De meest relevante trends van afgelopen week, voor jou persoonlijk #spon

24 februari 2016, 15:07

Als onderdeel van de Achmea Trendwords Challenge lichten we elke week 3 of 4 trends uit. Waarover hebben we het eigenlijk? Deze week zoomen we in op de trends growth hacking, inbound marketing en relevantie en personalisatie.

Oh, vergeet niet jouw voorspelling voor de 3 belangrijkste trends voor 2016 te geven, dan maak je kans op een weekend lang rijden in een Tesla!

Growth hacking

“Hé Faisal, tijd niet gezien! Wat doe jij tegenwoordig?”

“Hé, ik werk bij een startup. Ik probeer een goede product/market fit te vinden voor ons product door data-analyse te doen, te a/b-testen, dat soort dingen.”

“Oh, je bent online marketeer?”

“Wat? Online marketeer? Nee man, ik ben growth hacker.”

Opeens was het er: growth hacking. Net als startups zich afzetten tegen de corporates die ze zo graag willen worden, later als ze groot zijn, wil de growth hacker niet weten dat hij of zij marketeer is. En ergens tonen ze zich daarin paradoxaal genoeg goede marketeers, want daarmee leggen ze nadruk op de verschillen in hun werk ten opzichte van ‘traditionele’ (online) marketing.

Wat dat verschil is? Het belangrijkste is de brede set aan vaardigheden van de growth hacker, die techniek, design en analytics combineert. Het is de nerd die design snapt. De hipster met een Android-telefoon. De datasexual die niet schrikt van JavaScript en CSS.

Het voordeel van deze skillset is dat de growth hacker continu aan de slag kan met het ‘hacken’ van online diensten voor een betere on-boarding, een grotere gebruiksvriendelijkheid en een hogere engagement. En dat allemaal natuurlijk met het oog op groei. Want de eerste reduction of decrease hacker moet nog geboren worden.

Inbound marketing

Er is geen ontkomen aan. Elke dag wordt je gebombardeerd (lees: doodgegooid) met reclameboodschappen. Op websites, op billboards, op televisiezenders, op de radio (Tom de Ridder!!!), op de ongevraagde zadelhoesjes op je fiets. Iedereen wil opvallen, iedereen roept.

Iedereen, op de inbounder na. Een inbounder heeft geen zin (of budget) om de concurrentie om aandacht aan te gaan. En in plaats van ‘naar buiten’ te rennen en te proberen iedereen te bereiken met de eigen boodschap, zet de inbound marketeer de voordeur open voor de mensen, zodat ze de weg naar het bedrijf vanzelf vinden. Of bijna vanzelf.

Het vergt een andere mindset. Het is ‘marketing voor introverte marketeers’, zo je wilt. Want in plaats van roeptoeteren hoe goed je bent, is het zaak de potentiële klant te helpen op het moment dat het hem uitkomt – en jou als bedrijf natuurlijk. Te helpen met relevante informatie en tools. En te helpen klant te worden.

Is inbound marketing het antwoord op al die commerciële uitingen? Sommige inbound marketeers zijn hard in de leer en zweren de outbound marketing, adverteren dus, volledig af. In de praktijk merk je vooral dat het een discipline is die een goede aanvulling vormt: outbound marketing voor het genereren van bereik, inbound voor het genereren en nurturen van leads.

Dus nee, van al die advertenties zijn we voorlopig nog niet af…

Relevantie en personalisatie

Het nieuwe toverwoord van de marketeer is toch wel relevantie. Niet voor niets noemden we het hierboven al bij inbound marketing. Relevantie is nodig om op te vallen tussen alle andere boodschappen. Om de prospect geïnteresseerd te houden. Of om je product of dienst te verkopen.

De juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal, dat is dus het credo van de moderne marketeer. Geen maandverbandreclame meer voor mannen, geen banners voor een nieuwe auto als je er net een hebt gekocht. Niet alleen omdat het verspilling is, maar ook omdat het averechts werkt en tot irritatie leidt bij de ontvanger.

Maar: hoe wordt je relevant? En hoe relevant moet je zijn om relevant gevonden te worden? Kennis van de ontvanger is natuurlijk essentieel. En gelukkig is die kennis ook steeds beter beschikbaar. Of in ieder geval de data. Want het vergaren van kennis úit die data, van relevante inzichten dus, dát is de opgave waarvoor menig marketeer zich gesteld ziet.

Het is misschien wel de marketing-wapenwedloop van de jaren ’10. Wie verzamelt de meeste data en wie lukt het die data zó in te zetten, dat de klant jou als relevant ervaart. Zich door jou gekend, onderkend en erkend voelt. Zich persoonlijk aangesproken voelt.

We moeten daarbij als merken en als marketeers hoogstwaarschijnlijk eerst nog door de ‘uncanny valley’ heen. Want hoe voorkom je dat het creepy wordt als je dicht op de huid van je klant kruipt? En weten marketeers terughoudend te zijn op de momenten dat de klant erom vraagt?

Misschien weten de growth hacker en de inbound marketeer het antwoord…

Achmea Trendword Challenge

Marketingfacts en Achmea dagen jou uit om jouw voorspelling te delen: welke 3 ontwikkelingen worden volgens jou dé trends van 2016? Dan maak je kans op een weekend lang rijden in dé trendauto van 2016, een Tesla.

Wat je moet doen om daarvoor in aanmerking te komen:

  • Kies 3 trendwords op de Achmea Trendwords Challenge-website.
  • Deel jouw top-3 trendwords via social media via de ‘share’-knop. De actie geldt alleen als je de woorden openbaar deelt via Facebook, LinkedIn en/of Twitter.

Dan hoor je begin april of jij dé #vooruitkijker bent en een weekend lang mag cruisen in een Tesla!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!