De kracht van storytelling binnen recruitment

De kracht van storytelling binnen recruitment
, VONQ
@jasperhartog

Ook binnen recruitment is storytelling steeds meer een begrip geworden. Door als organisatie je verhaal te vertellen op een originele manier kun je met name een doelgroep aanspreken die (nog) niet bekend is met jou als werkgever. Wil je bouwen aan je employer brand? Dan is storytelling een interessant middel. Maar wat is storytelling eigenlijk en welke media zijn interessant om in te zetten?

Het begrip online storytelling

Storytelling is een effectieve manier om een verhaal te vertellen aan je doelgroep, met een bepaalde gedachte of boodschap hierin verpakt. De boodschap moet persoonlijk en prikkelend zijn en daarnaast vooral emotie oproepen. Alleen op deze manier kun je de juiste boodschap overbrengen. Dit doe je eerst in je eigen organisatie en daarna hier buiten.

Het doel van recruitment is mensen te werven voor een functie. Door het vertellen van een verhaal - in de vorm van een artikel, afbeelding of een video - bereik je een gerichte groep kandidaten. Dankzij steeds verdergaande technieken en het uitbreidende aanbod aan online media, zie je vele trends in storytelling die je ook kunt inzetten in een recruitmentstrategie.

Storytelling komt in vele vormen en maten voor. Het is dan ook goed te bekijken hoe je binnen recruitment aan de slag gaat met storytelling.

1. Ontwikkel je employer brand

Voordat je met storytelling je boodschap kunt overbrengen, is het belangrijk je employer brand op papier te hebben staan. Stel jezelf dan ook als opdracht dit eerst te beschrijven. Je zult zien dat dit nog best lastig is. De volgende vragen kunnen je helpen om een heldere employer brand op te stellen:

  • Wat zijn de meest aantrekkelijke kenmerken van de organisatie voor zowel de huidige als potentiële medewerkers?
  • Welke functies binnen je organisatie zijn het belangrijkst en wat heb je als organisatie nodig om talent aan te trekken voor deze functies?
  • Wat typeert je medewerkers en waaraan moeten toekomstige medewerkers binnen je organisatie voldoen?
  • Wat is het imago van je organisatie? Welke beeldvorming is er ontstaan? Hoe beïnvloedt dit je vermogen om toptalent te werven?

2. Zet je eigen medewerkers in

Met het vertellen van je verhaal moet je focussen op het talent dat binnen jouw organisatie en bedrijfscultuur past. Een slimme manier om dit te doen, is via je eigen werknemers. Zij vertegenwoordigen namelijk jouw organisatie en 'dragen' je employer brand. Stel je collega’s intern op de hoogte van je recruitmentactiviteiten en bedenk hoe je hen kunt betrekken in je storytelling. Het gevoel van grote betrokkenheid en motivatie van je medewerkers werkt mee in de productiviteit van de organisatie én het vergroot de loyaliteit van je medewerkers naar je organisatie toe. Veel grote corporates maken slim gebruik van hun eigen werknemers in employer branding video’s.

3. Verpak je boodschap

Bij storytelling is het verhaal een manier om je doelgroep te triggeren, maar uiteindelijk draait het om je boodschap die je wilt overbrengen. ABN AMRO heeft met ‘Vertel’ een employer-brandingcampagne opgezet waarin medewerkers in een video vertellen wat ze drijft, wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden in een baan. De campagne is te vinden op een speciale landingspage en is verspreid via verschillende social media, waaronder Facebook, LinkedIn en Google+.

4. Werk met beeld

Naast je verhaal verpakken in een boodschap, wil je dat je verhaal ook aantrekkelijk is voor je doelgroep. Zet daarom beeld in en maak het herkenbaar door bijvoorbeeld je huisstijl en bedrijfslogo in de afbeelding of video te verwerken. Een passend voorbeeld is een video van Booking.com waarin verschillende internationale medewerkers aan het woord komen en vertellen over hun ervaring met het wonen in een grote internationale stad als Amsterdam en het werken voor een organisatie als Booking.com. Het internationale karakter van Booking.com komt duidelijk naar voren, maar ook de link met ICT is aanwezig, omdat er diverse IT-talenten aan het woord komen.

5. Gebruik social media

Het zal niemand verrassen maar actief zijn op meerdere social media kanalen draagt bij aan je employer brand. Toch zijn er vele organisaties die nog steeds geen social media strategie hebben. Juist het inzetten van meerdere kanalen en de combinatie hiervan is de grote uitdaging. Je kunt via social media je merkwaarden communiceren en je potentiële werknemer op deze manier positieve beïnvloeden. Hieronder enkele voorbeelden hoe social media kan bijdragen aan het ontwikkelen van je employer brand.

LinkedIn

Je kunt je LinkedIn-bedrijfspagina goed gebruiken als promotiekanaal door bijvoorbeeld employer-brandingvideo’s te plaatsen en artikelen en foto’s te delen van jou als werkgever. Coolblue heeft bijvoorbeeld op haar LinkedIn-profiel verschillende video’s, waarin de meningen en ervaringen van medewerkers bij de organisatie naar goed voren komen. Hoe ziet een dag in het leven van een developer eruit? Coolblue geeft je een kijkje achter de schermen.

YouTube

Een functieomschrijving van een vacature zegt een niet-zoekende of passieve kandidaat vaak nog niet zoveel. Deze typen doelgroepen willen meer geïnformeerd worden over jou als werkgever. Employer-brandingvideo’s zorgen voor een menselijk karakter, waardoor kandidaten zich goed kunnen identificeren met jouw organisatie. Een persoonlijk verhaal van een medewerker kan hierbij goed werken, of presenteer je werkplek op een aantrekkelijke manier.

Een bedrijf dat succesvol YouTube inzet als employer branding kanaal is, misschien niet heel verrassend, Google, dat op het Life at Google Youtube-kanaal 37.000 abonnees heeft.  

Instagram en Pinterest

Met Instagram kun je jouw werkgeversimago beter op de kaart zetten. Laat zien wie je bent, wat je doet en verbeeld dit in afbeeldingen of video’s. Voeg ook je locatie toe, zodat kandidaten weten waar je bent gevestigd. In een eerdere blogpost schreven we al hoe je je locatie als trekpleister kunt gebruiken.

Pinterest kun je ook goed gebruiken om te laten zien wat jou inspireert als organisatie, maar ook als recruiter. Vele infographics worden bijvoorbeeld gedeeld op Pinterest. Weet je dit op een slimme en aantrekkelijke manier te verpakken, dan kan je je employer brand goed promoten onder passieve kandidaten.

Boost

Storytelling is een aantrekkelijke manier om voornamelijk een latente doelgroep aan te spreken, die nog niet goed bekend is met jou als werkgever. Storytelling kan daarom een boost geven aan je employer brand. Verpak je boodschap in je verhaal, bijvoorbeeld door de ervaring van je collega’s op de werkvloer in beeld te brengen. Speel met je beeldmerk en huisstijl in je advertentie, verspreid je verhaal via verschillende social media kanalen en attendeer je kandidaten op je openstaande vacatures op je landingspagina.

Wil jij weten hoe je als recruiter marketing kunt inzetten in jouw recruitmentproces? Download onze whitepaper.

Credits afbeelding: Booking.com/YouTube, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.