Vier trends in de online-foodmarkt

Vier trends in de online-foodmarkt
, PostNL
@postmarketeers

Afgelopen jaar is de online-foodmarkt met 55 procent gegroeid en inmiddels koopt al 2 procent van de consumenten voedsel online. Daarnaast ontstaan er steeds meer nieuwe initiatieven, zoals recentelijk de thuisbezorging van Hoogvliet. Kortom: de online-foodmarkt verandert. In deze blogpost zet ik 4 trends uiteen die de toekomst van food en de foodmarkt zullen bepalen.

Consumentenbehoeften ten aanzien van voedsel  veranderen

De behoeften van consumenten zijn aan het veranderen. Een voorbeeld daarvan is de behoefte aan biologische producten. Afgelopen jaar is de verkoop van ervan met 18 procent gestegen. Waar we vroeger vooral op zoek waren naar goedkopere producten, willen we nu weten waar het voedsel vandaan komt. Tevens ontstaan er veel online concepten die ketens verkorten en de consument weer in contact brengen met de producent. Voorbeelden van zulke concepten zijn verseoogst.nl en Willem & Drees.

Opkomst online kanalen

Afgelopen jaar stond de media vol met nieuws over nieuwe online concepten. De bekendste online concepten zijn van Albert Heijn, Jumbo, HelloFresh en recentelijk Picnic. Maar ook andere partijen, zoals Hoogvliet.com en Mathijs Maaltijdbox, maken de stap naar online. Waar nu slechts 2 procent van de voedselmarkt online wordt verkocht, is de verwachting dat dat in 2020 mogelijk zelfs 20 procent bedraagt. Naar verwachting zal de markt open worden gebroken op het moment dat de supermarkten gaan concurreren op het gebied van marketing. De Britse markt loopt op dit gebied voor op de Nederlandse; daar wordt al meer dan 9 miljard euro aan voedsel online gekocht in de UK. Een andere bron heeft het over 4,4 procent van de gehele markt.

Toegang tot meer data

Online biedt de mogelijkheid om meer informatie te bieden aan de consument. Uitgebreide omschrijvingen, specificaties, foto’s en video’s - zoals de video’s van de boeren bij Willem & Drees - zorgen ervoor dat de consument meer kennis kan opdoen over alle producten van over de hele wereld. Zo kunnen consumenten bewustere keuzes maken. Tevens bieden deze data de mogelijkheid om personalisatie toe te passen en consumenten advies te geven op het gebied van voeding.

Nieuwe logistieke concepten

Consumenten hebben een grote voorkeur voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Bij consumenten die online bestellen is dat zelfs 80 procent. Tevens wilt de consument de boodschappen graag in de avond ontvangen en vrijdag is de beste dag voor bezorging. Het tijdvak van avondbezorging mag maximaal 2 uur zijn en moet nauwer zijn dan bezorging van artikelen als electronica.

Wil een partij de online-foodmarkt openbreken, dan moeten er kostenefficiënte logistieke modellen komen. De belangrijkste barrière voor consumenten om voedsel online te kopen zijn de bezorgkosten (deze worden doorberekend door de verkopende partij). En nieuwe logistieke concepten, zoals PicNic en thuisbezorging van Hoogvliet, bieden nieuwe inzichten. 

Kortom, de veranderende consumentenbehoeften en het ontstaan van nieuwe kanalen zorgen voor een een grote impact op de voedselketen. Partijen in die keten dienen hun positie te bepalen.

Om het gesprek over de toekomst van food bespreekbaar te maken is er een minidocumentaire ontwikkeld. In deze documentaire, Commerce of Tomorrow: The Future of Food, zijn thought leaders van over de hele wereld geïnterviewd over hun foodvisie op de onderwerpen educatie, technologie, sustainability en commerce.

Credits afbeelding: photosteve101, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed item Daan! Inderdaad een interessante en zeer aantrekkende (online) markt met steeds meer spelers. Binnen je voorbeelden zie eigenlijk twee trends ontstaan.

    Trend 1; is dat het online boodschappen doen steeds meer mainstream wordt en ook steeds meer mogelijkheden toe ontstaan door nieuwe distributie-oplossingen en innovaties. (Voorbeeld het online verkopen van vis wat in piepschuimen-boxen met koelcompressen via de reguliere post wordt verzonden). Steeds meer supermarkten met Albert Heijn voorop gaan hierin de strijd met elkaar aan. En steeds meer 'maaltijdbox-ideeën' doen met dit feestje mee.

    En Trend 2; is dat er steeds mee initiatieven ontstaan waarbij feitelijk de boeren de wegen tot het internet hebben ontdekt. Waarmee de middle man wordt uitgeschakeld. Power to the farmers zeg maar :-). Zoals in je voorbeeld van Willem & Drees. Prachtige site overigens! kende ik nog niet... Ik heb er nog één om aan dit rijtje toe te voegen. Ik haal sinds begin dit jaar online mijn boodschappen bij http://www.ekonoom.nl. Ekonoom is van Peter van Kampen en zit in het Groningse Noordwolde. Hij heeft afspraken met lokale boeren, telers en slagers en regelt zelf vanuit zijn boederij de distrubutie en managed zijn webshop. Grootste uitdading ook voor hem is de logistiek vanuit Noordwolde.

    Hoe speelt PostNL eigenlijk in op deze ontwikkelingen? Ik had een tijdje geleden een paar keer een Ekonoom-levering via PostNL maar nu rijdt er zelfs al een eigen Ekonoom.nl-bestelauto (op groengas) bij me in de wijk die het me komt brengen.






    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.