Controle in het digitale tijdperk? Tsja….

Social media ongrijpbaar en ultraspannend tegelijk

Controle in het digitale tijdperk? Tsja….

Van Social Media Week Rotterdam vorige week is mij veel bijgebleven: we moeten content vooruit plannen. Goed nadenken over relevante thema’s en kpi's. Tegelijk moeten we wel bij de les blijven, want heb jij even een tijdje zitten stoeien op jouw plan, blijkt het socialmedialandschap allang weer veranderd. We krijgen steeds minder grip op mensen. Vooral jongeren bewegen zich van socials naar messengers. En hoewel techniek dazzling is, moeten we het omarmen. We moeten social inzetten voor crowdsourcing. Mensen simpelweg vragen wat ze willen en daar wat mee doen. Maar holy moly, mensen weten zelf niet eens wat ze willen, want sociale algoritmes zorgen voor polarisatie in de manier waarop wij meningen vormen en de manier waarop wij informatie delen met anderen. Tsja… Volg jij het nog? Een ding weet ik zeker: social media is ongrijpbaar en ultraspannend tegelijkertijd.

If things seem under control, you’re just not going fast enough

‘Tsja…’ is overigens de briljante uitspraak van Marcel Broersma tijdens zijn presentatie ‘If things seem under control, you’re just not going fast enough’. En daar slaat hij de spijker op zijn kop, want wij hebben allesbehalve controle in dit tijdperk. Met interesse in technologische singulariteit vertelt hij dat techniek enerzijds dazzling is, niet bij te houden dus, en tegelijk het magische woord. Want waar bedrijven voorheen lineair groeiden, kan dat nu exponentieel gaan.

En dat is heftig. Intens heftig. Want hoe ga je daarmee om? Tsja… het antwoord daarop had hij zelf ook eigenlijk niet. Wel had hij vier behulpzame tips vanuit zijn ervaring op de Singularity University in Sillicon Valley:

  1. Omarm technologie. Want echt, we leven in een eeuw waarin technologie de wereld gaat veroveren.
  2. Take a moonshot. Bedenk iets dat onmogelijk lijkt. Als Neil Armstrong jou in 1959 had verteld dat hij tien jaar later op de maan zou wandelen, had jij hem dan geloofd?
  3. Als we exponentieel kunnen groeien, denk en handel dan ook zo. Doen is het nieuwe denken en "bend like a pretzel".
  4. Visualiseer. Alles blijft dan simpelweg beter hangen.  

Ook Elja Daae kon dit beamen tijdens haar presentatie ‘Bloggen als een Pro’. Ze sloot af met: “Perfectionisme is je grootste vijand.” Want als jij het nu niet doet, doet een ander het wel. Toch zonde, als je een goed idee had. Maar als we goede dingen gaan doen, hoe weten we dan dat we de dingen goed doen?

Gewoon vragen joh

Je moet het gewoon vragen. Zo simpel is het blijkbaar. Toon mensen jouw stip (of streep) op de horizon en vraag hoe jij daar, samen met hen, kan komen. Start. Leer. Schaaf bij. Dat werd ons verteld door Martine Meijburg en Rianne Klaren van Second Degree tijdens hun presentatie ‘Succesvolle leadgeneratie via LinkedIn’.

Als we dit verhaal namelijk even inzoomen op een showcasepagina, dan gaat het erom dat je iets moet uitproberen. Wel klein beginnen in dit geval. Want het heeft geen nut om direct al jouw handelswaar in de etalage te zetten. Mensen lopen daar voorbij, want what’s in it for them?

Geven, geven, geven en dan héél voorzichtig terugvragen

Als je LinkedIn succesvol wilt inzetten, ik denk dat dit zelfs geldt voor alles wat je doet, zet je de volgende stappen:

  • Maak een showcasepagina aan en start low-profile.
  • Zet er interessante content op. Geen actiematige content, maar geef informatie.
  • Jaag jouw pagina aan via eigen andere kanalen, in plaats van direct veel geld te pompen in sponsored updates.
  • Bekijk eerst eens wat voor mensen jou volgen en leer! Wie deelt jouw updates? Vallen deze personen binnen je doelgroep? Wat voor instellingen hebben deze personen op hun profiel?
  • Vraag mensen simpelweg wat ze willen zien, lezen en horen.
  • Probeer na een aantal  (3 tot 4) maanden te segmenteren.
  • En dan, na veel oefenen en mensen leren kennen, mag je eens iets over jezelf vertellen.

Waar ik vooral blij van werd en groot voorstander van ben, is hun tip om zoveel mogelijk collega’s en medewerkers in te zetten om via hun persoonlijke profiel updates te delen van jouw bedrijfs- of showcasepagina. Ga maar na, hoeveel mensen kun je bereiken op deze manier? Hoe vet! Want het is niet alleen gratis, het is ook geloofwaardiger. Zorg jij voor bad ass content, dan hoeven zij het alleen maar te delen.

Sociaal gewenste antwoorden? Simpele zielen zijn wij

Roeland Dietvorst gaf aan dat je natuurlijk prima via social media kunt vragen waar mensen behoefte aan hebben. Maar ja, of dat nu zo representatief is? Social media is namelijk one big happy button. We kicken blijkbaar op het delen van informatie over onszelf. En als we daar dan ook nog likes, retweets en reacties op krijgen, slaat ons beloningscentrum in onze hersenen (nucleus accumbens) helemaal op tilt.

Hij ging in op de ‘social network illusion’, waarmee te voorspellen is wat voor soort informatie viraal gaat op basis van iemands netwerk. Social media kunnen namelijk de illusie creëren dat iets volkomen normaal is, terwijl het in feite uitzonderlijk is. Dat komt hierdoor: Facebook is bezig Google te verslaan in de race van het genereren van traffic naar nieuwssites. Maar de algoritmes van Facebook (die al jouw kliks checken) tonen jou het nieuws dat is gebaseerd op jouw interesses en voorkeuren. In combinatie met het feit dat wij erop kicken dat mensen engagen met wat wij delen (onze confirmation bias), zorgt dit voor polarisatie in de manier waarop wij meningen vormen en de manier waarop wij informatie delen met anderen.

Denk bijvoorbeeld eens goed na over jouw antwoord op de volgende vraag: wil jij je kind laten vaccineren? Is dat echt jouw antwoord? Of is het, stiekem, enigszins beïnvloed door alles wat je erover hebt gelezen en gedeeld?

Jongeren zijn het zat

Jongeren zijn dit zat. Het is niet zozeer dat ze bekend zijn met de social network illusion. Ze zijn gewoon klaar met het ‘nutteloos’ rondhangen op social media waarvan iedereen weet dat er allerlei algoritmes op worden losgelaten. Waarmee bedrijven grip op ze proberen te krijgen en gesegmenteerd, zogenaamd persoonlijk, hun boodschappen voorschotelen. Vinden de jongeren irritant. Dus vertrekken ze uit socials als Facebook en Twitter om ‘echt’ te converseren in messengers als Whatsapp.

Dimitry Vleugel vertelde ons tijdens zijn presentatie ‘The Rise of the Messenger App’ dat men gemiddeld vijf groepsgesprekken heeft. Dat zijn microsociale platformen op zich. Ga maar na: jij hebt er ook vast een voor vrienden, een voor sport, een voor collega’s, een voor de buren en een over een aankomend event of gezamenlijk te kopen cadeau. Jongeren hebben er gemiddeld zelfs tien. Bedrijven krijgen het steeds moeilijker hun boodschap over te brengen als jongeren een hek om zich heen zetten. Succes met jouw fantastische content- en socialmediaplannen.

Noot van de redactie: lees ook dit verslag van Dimitry's sessie van de hand van Manoah Klaasse.

In China gebruikt men WeChat. Maar liefst 4,2 procent van alle mobiele data per dag verloopt daar via dat sociale netwerk. WeChat heeft zelfs WeChat services, WeChat payments, WeChat groups en WeChat business accounts.

Daar zouden wij een voorbeeld aan kunnen nemen. Dimitry ziet toekomst in bedrijfsaccounts. Stel je voor dat je als bedrijf in een messenger van een gebruiker kunt komen. Dan zit je echt in het hart van de gebruiker. Op commercieel vlak ben je al voor 60 procent binnen. Helemaal als je de betaling van wat je te bieden hebt zo eenvoudig mogelijk maakt. Maar met Whatsapp kunnen we vooralsnog niets. Lousy. Net als deze foto...

Credits afbeelding: Tilemahos Efthimiadis, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Gaaf verslag Denise, inspirerend en persoonlijk. Volgens mij een mooie weergave van een prachtig event. En dank voor de mention!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.