De 6 beste eventmarketing voorbeelden van Europa

Feestje en uitjes? Nee joh, eventmarketing met keiharde ROI!

De 6 beste eventmarketing voorbeelden van Europa

Dat de eventmarketeer een steeds sterker verhaal te vertellen heeft, heeft te maken met het feit dat goede eventmarketing alle zintuigen 'raakt'. Niet als een losstaand moment, maar als strategisch hoogtepunt in een marketing- en/of communicatietraject. Diezelfde eventmarkteer zal geen enkele moeite hebben om uit te leggen hoe zijn/haar vorm van experience marketing een hoofdrol speelt binnen contentmarketing, bij crowdsourcing, of bij het vertalen van big data naar big impact binnen een bepaalde targetgroup. De onderbouwing van deze gouden toekomst voor eventmarketing is uiteengezet in het artikel 'Eventmarketing: van geroeptoeter naar slimste jongetje van de klas'. Bij EventBranche.nl kregen we vele reacties: "Kom eens met bewijzen!". Geen probleem. Hierbij de 6 beste eventmarketing voorbeelden van Europa.

Een verzameling van 6 eventmarketingcases die een hoofdrol speelden in de marcom-mix van grote multinationals en die niet meer lijken op de 'oude eventbranche cases'. Alle 6 wonnen ze in de afgelopen jaren een award tijdens de European Best Event Awards. Opvallend? De diversiteit en de creativiteit. En juist dat legt de enorme stap voorwaarts voor eventmarketing bloot.

De eventmarketeer van nu hoeft op verjaardagen niet meer uit te leggen dat zijn werk meer inhoudt dan feestjes organiseren. De eventmarketeer kan nu uitleggen dat experience marketing en live communicatie zijn werkveld zijn, in de breedste zin van het woord en dat de impact die live momenten een ongekende kracht heeft binnen de marcom-mix. 6 prachtige voorbeelden waar de combinatie van creativiteit en beleving vertaald worden in keiharde meerwaarde en return on investment:

1. Smart

Pong spelen met auto's? Niets is te gek voor Smart. Op een beurs in Duitsland zette Smart twee auto's neer waarin mensen, door het besturen van de auto, pong konden spelen. Deze merkactivatie heeft tot duizenden testritten geleid en zorgde er overigens voor dat Smart winnaar EuBEA overall 2012 is geworden.

2. Heineken Sol

Wat doe je als marketeer wanneer 88 procent van alle andere marketeers 'nee' zegt tegen jouw merk? Juist. Ze overtuigen. Dat deed Heineken niet door de brandmanagers een nieuw filmpje te laten zien maar door ze mee te nemen naar een eiland waar alles was ingericht naar Sol, om te zorgen voor een ommekeer. Het gevolg? De prijs winnaar EuBEA intern event 2014 in the pocket!

3. Samsung

Samsung weet op een krachtige manier promotie te combineren met eventmarketing. Ze geven voorbijgangers één opdracht: kijk 60 minuten naar de telefoon. Als ze deze opdracht volbrengen, winnen ze het toestel. Samsung maakt het ze er echt niet gemakkelijker op. Door deze actie wist Samsung de prijs voor winnaar EuBEA overall 2013 in de wacht te slepen.

4. Nike

Nike won in 2014 de EuBEA best integrated event, door een klein event te verpakken in een online campagne. Nike wist tal runners te motiveren om te gaan rennen met #runfree. De campagne werd een groot succes en zorgde voor onwijs veel impressions en likes op onder andere Instagram. Niet alleen daar haalde Nike resultaten, ze werden ook de winnaar EuBEA best integrated event 2014.

5. Leger des Heils

In Noorwegen is Fashion Week een grote happening en het Leger des Heils wist tijdens die week awareness in het kwadraat te creëren voor hun tweedehands kledingmerk Fretex, door 'gewone' mensen in te zetten als modellen. Leger des Heils won hiermee EuBEA overall 2011.

6. Come a casa: locatielef zorgt voor grote mediawaarde en salesboost (winnaar EuBEA 2013 'best use of space')

Een uniek restaurant in het midden van een graanveld: het locatielef van Come a casa zorgde voor een grote mediawaarde, een salesboost en voor de EuBEA best use of space 2013.

Lezers Marketingfacts gratis naar Dag van het Evenement

Dinsdag 9 december 2014
De Broodfabriek Rijswijk


Meer weten over de impact van events en live communicatie? Kom naar Dag van het Evenement. Topmerken over eventmarketing: Twitter, Heineken Sol en de Bijenkorf. Topsprekers: o.a. Cor Hospes (events en contentmarketing), Tim Meuleman (c2b revolutie en events), de ROI van events, etcetera.

Marketeers en communicatieprofessionals die zich via Marketingfacts.nl inschrijven, krijgen een gratis entreekaart t.w.v. 299,- euro. Ga naar www.dagvanhetevenement.nl en maak gebruik van de vouchercode DVHE2014MF. Let op: entree voor het congres alleen voor marketeers en communicatieprofessionals van bedrijven en overheidsinstellingen. Inschrijvingen worden hierop gecontroleerd.


Delen

0
1


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ik keek toevallig even bij het laatste filmpje over het graanrestaurant naar het aantal bezoekers en dat viel tegen. Minder dan 6.000 bezoekers. Had verwachten honderdduizenden bezoekers.

    geplaatst op
  • @ Jeroen, dat is een bewuste keuze geweest van de opdrachtgever. Door een maximum aantal bezoekers te bepalen, zijn de kosten te overzien. Door een onderscheidend concept en locatie te kiezen waarbij de online spin-off groot is, is het bereik alsnog enorm.
    groet Sjoerd

    geplaatst op
  • Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Het ging om het aantal mensen dat het filmpje op youtube heeft bekeken en niet het aantal dat gratis mocht komen eten. Het filmpje zelf is weinig bekeken en daaruit trek ik dan (wellicht ten onrechte) de conclusie dat het geen groot succes was.

    geplaatst op
  • @jeroen Daar heb je een goed punt, de mediawaarde was er wel degelijk, maar dat kwam voor een groot deel ook door het aantal awards dat het event won. Wellicht is jouw opmerking een goede aanleiding om eventmarketing en digitalmarketing nog dichter naar elkaar aan te laten groeien, want het event en de originaliteit verdienen meer online bereik... misschien nu via marketingfacts :-)

    geplaatst op
  • @sjoerd, wellicht hebben we hier wel het echte probleem te pakken. Er worden een groot aantal awards uitgereikt in de reclamewereld die vooral goed op de cv van het reclamebureau staan. Het lijken wel awards voor en door de reclamewereld.

    Echter het echte bewijs dat iets geweldig is is de waardering van het publiek. Ik heb alle video voorbeelden even gechecked en ook de rest komt niet echt hoog boven de 10.000 views uit. Behalve dan de samsung, die scoort 4.561.987 kijkers op youtube. Dat is een successtory en is ook erg deelbaar.

    geplaatst op
  • @Jeroen het aantal views op youtube koppelen aan de waardering van het publiek....hmmm, dat vind ik zelf wel erg kort door de bocht en in mijn ogen een vorm van views-blindheid, terwijl in veel gevallen de views geen doel op zich waren, maar eerder een kers op de taart.

    Ik ben zwaar voorstander van goed meten, doelstellingen behalen en effectieve events/activaties, maar dan moeten we wel de juiste meetlatten blijven gebruiken en dat zijn niet altijd de nieuwe meetlatten:

    Smart: record aantal testritten uit een activatie, wat leidde tot de beste salesboost uit een activatie uit de geschiedenis van het merk. Daarnaast nam de grootste tv show in Duitsland het spel onder de Smart-vlag over (miljoenen kijkers!)

    Heineken Sol: voor het event zag intern slechts 12% potentieel in het label, na afloop was dat 94%! Doel bereikt.

    Nike: rondom het evenement, dat wel duidelijk uit was op online bereik, werden bijna 4 miljoen social media impressies gemeten (voorbeeld: alleen al 1/4 miljoen Instagram likes)

    Salvation Army: het event haalde de voorpagina van de grootste krant, die daar tevens een filmpje van maakte en die film werd door 300.000 mensen bekeken.

    Bij Come e Casa heb je wel een aardig punt en mogen we best spreken over een gemiste kans, al blijkt uit de eigen berekeningen dat ze met tweets, facebookposts etc 12 miljoen mensen hebben bereikt. De media besteedden ook erg veel aandacht aan het event dat zo met een ton budget een enorme mediawaarde scoorde.
    Kortom, ik blijf het deels met je eens, maar vind wel dat de doelstellingen gemeten moet worden met de juiste meetlatten.

    geplaatst op
  • Kijk now you're talking. Je artikel eindigt in de inleiding met: bij EventBranche.nl kregen we vele reacties: "Kom eens met bewijzen!". Geen probleem. Hierbij de 6 beste eventmarketing voorbeelden van Europa.

    Pas in deze laatste reactie maak je deze belofte waar. Het was achteraf beter geweest om deze data reeds in het artikel te plaatsen. Deze data geven namelijk je bewijs.

    Bedankt voor de toelichting.

    geplaatst op
  • @Jeroen, dank voor je woorden en je reacties Jeroen, point taken!!! Al moet ik als positief eigenwijs persoon wel even wijzen op het feit dat alle bovenstaande feiten in de filmpjes genoemd worden...ik dacht ik bewaar wat facts om het aantal views een beetje op te krikken....:-)
    Maar je hebt helemaal gelijk: in het volgende artikel, meer feiten en cijfers.
    groet Sjoerd

    ps ben wel benieuwd met welke Jeroen ik gesproken heb

    geplaatst op
  • Sjoerd, mooie voorbeelden maar ik zie niet zo snel in waarom #3 van Samsung onder de noemer eventmarketing valt.

    geplaatst op
  • @Peter Een duidelijker voorbeeld van een promotie is bijna niet denkbaar. Helemaal met je eens. Er ontstond dan ook een zeer interessante discussie in de jury van de EuBEA: is dit een event. Al snel werd er geconcludeerd dat de term eventmarketing te kort doet aan het speelveld van experience marketing, eventmarketing en live communicatie waar de (top) van de eventbureaus zich inmiddels in begeeft. De oude definities van een evenement/eventmarketing worden dan ook steeds verder losgelaten. Niet voor niets halen corporates de expertise en manier van denken van eventbureaus binnen boord om dergelijke promoties trajectmatig en conceptmatig te laten neerzetten door dergelijke bureaus. Ik speelveld van fieldmarketing, promoties, merkactivaties, events...het is volledig in elkaar geschoven. De principes van een 'evenement' zijn daarbij leidend in de uitingen. Eén van de conclusies was dan ook: deze promotie is gestoeld op de kernwaarde van een evenement: beleving. Is het louter een promotie? Is het een puur voorbeeld van eventmarketing? ik denk allebei niet, ik denk wel dat het een mooi voorbeeld is waar een promotie, een vorm van eventmarketing en een duidelijke meerwaarde/impact door de gekoppelde online trajecten voortkomend uit het event, tot een enorm krachtige uiting heeft geleid. Vandaar ook de conclusie dat de vormen van live/experience marketing/communicatie een speelveld vormen waar diverse vormen van marketing samenkomen. Onze stelling daarbij is dat de eventmarketingprincipes samen met de mogelijkheden van digital marketing daarin het voortouw nemen.
    maar het blijft een interessante discussie...
    dank voor je reactie

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.