De kracht van communities: Springest

De kracht van communities: Springest

Van gevestigde bedrijven die jarenlang succesvol communities inzetten tot de geheimen van hippe startups met betrokken medewerkers en klanten. Wat leveren communities eigenlijk op en hoe werkt communitymanagement in de praktijk? Hoe bouw je communities op én blijf je ze activeren? In de serie Community Management Insights probeer ik een antwoord te vinden op deze vragen aan de hand van praktijkcases. Vandaag: de community van Springest. 

“Communities vormen Springest

Matt Hallmann, marketing director bij Springest, is de eerste met wie ik in contact kom via Twitter over de vraag wat communities opleveren. Matt’s eerste reactie: “Bij Springest is ons werk gericht op communities en deze communities vormen Springest.” Daar wil ik meer van weten, dus met een vragenlijstje rij ik op een regenachtige vrijdagmiddag naar Amsterdam.

In de nieuwe blogserie Community Management Insights vertellen we je alles over het groeiende vakgebied communitymanagement. Van gevestigde bedrijven die jarenlang succesvol communities inzetten, tot de geheimen van hippe startups met betrokken medewerkers en klanten. Wat leveren communities eigenlijk op en hoe werkt communitymanagement in de praktijk? Hoe bouw je communities op én blijf je ze activeren? In CommunityManagement Insights probeer ik een antwoord te vinden op deze vragen aan de hand van praktijkcases. 

Wie zijn actief binnen jullie community?

“Springest is een internationaal online platform voor het zoeken en boeken van opleidingen. Onze gebruikers, de mensen die een training zoeken, vormen samen met oud-cursisten, HR-professionals, opleidingsmanagers en de opleiders onze community. De opleiders (docenten en trainers die opleidingen aanbieden) zijn een community op zich. Daarom hebben wij ook trainerprofielen toegevoegd met beoordelingen.”

Ik wil graag weten hoe jullie zorgen voor betrokkenheid…

“Alles draait om de community, die bestaat uit meerdere (doel)groepen. Momenteel krijgen onze communities aandacht door de content die we rondom leren en opleidingen verspreiden via sociale media kanalen én door vragen te beantwoorden. Voor de opleiders organiseren we ‘boostcamps’, waarbij we dus eigenlijk real life communities faciliteren. Hier krijgen opleiders bijvoorbeeld advies over hun eigen marketing en tips om de opvolging van leads te verbeteren. Daarnaast organiseert Springest netwerkevents voor bedrijven die belangstelling hebben voor nieuwe manieren van leren en organiseren.”

Wat levert de community jullie op?

“Mensen die opleidingen beoordelen zijn de basis van ons platform: zonder reviewers bestaat onze organisatie niet. Via sociale netwerken kun je mensen inspireren en vragen beantwoorden, maar dat is niet helemaal hoe Springest sociale media inzet. Wij zien onze volledige doelgroep, mensen die een opleiding zoeken, trainers, opleiders en HR-managers, als de ‘learning community’. Deze communities bedienen we nu via de website met artikelen, blogs, vragen & antwoorden, tests en persoonlijke aanbevelingen. Voor de mensen die een opleiding zoeken, biedt onze learning community de mogelijkheid om een beter gefundeerde keuze voor een opleiding te maken. Opleiders kunnen via de ‘boostcamps’ meer leren over marketing, en door de trainerprofielen krijgen zij extra promotie. Ook kunnen opleiders via Springest nieuwe doelgroepen voor trainingen en opleidingen vinden (en dus meer deelnemers werven).” 

Peer influencers zijn dus steeds belangrijker?

“Springest maakt optimaal gebruik van de kracht van communities. Dat dit een nuttige aanpak is, blijkt uit het recent verschenen Edelman Trust Barometer die in januari uitkwam. In Nederland worden ‘mensen zoals ikzelf’ (63 procent) of een doorsnee medewerker (57 procent) veel meer vertrouwd dan een CEO (34 procent) of een overheidsfunctionaris (29 procent). ‘Peer-influenced’ media, zoals zoekmachines en sociale media, staan nu in de top drie van meest gebruikte bronnen voor nieuws en informatie. Daarnaast beïnvloeden ‘peers’ (gelijken) in toenemende mate aankoopbeslissingen; 38 procent van de Nederlandse respondenten heeft in het afgelopen jaar een bedrijf aangeraden bij een ​​vriend of collega en 79 procent ziet zijn familie en vrienden als de meest betrouwbare content creators op sociale netwerksites.”

Hoe ver reiken jullie ambities?

“Wij zijn hét platform waar je alles vindt om naast je werk te leren. Het is onze ambitie om ‘the learnest company’ te zijn met de beste data. The learnest company zijn we door datgene te doen waar we voor staan: een learning community zijn. Dat wil zeggen dat we onszelf bij Springest ook continu ontwikkelen en er bij ons veel aandacht uitgaat naar interne kennisuitwisseling. We hebben bijvoorbeeld zelf een interne tool ontwikkeld, Sputr (een soort Facebook voor interne updates). Daarnaast werken we met een organisatiemodel dat continue verandering en vooruitgang mogelijk maakt: Holacracy. Transparantie is hierbij het toverwoord. Het is niet alleen belangrijk om aan een externe community van stakeholders en klanten te werken. Het versterken en ondersteunen van de interne community is zeker zo belangrijk.” 

Wie zien jullie als grootste voorbeeld?

“Bedrijven waar we vol bewondering naar kijken zijn Amazon, Booking.com en AirBnB. Zij weten samen met hun community toegevoegde waarde te creëren op een manier die voor alle partijen waardevol is.”

En hoe nu verder?

“We streven continu naar de beste data om onze gebruikers, mensen die iets willen leren, van de beste informatie te kunnen voorzien, op basis waarvan zij hun gefundeerde keuze voor een bepaalde opleiding kunnen maken. “We geven onze deelcommunity opleiders extra aandacht door de verkiezing ‘Beste opleider van het jaar’ te organiseren.  De opleiders met de hoogste beoordelingen van hun cursisten maken kans op deze prijs. Hier krijgen we veel positieve reacties op. Wat nu nog ontbreekt is een centrale online plek voor al onze learning communities, om nog meer social learning te faciliteren. Dit is wel een streven voor 2016.”

Credits afbeelding: Gavin Clarke, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Dit artikel onderstreept imho ook waarom 'personal branding' steeds belangrijker wordt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.