7 tips voor het effectief inzetten van promotors

17 april 2015, 11:30

15 procent klantengroei door ‘Tip een vriend’

Uit onderzoek van Everest bleek onlangs dat consumenten steeds vaker om advies van vrienden en familie vragen bij de aanschaf van een financieel product, zoals een verzekering of een pensioenregeling. Bijna 60 procent van de respondenten uit dit onderzoek ziet familie als de betrouwbaarste bron van informatie. Hoe kunnen financiële dienstverleners deze belangrijke groep influencers deel laten uitmaken van hun marketingstrategie? Hoe bereik je deze groep? En tot welke resultaten kan het leiden?

Deze gastbijdrage is geschreven door Kim Pennings van Anderzorg (Menzis) en gebaseerd op haar presentatie over dit onderwerp tijdens Emerce Conversion eerder deze week.

Anderzorg heeft 7 jaar geleden de member-get-member-campagne ‘Tip een Vriend’ in het leven geroepen. Deze campagne heeft een belangrijk aandeel in de totale instroom van nieuwe klanten; sterker nog, het is een van de meest succesvolle campagnes van het merk. Via de ‘tip een vriend’-actie kunnen bestaande klanten, nieuwe klanten aandragen. Hiermee kunnen ze gezamenlijk 40 euro verdienen. De tipgever (bestaande klant) kan bepalen hoe hij deze 40 euro verdeelt.

Dit zijn de 7 tips voor het inzetten van promotors die Anderzorg opdeed met deze campagne.

1. Maak het deel van je DNA

Een van de belangrijkste succesfactoren bij Anderzorg is dat de ‘Tip een vriend’-actie in het DNA van het merk zit. Ze zetten het al sinds de start van het bestaan in en je ziet een gestage groei ontstaan. In het begin was 10 procent van de instroom afkomstig van ‘Tip een vriend’, de laatste jaren zelfs meer dan 15 procent.

Tip een vriend zit niet alleen in de genen van het bedrijf, maar ook in de genen van de medewerkers. Medewerkers zijn de grootste ambassadeurs en doen bij Anderzorg zelf ook mee met de actie. Ook gebruiken ze het als middel om prospects over de streep te trekken of klanten te behouden.

2. Zoek de perfect match

Bij Anderzorg is sprake van een ‘perfect match‘: het type product (low interest, maar toch ingewikkeld), Anderzorg als kwalitatieve zorgverzekeraar en onderdeel van Menzis, het type klant (online savvy, bekend met social media en het gebruik van deze kanalen) en het ‘Tip een vriend’-principe waarin klanten geld kunnen verdienen door zich als ambassadeur op te stellen en hun kanalen te gebruiken. Is er bij jouw bedrijf ook een perfect match mogelijk?

3. Integratie van kanalen

100 procent integratie van alle kanalen en touchpoints in de campagne voor bestaande klanten, maar ook voor nieuwe klanten, is een must. Sinds 3 jaar werkt Anderzorg hiervoor samen met The Social Shop. Zij leveren het platform waarop het tippen en het overstappen plaatsvindt. Of het nu op de homepage is, in de ‘mijn’-omgeving, sociale kanalen, op de bedanktpagina of in de bevestigingsmail voor nieuwe klanten, overal wordt men op de hoogte gebracht van de ‘Tip een vriend’ actie.

Daarnaast is de integratie van systemen van groot belang: de klant moet niet een klik te veel hoeven doen en constant bevestigd worden in zijn keuze en de beloning waar hij recht op heeft. In de bevestigingsmail zien klanten daarom terug hoeveel beloning ze krijgen en van wie. E-mailmarketing is overigens nog steeds erg succesvol als je de juiste methodes gebruikt.

4. Maak gebruik van sociale bewijskracht

Naast het opbouwen van urgentie is het belangrijk sociale bewijskracht toe te passen. Laat zien dat een groot aantal mensen de klant al voor ging en ondersteun dit met video’s met succesverhalen van eerdere promotors. Zorg hierbij voor een focus op het bedrag dat ermee te verdienen valt.

Kim Pennings tijdens Emerce Conversion

5. Scheiding tussen nieuwe en bestaande klanten

Maak een scheiding tussen nieuwe en bestaande klanten. Bij nieuwe klanten is het principe van commitment en consistentie nog erg aanwezig. Men heeft zeer recent bewust voor Anderzorg gekozen en daarom is men eerder bereid nog wat extra te doen. Dat zie je duidelijk terug in de conversiepercentages: de nieuwe verzekerden converteren 8 keer vaker dan bestaande verzekerden.

6. Zorg voor een goede beloning

De meeste promotors doen vooral mee vanwege het geld dat ze ermee kunnen verdienen. Een beloning is dan ook zeker succesvol. Een extra bonus en inzet van een iPhone heeft gezorgd voor 20 procent meer conversie. Ook het uitdelen van iPhones aan blijvers, aan wie vervolgens gevraagd werd als promotor op te treden, werkte erg goed. Hier treden de principes van wederkerigheid, commitment en consistentie in werking: als je net hebt meegedaan met de actie en je hebt aangegeven klant te blijven en kans te willen maken op een iPhone, is de wil om op te treden als promotor blijkbaar erg groot.

7. Deel je USP’s

Geef in de communicatie met klanten je belangrijkste USP’s mee. Op deze manier versterkt Anderzorg de reviews en kunnen ze het bewijs hiervoor ook leveren. Je ziet deze USP’s dan ook terugkomen in de reviews van klanten waarmee zij Anderzorg promoten.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags
nps,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!