De grote ontbundeling van alles

25 november 2014, 08:30

Fred Wilson, durfkapitaal investeerder in Silicon Valley, sprak in december 2013 op het LeWeb-congres. In zijn verhaal ging hij in op drie megatrends die de toekomst van onze economie en maatschappij bepalen. Een van deze trends is de ‘ontbundeling van alles’. Technologie maakt oudere instellingen niet overbodig, maar knipt de waardeketen van Porter volledig open. Totaaloplossingen die deze partijen aanbieden, worden opgesplitst in afzonderlijke, op zichzelf staande delen die ieder afzonderlijk aan de man gebracht kunnen worden op een schaal en tegen kosten die de oude orde nooit kan evenaren.

Verandering van tijdperk

Wereldwijd zien we nu deze trend om zich heen slaan. HBO, Hewlett-Packard, eBay en Philips zijn de eerste conglomeraten die ten prooi vallen aan deze trend. Allen maakten ze in 2014 bekend zich op te splitsen, opdat ze in aparte bedrijfsonderdelen slagvaardig kunnen reageren op de snel veranderende marktomstandigheden.

Technologie versnelt exponentieel en doet de balans doorslaan in het voordeel van de consument: de macht komt bij de mensen te liggen. Technologie democratiseert. Of zoals Jan Rotmans, hoogleraar duurzame transities aan de Erasmus Universiteit, in zijn nieuwe boek ‘Verandering van Tijdperk: Nederland kantelt’ zo treffend verwoordt: “De samenleving kantelt van een centraal aangestuurde, top-down maatschappij naar een decentrale, bottom-up samenleving.”

Het einde van banken

Ontbundeling raakt iedere industrie recht in het hart. Wilson voorspelt dat met name de financiële sector op het punt staat om de grootste klappen te krijgen. Alexander Pease, werkzaam voor het investeerdersbedrijf Union Square Ventures, heeft op zijn blog de opsplitsing van een bank uitgewerkt. Uit de figuur is op te maken dat ieder onderdeel van een bank te kampen heeft met de concurrentie van een of meerdere startups.

Bron afbeelding

Iedereen kan een bank bouwen

Kristin Moyer, vice president van Gartner Research, waarschuwde recentelijk dat banken op het punt staan om hun eigen Kodak-moment te ervaren:

If we’re honest with ourselves as an industry, we have been overcharging and under-delivering for quite a while.

De zogeheten ‘nexus of forces‘ (de convergentie van social, mobile, analytics en cloud) zorgt ervoor dat iedereen snel en zonder al te hoge kosten bankje kan spelen. Tom Loverro toont dit op zijn blog eens te meer aan. Hij heeft zo’n exercitie uitgevoerd voor de bank WellsFargo. Door simpelweg te kijken naar de diensten die op de homepage worden aangeboden en deze te vervangen door diensten van nieuwe partijen, wordt in oogopslag duidelijk welk gevecht de banken de komende jaren moeten voeren.

Bron afbeelding (via)

Loverro’s conclusie spreekt boekdelen: startups nemen steeds meer functies van bestaande banken over en deze werkzaamheden worden niet langer uitgevoerd door mensen, maar door geavanceerde algoritmes.

Society 4.0

Het slaat naadloos aan bij mijn eerdere verhaal over Society 4.0. Dankzij digitale technologie kunnen we de fysieke wereld compleet anders inrichten en organiseren. We gaan van centraal naar decentraal. De toekomst is het tegenovergestelde van de gecentraliseerde 20ste eeuw. Het gaat niet om een digitale transformatie, maar om een fysieke transformatie!

De vraag is dus ook al lang niet meer hoe deze nieuwe wereld, dit ‘nieuwe normaal’, eruit komt te zien, maar wanneer deze wereld arriveert. En dat is dankzij de exponentiële versnelling van technologie dichterbij dan we denken. De toekomst is nu! Bestaande bedrijven kunnen hun borst dus nat maken. Het is veranderen of verdwijnen.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!