niet meer vindbaar zullen zijn op de eerste pagina van Google en vandaar dit significant grote verlies aan bezoekers.

De toegevoegde waarde bij een nummer 1 organische positie

Een verrassende ontdekking uit het onderzoek heeft betrekking op de toegevoegde waarde die Google AdWords biedt bij een nummer 1 organische positie op Google. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bij een Google AdWords-advertentie die wordt vertoond bij een nummer 1 organische positie, 50% van de kliks incrementeel is. Dit betekent dat bij pauzering van de Google AdWords-campagne, 50% minder Google-gebruikers op uw website terechtkomen terwijl u een organische nummer 1 positie op Google heeft. Google AdWords blijkt dus zelfs bij een organische nummer 1 positie op Google nog steeds een toegevoegde waarde te hebben bij het genereren van verkeer naar uw website.

Wanneer de organische positie verslechtert, betekent dit ook een groter verlies van Google AdWords bezoekers. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 82% van de Google AdWords bezoekers verloren gaan bij een nummer 2 tot 4 organische positie. Bij een organische positie 5 of slechter is dit zelfs 96%. We kunnen op basis van deze onderzoeksgegevens dus concluderen dat Google AdWords een toegevoegde waarde heeft m.b.t. het genereren van kliks / verkeer naar uw website, ongeacht uw organische positie op Google. Zoals in een eerder artikel reeds werd aangekaart, kunnen een gedegen SEA (Search Engine Advertising) campagne en SEO (Search Engine Optimization) strategie elkaar versterken en het onderzoek van Google bevestigt dit nogmaals.

Geen succes zonder Google AdWords?

Zonder website bezoekers zal u uw website doelstellingen hoogstwaarschijnlijk niet gaan realiseren. Bezoekers naar uw website leiden is dus erg belangrijk, maar meer bezoekers genereren is niet altijd het equivalent van een beter resultaat. Als kanttekening bij het bovenstaande verhaal wil ik daarom graag aangeven dat er in dit onderzoek niet is gekeken is naar websitedoelstellingen zoals conversies of ROI. Het verlies van 50% van uw Google AdWords-bezoekers staat wellicht niet in verhouding met de werkelijke daling in conversies.

Google AdWords zou bij een website bijvoorbeeld verantwoordelijk kunnen zijn voor 80% van de conversies en 10% van het website verkeer. Pauzering van de Google AdWords-campagne zal in dit geval een zeer grote impact hebben op uw conversies, terwijl er in absolute aantallen website bezoekers wellicht relatief weinig veranderd en dit kan uw ROI ernstig verslechteren. Het kan echter ook betekenen dat uw ROI verbeterd, doordat uw Google AdWords-kosten wegvallen. Experimenteren is daarom de enige manier om achter het effect voor uw website te komen.

Deze blog post is geschreven door Ferdi Scheers, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

0

Gepost in: Zoekmachine marketing , google adwords

4 Reacties

Interessant onderzoek en goed artikel: Dank je!

bGenius, het bedrijf waarvoor ik werk, stelt haar opdrachtgevers in staat om ook voor hun eigen situatie vast te stellen wat het effect is van de combinatie tussen SEO en SEA. Elke situatie is namelijk anders; het effect kan zelfs op keyword niveau verschillend zijn (en inzichtelijk worden gemaakt binnen bGenius).

Dit was ook een onderdeel van de case waarmee wij samen met wehkamp.nl de search engine marketing award hebben gewonnen! Zie ook het artikel wat hierover eerder op Marketingfacts is geschreven: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111006_ses_amsterdam_de_speld_award

geplaatst op om 13:12 uur

" Dat Google adviseert Google AdWords te gebruiken is geen verrassende conclusie uit een Google onderzoek. WC eend adviseert immers ook WC eend. " :) Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.

goed stuk verder!

geplaatst op om 10:21 uur

Momenteel zijn wij bezig voor een webwinkel in Automatten.

Deze website heeft organisch bij het zoekwoord automatten een 2e positie, echter merken wij weinig tot geen verschil als het om de bezoekers gaat als de Adwords aan of tijdelijk uit staan. Tuurlijk heb je wel iets meer bezoekers als normaal maar we zien niet echt een verband als we het ook vergelijken met andere websites.

geplaatst op om 16:52 uur

Wat mij betreft is de enige relevante conclusie hieruit dat bedrijven door inzet van kwalitatieve, dynamische content, online video en social media, meer aandacht aan hun organische vindbaarheid moeten gaan besteden ipv aan kostbare AdWords-campagnes.

Eerst de basis en dan de extra boost dmv SEA.

geplaatst op om 09:59 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.