Ben Yoskovitz: “Ondernemers zijn makkelijk te misleiden, daarom zijn data belangrijk”

7 maart 2013, 10:29

Ben Yoskovitz is een man met de nodige startup-ervaring. Hij startte in 2007 zelf een bedrijf en stapte daar in 2010 weer uit; niet per se financieel, maar wel een ervaring rijker. Vervolgens ondersteunde hij startups met een Lean Startup-programma, waarvan er een – Localmind- werd overgenomen door Airbnb. Zijn ervaringen met die startups en de waarde van data voor startende ondernemers heeft hij vervat in een nieuw boek, Lean Analytics. Tijdens het Webanalytics Congres op 13 en 14 maart a.s. zal Ben zijn ervaringen delen met het aanwezig publiek – en nu alvast een beetje met jullie.

Ben, kun je ons wat vertellen over je boek. Waarom heb je geschreven over dit onderwerp?

Lean Analytics focust zich op het meetaspect van Lean Startup's kernconcept, dat bestaat uit bouw – meet – leer. Veel mensen zijn goed in het bedenken van ideeën en besluiten iets te bouwen. Maar waar mensen vaak moeite mee hebben, is met het meten: wat, hoe, waarom en wanneer? Het gevolg is dat ze niet leren wat ze moeten leren, of in ieder geval niet snel genoeg. Meestal blijven ze maar bouwen en bouwen, waardoor ze dingen lanceren die niemand wil. Dat is een pijnlijke ervaring.

Alistair Croll en ik besloten om Lean Analytics te schrijven om mensen te helpen het wat, wanneer, waarom en hoe van meten beter te begrijpen. We weten dat startups hiermee worstelen. We hebben zelf een aantal bedrijven opgestart en worstelden er zelf ook mee, en we hebben erin geïnvesteerd en erover geadviseerd. Veel van onze inzichten komen voort uit de zogenaamde Year One Labs in 2010, een early stage startup accelerator. We investeerden in vijf bedrijven en lieten ze de Lean Startup-methodologie doorlopen. En daarbij focusten we vooral op analytics.

Zoals je zelf al aangeeft, legt het boek zich toe op de waarde die analytics kunnen hebben voor startups. Betekent dat dat andere bedrijven het in de boekenkast kunnen laten staan?

Ik hoop van niet! We hebben zelfs een aantal hoofdstukken in het boek gewijd aan enterprise companies (bedrijven die verkopen aan enterprises) en aan intrapreneurs. De Lean-principes zijn toepasbaar op alle soorten bedrijven en hetzelfde geldt voor Lean Analytics. Wij kijken vooral naar startups, maar we hebben ook cases van grote bedrijven als EMI en feedback van mensen als Monica Rogati, een datawetenschapper bij LinkedIn. We hebben veel interviews gedaan met mensen van startups en daarbuiten, inclusief een kerkvrijwilliger die Lean- en Agile-methodologieën gebruikt om verbeteringen aan te brengen in de manier waarop de kerk opereert.

Snel (ook al verschilt de definitie van “snel” nogal eens) en slim manoeuvreren geldt voor iedereen, of je nou een startup, een groot bedrijf, een overheid of iets anders bent.

Juist (startende) ondernemers lijken vaak te werken op basis van hun passie, hun buikgevoel. Heb je het gevoel dat dat soms leidt tot een aversie tegen data, analytics, etc.? En hoe overtuig je ze in dat geval om de inzichten die uit de data voortvloeien te omarmen?

Ondernemers zijn makkelijk te misleiden. En dat moeten ze ook zijn. Zij omringen zichzelf met een reality distortion field om te kunnen overleven. Om te beginnen is het runnen van een startup extreem zwaar. Daarnaast moeten ze iets zien te verkopen dat er nog niet is! Als een ondernemer een idee heeft en gewoon begint, moet hij of zij wel geloven dat het een realiteit wordt én waardevol – zonder enige bewijslast. So yes, entrepreneurs go with their guts a lot.

Data zijn er om die guts te testen. Ze zijn er om een gat te prikken in dat reality distortion field en hen aan te moedigen om gedisciplineerder en intellectueel eerlijker te zijn in hun processen. Zonder data, dus alleen werkend op basis van je onderbuik, is de kans groot dat je hard rechtdoor gaat en pijnlijk hard op je muil. Als je die vreselijke ervaring niet wilt hebben, moet je de data gebruiken om je te helpen. Data garanderen geen succes, maar het vermindert risico's en de grote kans op een extreem pijnlijke dood van je startup.

Wat ga je vertellen op het Webanalytics Congres? En waar kijk je het meest naar uit?

Ik ga het hebben over hoe webanalisten en mensen die in de analytics-wereld leven waarde kunnen opleveren en aantonen voor hun organisaties. We weten dat dit een probleem is: eigenaren, afdelingshoofden, projectmanagers, senior management, etc. begrijpen niet altijd de waarde van analytics en hoe het directe impact kan hebben op de business. Ik wil graag dat gat dichten en mensen op het congres voorzien van enkele tools en ideeën hoe ze kunnen uitleggen wat ze doen en waarom dat belangrijk is.

En uitkijken doe ik vooral naar the whole thing. Ik ben nog nooit in Amsterdam geweest, dus dat wordt interessant. En dit wordt een nieuwe presentaties voor mij, voor een heel specifiek publiek. Dus ik ben benieuwd naar de feedback van mensen op de waarde die ik (hopelijk!) lever.

Webanalytics Congres

Het inmiddels alweer 7e Webanalytics Congres gaat terug naar de kernvraag van analytics: Waarom? Waarom koopt een klant wel of niet? Waarom werkt de ene versie van de website wel en de andere versie niet?

  • Data: het congres bestaat uit 2 dagen: een dag met workshops op 13 maart en het congres op 14 maart.

  • Locatie: Van der Valk Hotel Houten – Utrecht

  • Kosten: workshopdag: € 395,-, congresdag: € 395,-, beide dagen: € 695,-. Korting: € 100,- op alle kaarten, beschikbaar voor bezoekers van eerdere edities, leden Thuiswinkel.org en Twinkle plus-abonnees.

  • Meer informatie en registratie: www.webanalyticscongres.nl

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!