De Egg Chair Hunt: socialmedia-marketing op kleine schaal

26 april 2012, 10:27

Veel startende bedrijven lopen tegen hetzelfde probleem aan: juist op het moment dat je een positie op de markt moet veroveren, is het budget nihil. Daar komt nog bij dat de concurrentie groot is, bestaande partijen grotere bekendheid genieten en er een veelheid aan kanalen is om uit kiezen bij het benaderen van je doelgroep. Robin Design vond een 'way out of' deze patstelling met een toepasselijke paasactie, de Egg Chair Hunt. Een mooi voorbeeld van de kracht van social media, ook op kleine (eier)schaal.

De actie

Robin Design is een onlangs gestarte webshop in designmeubilair. Het doel van de actie was het genereren van naamsbekendheid en zich onderscheiden door “opmerkelijke, leuke en spontane dingen te doen die klanten niet verwachten”. Dit leidde tot de actie met de naam 'Egg Chair Hunt': tijdens de paasdagen werden vier kleine Egg Chairs-icoontjes verstopt op de eigen website. Degene die ze als eerste alle vier zou vinden, zou een Egg Chair winnen in kleur naar keuze. Via Facebook / Twitter werden hints gegeven over de locaties van de verstopte Egg Chairs.

Wat was het doel van de actie?

Het doel van de actie was niet zozeer conversiegericht, al was er natuurlijk de hoop om een aantal aankopen via deze actie te realiseren. Maar de focus lag op het opbouwen van een gezonde basis volgers op Facebook en Twitter, waarmee een publiek wordt opgebouwd voor latere acties en interactie over producten en de website.

Startpunt

Robin Design was niet alleen als webshop, maar ook met social media net gestart. De metrics waren voorafgaande aan de actie dan ook bescheiden:

  • de Facebook-pagina had ca. 20 likes;

  • het bereik van de Facebook pagina was in april ca. 180 mensen;

  • het Twitter-account had 4 volgers;

  • Facebook en Twitter zorgen -niet verrassend gezien voorgaande cijfers- nagenoeg voor geen traffic naar de website.

Remy Essers van Robin Design: “Het is duidelijk dat we met beide social media-kanalen op een punt waren beland waar veel bedrijven stranden. De pagina’s worden aangemaakt als 'noodzakelijk kwaad', er werd te weinig aandacht aan besteed en hierdoor werd de kracht ervan te weinig gebruikt. Helaas moesten we hier onszelf ook op betrappen!”

Het verloop van de actie

De actie liep van 4 t/m 9 april. Binnen dit tijdsbestek werden de Egg Chairs verstopt en kregen de deelnemers hints/tips via social media. Op 4 april werd de eerste Egg Chair verstopt. Wat volgde was iets wat men vooraf niet had voorzien: een zeer snelle groei van het aantal likes op Facebook, gevolgd door vele reacties via de Facebook-pagina. De actie werd volop gedeeld en op woensdag 4 april waren ca. 50 volgers volop aan het zoeken naar de eerste Egg Chair.

De volgende dagen verstopten we ook de overige Egg Chair-iconen en het aantal volgers op Facebook bleef stijgen. Om het aantal deelnemers te boosten werd een kleine Facebook-advertentie aangemaakt, getarget op mensen met interesse in design, interieur, wonen, etc. Op Twitter groeide het aantal volgers ook gestaag. En een mooie bijkomstigheid was dat de webshop via Twitter benaderd werd door een aantal designmerken die hen graag als wederverkoper willen zien.

Problemen tijdens de actie

Geen enkele actie is alleen maar halleluja natuurlijk. Remy Essers: “Dat klopt. Tijdens de actie zijn we uiteraard tegen een aantal problemen aangelopen. Naar alle waarschijnlijkheid is onze site tijdens de actie gecrawled door een aantal valsspelers, deze werden uiteraard uitgesloten van deelname, maar was toch een smet op de actie. Het gevolg was ook dat onze site een tijd slecht bereikbaar geweest, waardoor een aantal deelnemers zich benadeeld voelden. We hebben daarom besloten een aantal extra prijzen weg te geven.”

“Gelukkig werkte de site snel weer naar behoren, maar zaten ook onze actievoorwaarden goed in elkaar. Zo hebben we een boel onrust weten te voorkomen. Op Facebook hebben we gemeld wanneer er een Egg Chair verstopt werd. Hierdoor creëerden we een enorme data-piek op onze website, doordat bezoekers massaal onze website gingen bezoeken. Het gevolg: de website werd vlak na plaatsing van een Egg Chair een stuk trager.”

De resultaten

Toch overheerst de tevredenheid, want de actie is volgens is “boven verwachting verlopen”. Een aantal resultaten:

  • de Facebook-pagina heeft ondertussen 244 likes;

  • de Facebook-posts zijn ca. 150 keer gedeeld;

  • op de Facebook-pagina zijn gedurende de actieperiode ca. 300 reacties geplaatst;

  • het bereik van de Facebook-pagina was tijdens de actie ca. 41.000;

  • de live chat op de website moest nagenoeg continu worden bemand;

  • op Twitter groeide het aantal volgers tot 51 volgers;

  • op Twitter is de site opgepikt door een aantal grote wooninspiratiesites, waarmee inmiddels de eerste contacten zijn gelegd voor gezamenlijke toekomstige acties;

  • via Twitter is men benaderd door een aantal designmerken om als wederverkoper te dienen;

  • de eerste aanvragen voor aanschaf van een Egg Chair zijn binnen;

  • de uitreiking van de Egg Chair leidde tot free publicity in de lokale krant.

Remy Essers: “Natuurlijk zijn dit geen gigantische cijfers, maar voor ons is de actie zeer succesvol verlopen. Ook het artikel in de lokale krant is natuurlijk een welkome verrassing! Afgelopen paasdagen hebben honderden mensen kennisgemaakt met ons assortiment, hebben we nieuwe volgers verkregen op Facebook en Twitter, maar hebben we bovendien volop kunnen communiceren met (potentiële) klanten. De kennis die we hieruit hebben opgedaan is eigenlijk niet in waarde uit te drukken!”

Robin Design is inmiddels alweer bezig een volgende actie op te zetten met de basis die gecreëerd is tijdens met deze actie. En misschien dat andere bedrijven hun voordeel er ook mee kunnen doen!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jochem Vroom

    Echt een leuke case om te lezen. Ook grappig dat de site plat ging, voor iedereen is het een waardevol advies om hier dus goed op te letten. (ongeacht hoe groot zo’n actie dus is)

    Zelf zou ik zo’n actie wel iets langer laten verlopen, als er ‘updates’ en ‘buzz’ involved zijn kan zo’n campagne echt groeien naar mate het langer duurt.


    26 april 2012 om 11:40
    Edvard Jongschaap

    Leuke actie!

    Ben nieuwsgierig in hoeverre je kan achterhalen of het (xtra) omzet heeft opgeleverd. Zo ja, hoeveel.

    Succes!


    26 april 2012 om 15:05
    Mike van Hoenselaar

    Ik blijf vinden. De mensen die je nu liken/retweeten hebben minder met het merk dan dat ze dat uit zichzelf hadden gedaan.

    De kwaliteit van je likers is nu niet per se beter nu je er 250 hebt.

    Daarom ben ik ook geen voorstander van liken voordat je content tot je krijgt. Je liket dan om de iPad, korting of in dit geval de stoel.

    Leeftijd van de relatie met die likers zijn nmi niet echt langdurig. Ben benieuwd hoe hier intern naar gekeken wordt.

    De actie is natuurlijk een die werkt. Zie die van Arke, Bijenkorf, Zalando, en velen anderen.


    2 mei 2012 om 14:56
    Remy

    Bedankt voor alle reacties, ook het aantal views is overweldigend!

    Mike, ben het met je eens dat de kwaliteit van de likes wat minder is.

    Het punt is dat we aan het begin van de actie nauwelijks likes hadden en we nu een groep volgers hebben die toch redelijk actief reageren op onze Facebook / Twitter posts. We kunnen ze nu bijvoorbeeld vragen stellen over onze producten en hier ons voordeel weer mee doen. De Facebook Add die we hebben laten lopen was ook goed getarget op onze doelgroep, maar natuurlijk niet 100% accuraat.

    Tevens komen we een stukje betrouwbaarder over als we 240 likes hebben op onze website ipv 20. Uiteraard zegt het aantal volgers niet heel veel over betrouwbaarheid, maar je begrijpt mijn punt denk ik wel.

    Edward, we kunnen helaas nog geen cijfers geven over de exacte omzetstijging. Deze cijfers laten wat langer op zich wachten.


    3 mei 2012 om 14:45
    M@rleen

    Ik vraag me af hoe of waar de bezoeker zich moest melden als ze een plaatje hadden gevonden….?


    16 mei 2012 om 13:21
    Remy

    M@rleen, bij elke gevonden Egg Chair stond een code die men via een formulier moest opsturen naar ons. Deze kregen wij dan in onze e-mailbox.


    18 mei 2012 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!