[Advertorial] Big data in de Nederlandse praktijk

18 november 2013, 12:29

De digitale wereld draait steeds sneller en er is steeds meer vraag naar de theorie achter en praktijkvoorbeelden over data-driven marketing. Inspirerende cases vliegen je tegenwoordig om de oren. Echter, in de praktijk blijkt dat vele bedrijven worstellen met de eerste stappen tijdens het ombouwen van de eigen organisatie van ‘managen op gevoel’ naar ‘data-driven’. Daarom zijn er nu de Digital Data Days, een reeks van eendaagse masterclasses over de mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van dataverzameling en -analyse.

Dit artikel is geschreven door een Digital Power-collega van Bertwin Menninga.

Next step in het data-driven marketing

Om bedrijven in dat proces te helpen is het kennisplatform ‘Digital Data Days’ in het leven geroepen, waar Nederlandse topmanagers en big data-experts in een reeks van diverse eendaagse masterclasses gaan vertellen over:

  • Wat de groeiende mogelijkheden op gebied van dataverzameling en -analytics voor hun bedrijf betekenen.
  • Hoe zij omgaan met de uitdagingen op het gebied van data security en privacy.
  • Hoe zij er in slagen om ‘big data’ om te zetten in betere klantproposities, meer leads, kostenbesparingen en/of betere klantenservice.

Voor wie?

De masterclasses zijn toegankelijk voor iedereen die de materie op zijn bedrijf wil toepassen of wil gebruiken om zijn eigen kennisniveau te verhogen. Het programma van alle masterclasses is zodanig opgesteld dat Nederlandse CIO’s, CMO’s en CTO’s van hun peers leren hoe het beslissingsproces binnen hun eigen organisatie kan worden getransformeerd van managen ‘op gevoel’ naar ‘datagedreven’. Marketingmanagers krijgen inzicht in hoe verschillende klanten- en productdata kunnen worden gebruikt om voor zowel de klanten als voor het bedrijf waarde te creëren.

Programma van de volgende masterclass

Ivo Mesters, sr manager digital analytics en business improvement bij Philips

Demografische en transactionele klantdata, aankoop- en zoekgedrag en gegevens uit de diverse sociale media leveren een waardevolle bijdrage aan innovatie, het optimaliseren van het klantproces en het behalen van commerciële doelstellingen binnen Philips. Daarbij komt binnenkort nog de data uit apparaten die, dankzij chips hierin, door de computers via het web aangestuurd zullen worden (Internet of Things). Ivo gaat vertellen hoe Philips erin slaagt om uit de grote datasets waardevolle inzichten te halen die bijdragen aan de continue verbetering van de business.

Reinoud Boersma, data-driven marketing lead bij ING Insurance International

Het gebruik van geavanceerde data mining en data modelling-technieken stelt de Europese verzekeringstak van ING in staat om hun klanten beter te segmenteren, te targeten en te bedienen, wat resulteert in verbeterde klanttevredenheid en betere financiële resultaten. Reinoud zal, naast het delen van zijn kennis en ervaring, vertellen welke impact de data-driven marketing heeft op de infrastructuur van het bedrijf en de skills van de mensen die daarvoor nodig zijn. Reinoud heeft 12 jaar gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties bij ING Group.

Francine van Dierendonck, e-commerce director en MT-lid bij Etam Groep

De hoeveelheid data en de mogelijkheden die nieuwe technologieën met zich meebrengen, beïnvloeden de customer journey van de klanten van kledingmerken. We krijgen een steeds duidelijker beeld van ‘the future of shopping’. Dit levert uitdagingen op voor bedrijven die voortdurend een digitale transformatie moeten ondergaan. Als executive board member van de Etam Group kan Francine hierover meepraten. Maar ook vanuit haar vorige functies als de marketingdirecteur van Marktplaats.nl en senior director digital transformation bij Philips zal ze haar visie delen over de impact van data-explosie op marketingprocessen en bedrijfsvoering in het algemeen.

Paul Walter, hoofd informatie management & strategie en MT-lid bij Eneco (incl. Oxxio)

Als lid van het MT Consumentenmarkt is Paul verantwoordelijk voor het doorvertalen van business- en commerciële strategieën naar klantoplossingen waarin data een sleutelrol spelen. Eneco heeft een zeer uitgebreide marketingdatabase, waarbij ook open data en operationele CRM-data zijn inbegrepen. Middels klantwaardemodellen en voorspellingsanalyses genereren ze voor de twee miljoen Eneco- en Oxxio-klanten elk 1-op-1-passende commerciële adviezen en services. Met daarbij alle gedragsgegevens vanuit de slimme meters en steeds meer open internetbronnen is de hoeveelheid data enorm, maar zijn de mogelijkheden nog groter.

Aanmelden via Marketingfacts loont!

Meer informatie op is te vinden op de site van Digital Data Days. Gebruik deze link om aan te melden, als lezer van Marketingfacts krijg je namelijk het boek “De Big Data Revolutie” t.w.v. 22,- euro cadeau!

  • Datum: Donderdag 12 december
  • Locatie: Nyenrode Business Universiteit
  • Kosten: 695,- euro excl. BTW

Bertwin Menninga
Business Unit Manager Marketing Optimisation bij digital pwr

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!