Bedrijfsreviews: op je eigen site of beter extern verzamelen?

15 januari 2015, 10:30

Dat product- en bedrijfsreviews van klanten belangrijk zijn, staat buiten kijf. Er is al veel geschreven over de voor- en nadelen van customer reviews voor webwinkels en hun producten. Maar daarbij wordt niet duidelijk of je die customer reviews het beste intern of extern kunt organiseren. Wat is het beste, en waarom?

In het kort

Voor ik wat dieper op het intern versus extern verhaal inga, is het belangrijk om het onderscheid tussen productreviews en bedrijfsreviews even kort uiteen te zetten.

Een productreview is een beoordeling van de klant op het product dat je verkoopt. Neem bijvoorbeeld onderstaande productreview over een Kobo e-reader op Coolblue’s Ereaderstore.

Een bedrijfsreview is een beoordeling van de klant op jouw bedrijf. Hierin gaat de klant niet in op producteigenschappen, maar bijvoorbeeld op service, snelle afhandeling en bezorging. Om Coolblue even als voorbeeld aan te houden, zie je hieronder een bedrijfsreview van Coolblue via Trustpilot.

Plan de campagne rondom bedrijfsreviews

Over het algemeen beginnen de meeste webshops met het opzetten van een systeem voor bedrijfsreviews. Dit bouw je wat makkelijker op dan productreviews, want je maakt bij elke bestelling ‘kans’ op een bedrijfsreview en het duurt natuurlijk even voor je een aantal reviews per product hebt.

Voor het opzetten en organiseren van bedrijfsreviews heb je zowel interne als externe mogelijkheden. Ik bespreek ze een voor een met je.

Eigen webshop – intern

Je laat je klanten op je eigen site een beoordeling invullen. Het belangrijkste voordeel van de bedrijfsreviews op je eigen site is user generated content – het regelmatig toevoegen van nieuwe content aan je site heeft een positieve invloed op je vindbaarheid in zoekmachines. Ook vinden sommige bedrijven het makkelijk en fijn om de reviews in eigen beheer te hebben. Door de bedrijfsreviews intern te regelen, ben je nooit afhankelijk van een derde.

Maar er is ook een nadeel van bedrijfsreviews op je eigen webshop. De reviews komen niet zo betrouwbaar en overtuigend over bij je bezoekers als beoordelingen die verzameld zijn bij een andere partij. Je zou de reviews namelijk kunnen beïnvloeden. Dit effect neemt vermoedelijk af wanneer je heel veel bedrijfsreviews hebt – als je met meer dan 5.000 bedrijfsreviews nog steeds positief scoort, vertrouwen bezoekers er waarschijnlijk wel op dat je geen 5.000 beoordelingen hebt zitten manipuleren.

Vergelijkingssites – extern

Je laat je bedrijfsreviews via sites als Beslist.nl of Kieskeurig.nl lopen. Het belangrijkste voordeel van vergelijkingssites is dat je een groot bereik hebt. Voorwaarde voor je succes hier is natuurlijk dat je bij de goedkopere aanbieders zit. Maar zodra je, ondanks je lage prijs, een slecht reviewgemiddelde hebt, loop je alsnog verkopen mis.

Onafhankelijke reviewpartijen – extern

Dit is misschien wel een van de meest bekende methoden om bedrijfsreviews te verzamelen. Het grootste voordeel van bedrijfsreviews via een derde is de onafhankelijkheid van het platform. Voor consumenten weegt een bedrijfsreview bij een onafhankelijke partij ‘zwaarder’ dan via bijvoorbeeld je eigen website – simpelweg omdat je dit niet kunt manipuleren.

Een ander groot voordeel van bedrijfsreviews verzamelen via een onafhankelijke partij, heeft met Google AdWords te maken. De sterren die je bij de externe partij verzamelt, worden meegenomen in je AdWords-advertenties. Om opnieuw het Coolblue-voorbeeld aan te halen: een 4,7 uit 5.

Je kunt als gebruiker zelfs zien waar die beoordelingen op gebaseerd zijn, door op ‘beoord. van adverteerder’ te klikken. Je ziet dan het volgende:

Google ondersteunt de doorplaatsing van beoordelingen voor een aantal modules, waaronder bekende onafhankelijke partijen als Trustpilot, KiyOh, Hardware.info en The Feedback Company. Voorwaarde is wel dat je minimaal 30 beoordelingen moet hebben verzameld met een minimale beoordeling van 4 sterren.

Google heeft zelf een duidelijke handleiding met informatie over de weergave van verkopersbeoordelingen bij je advertenties.

Social media – extern

Een relatief nieuwe manier om bedrijfsreviews te verzamelen, is via social media. Denk aan het verzamelen van Facebook likes en beoordelingen of +1s van Google. Zie hieronder bijvoorbeeld het aantal likes en sterren van Coolblue op Facebook.

Er is op dit moment (jammer genoeg) nog weinig bekend over het effect van likes en reviews via social media op het aankoopgedrag van consumenten, dus de toekomst zal moeten uitwijzen in welke mate de reviews waardevol zijn voor bedrijven.

Lokale reviews – extern

Onder de term lokale reviews zijn er ook nog mogelijkheden om bedrijfsreviews te verzamelen. Eén daarvan is Google Plus Local. Consumenten die via Google Maps naar een bedrijf of restaurant zoeken, krijgen een klein profieltje te zien met daarin adresgegevens, website, telefoonnummer en beoordeling.

Die beoordeling is gebaseerd op de beoordelingen die verzameld zijn via de Google Plus-pagina van het bedrijf. Op Frankwatching vind je een duidelijke uitleg en tips over hoe je dit zo goed mogelijk benut.

Een andere, veelvoorkomende methode om lokale reviews te verzamelen, is via branchegeoriënteerde reviewsites. Iens.nl is bijvoorbeeld een populaire site om restaurants te beoordelen. Om in de Rotterdamse sferen te blijven:

Je kunt het ook combineren

Aangenomen wordt dat consumenten meerdere websites raadplegen voordat ze tot een aankoop overgaan. Je doet er dan ook goed aan om niet op één paard te wedden en meerdere kanalen te benutten om reviews te verzamelen.

Natuurlijk is het wat overdreven om zowel intern als bij een onafhankelijke reviewpartij beoordelingen te verzamelen, maar neem wel altijd reviews via social media/Google Plus Local in overweging en kijk of het interessant is om ter aanvulling gebruik te maken van vergelijkingssites.

Conclusie

De vraag of je bedrijfsreviews het beste intern of extern kunt verzamelen, heeft dus niet direct een ‘hapklaar’ antwoord. Beide methoden hebben hun eigen voor- en nadelen en je uiteindelijke keuze voor een of meerdere kanalen hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. De belangrijkste punten samengevat:

  • Een eigen webshop heeft als belangrijkste voordeel user-generated content
  • Bij vergelijkingssites is je bereik groot, maar moet je zowel een goede prijs als hoge reviewscore hebben
  • Reviews van onafhankelijke reviewpartijen worden als betrouwbaarder gezien en zijn zichtbaar in AdWords-advertenties.
  • Social media en lokale reviewmogelijkheden bieden ook kansen voor bedrijven en vormen een mooie toevoeging op bovenstaande reviewsoorten.

Neem de verschillende voor- en nadelen dus goed in overweging en onthoud dat je social media altijd prima ter aanvulling kunt gebruiken.

Het allerbelangrijkste is misschien wel dat je, waar je de bedrijfsreviews ook verzamelt, negatieve reviews goed opvolgt en echt iets doet met de informatie die je klanten je geven. Dit levert je uiteindelijk meer op dan wanneer je besluit geen reviews te verzamelen.

Wilfred Stomp
Eigenaar & SEO Specialist bij TO BE FOUND Online Marketing

Wilfred is de eigenaar van online marketing bureau TO BE FOUND. Zijn passie is het ondersteunen van uiteenlopende bedrijven en ondernemers om hun online zichtbaarheid te verbeteren, de conversies te verhogen en daarmee het rendement van bedrijven te doen verbeteren. TO BE FOUND, opgericht in 2006 en gevestigd in het historische centrum van Dordrecht, bedient met name klanten die zich bevinden in het MKB. Aan deze klanten bieden zij altijd oplossingen op maat op het gebied van: zoekmachine optimalisatie, online adverteren, e-mailmarketing, social media marketing en conversie optimalisatie.

Categorie

14 Reacties

    WebwinkelKeur

    Een bijkomend voordeel van externe websites is dat het gehele proces al geoptimaliseerd is. Zo zul je klanten moeten uitnodigen tot het delen van een beoordeling. Met de overvloed aan e-mail is het nog niet zo makkelijk om klanten te bewegen tot een review.

    Bij externe systemen is daar al goed over nagedacht, het is immers hun werk. De meeste systemen bieden daarbij genoeg API mogelijkheden om die reviews ook weer op je eigen site te plaatsen.

    Bang voor negatieve reviews van concurrenten? Ook daarvoor hebben de meeste partijen een goed uitgedacht proces, zoals het in quarantaine zetten van negatieve beoordelingen voor een bepaalde tijd.


    15 januari 2015 om 10:59
    Eduard de Boer / ReputatieCoach

    Goed stuk Wilfred!

    Ik zie wel degelijk voordelen van intern en extern reviews verzamelen.

    Door intern reviews te verzamelen en die via rich snippets weer te geven vergroot je de CTR naar je eigen site, in het bijzonder als je collega’s geen rich snippets bij hun vermelding hebben.

    Door extern reviewste verzamelen vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf op de externe sites (social proof) en verhoog je de reputatie.

    Dit is zowel een voordeel in de organische resultaten als internetters zoeken op een product of dienst, alsmede als zij zoeken op je bedrijfsnaam in het kader van een vergelijkingsonderzoek. Als je dan op een groot aantal sites visuele positieve beoordelingen ziet, dan schept dat al heel snel vertrouwen.

    En ook om niet op één paard te wedden, zou ik op zoveel mogelijk sites reviews verzamelen, te beginnen met die, die de hreview schema.org markup hebben en dus sterretjes tonen in de SERPs.


    15 januari 2015 om 11:32
    Jeroen

    Je heb naar mijn mening 1 vreemde eend in de bijt.

    Vergelijkingssites – extern

    Je laat je bedrijfsreviews via sites als Beslist.nl of Kieskeurig.nl lopen. Het belangrijkste voordeel van vergelijkingssites is dat je een groot bereik hebt. Voorwaarde voor je succes hier is natuurlijk dat je bij de goedkopere aanbieders zit. Maar zodra je, ondanks je lage prijs, een slecht reviewgemiddelde hebt, loop je alsnog verkopen mis.

    Waarom?

    Een vergelijkingssite als beslist of kieskeurig kies je als webwinkelier niet omdat je er reviews kunt laten plaatsen, maar omdat je kiest voor de vorm van marketing. Beide vergelijkingssite zijn affiliate sites en zorgen voor veel traffic en je betaalt als je via dit kanaal een product verkoopt. Zoals jij het letterlijk schrijft geef je de lezer de optie om al zijn reviews via een vergelijkingssite te laten lopen. Maar dat zou betekenen dat je dus je klanten die je al hebt naar een marketingplatform stuurt waar ook je concullegae op staan en waar je dan betaalt voor je eigen leads.


    15 januari 2015 om 11:39
    Jeroen

    Je mist nog een waar veel ondernemers (te) weinig of geen aandacht aanbesteden. Namelijk de optie om een bedrijf een review te geven via google zelf. De review is onderdeel van de bedrijfspagina van Google+ en deze worden getoond als je zoekt op de bedrijfsnaam en vooral bij lokaal zoeken.


    15 januari 2015 om 11:44
    Bart van der Kooi

    Externe recensies op de voor jouw business juiste platformen plaatsen, maar daarnaast de beste reviews ook verzamelen en/of op je eigen website plaatsen. We hebben dit voor enkele klanten van ons gedaan nadat LinkedIn stopte met de Products & Services. Een groot nadeel van externe sites en platformen is dat je niet weet of deze blijven bestaan.


    15 januari 2015 om 13:04
    Wilfred Stomp

    Bedankt voor jullie reacties!

    @Webwinkelkeur Dat is inderdaad een goede aanvulling. Echter vaak zijn er voor de voordelen die je noemt zeker voor webshops ook prima plugins beschikbaar voor het verzamelen van interne reviews.

    @Eduard Het verbeteren van de CTR met reviews opgemaakt via rich snippets is inderdaad een bijkomend voordeel bij het verzamelen van interne beoordelingen, bedankt voor deze aanvulling!

    @Jeroen Reviews verzamelen via Google+ is wel degelijk vermeld in het artikel.

    @Bart Bij externe recensies ben je inderdaad erg afhankelijk van deze partijen. Het verzamelen van deze recensies en plaatsen op je eigen site is dan een goede optie. Overigens bieden alle externe partijen uiteraard wel widgets om de beoordelingen te tonen op je eigen website.


    15 januari 2015 om 22:14
    Bart van der Kooi

    @Wilfried: niet in het geval van LinkedIn Products & Services: daar waren geen widgets van. En daarnaast heb je niets aan widgets als de service stop, die verdwijnen dan natuurlijk ook.


    16 januari 2015 om 07:22
    Edwin Bos, Reevoo

    Er is nog een mogelijkheid: extern op eigen site. De externe onafhankelijke review provider kan de reviews verzamelen en publiceren, met een keurmerk erbij. Dit keurmerk geeft consumenten het vertrouwen dat er niet met de reviews gerotzooid is. (Zo doen wij van Reevoo over de hele wereld en ook in NL.)

    Jammer overigens dat je niet in gaat op product reviews. Bijna al onze klanten hebben product reviews, en dit werkt heel goed voor SEO, conversion en basket size. Lang doen wij er niet over om voldoende reviews te verzamelen.


    16 januari 2015 om 10:10
    Smithc650

    Hey, you used to write amazing, but the last couple of posts have been kinda boring I miss your tremendous writings. Past couple of posts are just a little out of track! come on! dkgfeafedkegdgbd


    18 september 2016 om 06:48
    Smithe464

    I think this is one of the most important info for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is ideal, the articles is really excellent D. Good job, cheers eeffabkeeeegkddk


    19 september 2016 om 12:46
    Smithd710

    I like the helpful information you provide in your articles. Ill bookmark your weblog and check again here regularly. I’m quite certain I will learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next! deabeggeadacbedd


    20 september 2016 om 12:41
    Marcel

    Bedankt voor het verhelderend verhaal. Ik heb een vraag vanuit een ander oogpunt. Wat is jullie standpunt over het verzamelen van Google reviews op een website die bedrijven met elkaar vergelijkt? Bijvoorbeeld een onafhankelijke website waarop de bezoeker alle restaurants op Texel kan vinden inclusief de Google reviews van die restaurants. De reviews worden rechtstreeks geladen van Google dmv een API met toestemmng van de betreffende restaurants. Bedankt voor jullie reactie!


    9 oktober 2017 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!