5 teksten die ik in 2015 niet meer wil lezen of horen

Mijn taalergernissen van afgelopen jaar

5 teksten die ik in 2015 niet meer wil lezen of horen

Als tekstschrijver staat mijn antenne voor mooi, lelijk en gek taalgebruik altijd aan. Misschien zijn het de hormonen van het zwanger zijn en vervolgens ontzwangeren, maar 2014 was voor mij een aaneenschakeling van taalergernissen. En dan ben ik nog niet eens een taalpurist. Echt, van mij mag je best ‘als’ gebruiken waar het ‘dan’ moet zijn. Maar lelijke, ongeïnspireerde of gewoon ronduit irritante taal in reclame, daar ben ik allergisch voor. Tijd voor een lijst van teksten die ik in dit nieuwe, frisse jaar niet meer wil lezen of horen.

“O, o, o, o, er zit een sterretje in m’n glas”

If you can’t beat them, join them”, moeten ze bij Autotaalglas gedacht hebben: “als Carglass bekend kan worden met een irritante oorwurmreclame, dan wij toch zeker ook!” En zo geschiedde.

Vroeger, toen ik nog de leeftijd had voor luistertoetsen Duits en Engels, ging er altijd een diepe zucht van verlichting door het klaslokaal als we een vrouwenstem op het cassettebandje hoorden. Want die waren veel beter te verstaan dan mannenstemmen. Autotaalglas laat horen dat het ook anders kan. Ik heb er een week over gedaan om dit liedje volledig te kunnen verstaan. Dit ligt deels aan het meisje zelf, deels aan de vele tekst die ze zonder adempauzes eruit moet werken. En voor een groot deel aan de ‘o, o, o, o’ met een hoog gehalte aan ‘o, o, Den Haag, met een broodje ei met ui’.

Nooit meer in 2015: semi-vrolijke, onverstaanbare oorwurmteksten waardoor mensen je product wel kennen, maar ook gaan haten.

Steeds meer marketeers en journalisten

Je hoort het steeds vaker en steeds meer. Zomaar een voorbeeldje van Beemster: “Steeds meer mensen skippen het zoete ontbijt...” Wat ze dan wel doen? Kaas van Beemster op hun brood. Mijn eigen gezin (n=2, nummer 3 eet nog amper) laat een tegenovergestelde situatie zien, evenals dit toffe onderzoek naar wereldwijde ontbijtgewoonten.

Ik ben dus meteen benieuwd naar de echte cijfers. Maar die worden niet genoemd in de reclame en ook niet op de website van Beemster. Hoeveel mensen skippen dat zoete ontbijt dan? 1? 100? 100.000? Nou? Als academicus ben ik 4 jaar lang gedrild om dit soort beweringen vooral te kwantificeren. Geen echte cijfers? Rode streep erdoor.

Maar het zijn niet alleen marketeers die deze zonde begaan: ook in het nieuws hoor en zie ik het vrijwel dagelijks voorbij komen. Zo blijken knoopcelbatterijen een probleem te zijn, want: “Steeds meer kinderen komen bij de dokter nadat ze een knoopcelbatterij hebben ingeslikt.” Maar om hoeveel gevallen gaat het hier?

De bron van het artikel suggereert dat er echte cijfers bestaan, maar ook hier worden ze niet gepresenteerd. Hoe tergend! Een luchtiger kinderonderwerp dat op dezelfde dag voorbij kwam: “Steeds meer kinderdagverblijven maken gebruik van zogeheten ‘buitenbedjes’.” Ook hier blijft het bij een loze bewering en mogen niet weten wat de cijfers zijn.

Nooit meer in 2015: 'steeds meer', 'steeds minder' of 'steeds vaker' gebruiken zonder begeleidende kwantificering.

“Kijk snel op punt NL!”

“Kijk voor alle weekendaanbiedingen en voorwaarden snel op Makro.nl” hoorde ik een tijdje terug een paar keer per dag op de radio. Dat ‘snel’ en ‘nl’ zo heerlijk op elkaar rijmen komt goed uit, vind je niet? Behalve dat een triljoen adverteerders en marketeers dat al eerder hebben bedacht. Sterker nog, 5 jaar geleden was ik dit rijmende een-tweetje ook al zat. Mijn relaas van toen heeft weinig geholpen.

Veel voorkomend, want in de oren van de bedenker extra catchy, zijn de combinaties met een ander positief bijvoeglijk naamwoord. Favoriet is ‘eenvoudig en snel op punt NL’, bijvoorbeeld “Prijsvergelijk energie? Dat kan eenvoudig en snel op Energieleveranciers.nl” en “Een Studentchauffeur boekt u eenvoudig en snel op Dutchdrivers.nl”.

Ook ‘gemakkelijk en snel’ en ‘goedkoop en snel’ bekken lekker. Of ‘discreet en snel’ als je condooms of iets dergelijks verkoopt: “Goedkope vibrator online kopen? Discreet en snel via Stizz.nl!”. Of maak het extra bont met de drietrapsraket in combinatie met het rijmende 'bestel': “Superfoods bestel je eenvoudig en snel op Notenknaller.nl” en “Bestel gemakkelijk en snel op Regioboeket.nl!”

Het is eigenlijk een dubieuze Nederlandse luxe, door onze gangbare extensie. Zouden dergelijke slogans in andere landen ook bestaan? Standaard combinaties met .de, .be of .co.uk? Ik ken ze niet, maar als ze wel bestaan hoor ik het graag. In de Nederlandse taal ben ik er inmiddels wel klaar mee.

Nooit meer in 2015: standaard rijmelarij met je domeinextensie.

Vodafone: king of first world problems

Wist je dat zo’n 7 procent van de kinderen in Nederland onder de armoedegrens leeft? Zomaar even een getalletje uit een recent rapport van Unicef om bij stil te staan. Maar niet te lang, want daar is ie weer op de radio: dat betweterige knulletje dat licht sarcastisch tegen een telefoniste jengelt over internet dat net niet het allersupersnelst is. Of over een tv-abonnement dat niet ultiem ultraflexibel is.

Ik negeer nu even het feit dat iedereen in mijn regio (het Grunniger land) weet dat Vodafone glashard liegt met de bewering dat ze landelijke 4G-dekking hebben. Ik gooi het liever over een andere boeg. Want kom op zeg, nu zelfs marketeers openlijk twijfelen over hun bijdrage aan een betere wereld, is misschien het moment aangebroken om over onze graaizucht heen te stappen en even heel blij een dansje te doen dat we vrijwel allemaal tot de top 10 procent aan rijkste mensen van de wereld horen.

Maar niet Vodafone. Misschien heeft Vodafone wel het beste aanbod, I don't know, door de ‘smugness’ die er zo vanaf druipt, heb ik geen behoefte om het ooit uit te proberen. De hashtag #firstworldproblems is uitgevonden voor Vodafone.

Nooit meer in 2015: met arrogante toon blaten over marginale verschillen in luxeproducten.

Probeer ook eens iets verrassends

Mijn gouden tip voor 2015: probeer ook eens wat anders dan deze zinsnede. In het vorige millennium gingen tips om de consumptie van een product op te frissen meestal niet verder dan een foto van het betreffende product met een wortelbloem of toef slagroom erop en de kleine lettertjes ‘serveertip’. Tegenwoordig is niets meer te gek, mits voorafgegaan door de woorden ‘probeer ook eens’.

Soms gaat het om enthousiasmerende suggesties om de consumptie van een product aangenamer te maken, zoals “Probeer ook eens onze verrassende hapjes” in een hotelbar, “Probeer ook eens frenz met verse kruiden” of “Probeer ook eens de lokale specialiteiten zoals ‘couscous’ of een ‘tajine’” in Marokko.

Soms is het een manier om adviezen voorzichtig in te kleden, zodat de geadviseerde niet meteen de hakken in het zand zet: “Probeer ook eens dingen die ze jaren niet hebben gedaan, maar wel vroeger als kind of jong volwassene” tegen mantelzorgers van Alzheimerpatiënten en “Probeer ook eens te consuminderen met vakanties en boek je vakantie eens wat minder ver weg” tegen vakantiegangers die willen besparen. En soms is het gewoon een keihard upsell-kreetje, zoals bij John West en MultiVlaai.

Waarom zo irritant? Ten eerste suggereert de zinsnede dat het slechts een heel voorzichtig, vrijblijvend, tussen neus en lippen gegeven adviesje is in plaats van een manier om te overtuigen en/of te verkopen. Ten tweede ben je bepaald niet origineel. Dus. Stop.

Nooit meer in 2015: 'probeer ook eens' bij gebrek aan een beter idee om je klant aan je product of idee te binden.

Wat wil jij niet meer lezen of horen?

Geen enkele lijst is volledig, zeker niet als hij bestaat uit ergernissen. Wat waren in 2014 jouw taalergernissen op het gebied van marketing en reclame? Welke slogans, zinsneden en reclame-bla-bla wil jij in 2015 niet meer lezen of horen?

Credits afbeelding: Anderson Mancini, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
2


Er zijn 69 reacties op dit artikel

  • 'Plus geeft meer'. Toelichting waarom lijkt me overbodig.

    geplaatst op
  • Mooie toevoeging Esther :D

    geplaatst op
  • Wat een hoop ergernissen en wat weinig leuke creatieve alternatieven.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Joris. Dat er ergernissen zijn binnen reclameland zien we al voldoende met vermakelijke initiatieven als de Loden Loekie en het Houten Reclameblok. Ik zie een toegevoegde waarde voor je eigen persoon en bedrijf wanneer je de Nederlandse reclamewereld laat zien waar de consument (of jij) dan wel op zit te wachten in 2015. Nu komt het meer over als een gevalletje beste stuurlui, wat me niet je bedoeling lijkt.

    geplaatst op
  • Alle aanprijzingen met het land van herkomst, om het zo lekker authentiek te maken. Denk aan 'van Nederlandse koeien', 'Duitse kwaliteit', 'Zwitserse precisie'...

    geplaatst op
  • Het ergste van alles: de "channels" en "topics" lijsten boven aan de linker kant van deze pagina. Mijn excuses, maar het is gewoon vrezelijk, haha!

    geplaatst op
  • Laag in calorieën, laag in vet, laag in zout... Wat was er mis met Minder calorieën, Weinig vet, Zoutarm? Eigenlijk alle letterlijke, en dus kromme, vertalingen van Amerikaans-Engelse kreten.

    geplaatst op
  • @Rike: "Steeds meer mensen gebruiken steeds minder calorieën." Zoiets?

    geplaatst op
  • Misschien moet Cecile haar BREDE scala aan ervaringen ietsjes versmallen en een koekje van eigen deeg eten. Kan helpen.

    geplaatst op
  • Ik ben allergisch voor "sterker nog", dat vooral te onpas wordt gebruikt door lieden die indruk willen maken. Die willen overdrijven. Sterker nog: de overdrijvende trap aan willen zetten.

    geplaatst op
  • Ha, wat lekker veel discussie roept dit op! Zo zie je maar weer dat iedereen zulke ergernissen heeft. En natuurlijk kun je dan ook op zoek gaan naar oplossingen en verbeteringen, maar soms is het gewoon lekker om even oeverloos te zeuren, toch? Ik merk wel dat ik er nu zelf bij het schrijven actiever op let, en dan vooral op de 'steeds vakers' en tips met 'eens'.

    Tof, al die toevoegingen van iedereen. Heel herkenbaar allemaal. Alleen de opmerking van Marijke kan ik niet plaatsen, maar dat zal wel aan mij liggen.

    geplaatst op
  • In 2015 gaarne herintroductie van de overtreffende trap: gewoon "mooiste" in plaats van "meest mooie" (het lelijkste voorbeeld dat ik ken, gekozen uit dagelijks tientallen).

    geplaatst op
  • Waar ik mij aan erger zijn de VANAF-prijzen. Daarvoor krijg je je auto dus nooit!

    geplaatst op
  • Verrassend dat mijn grootste ergernis of liever gezegd mijn nummer 1 ergernis er niet bij staat: dat vreselijke "nummer 1" dat overal maar voor geplakt wordt en dat bovendien nog geen enkele onderbouwing heeft waarom het betreffende product het beste zou zijn.

    geplaatst op
  • @Lodewijk: 'als beste getest!' Een mooie toevoeging op jouw ergernis :D

    geplaatst op
  • Leuk artikel, Cecile! Ik denk dat Marijke jouw bio bedoelt. Wel een beetje met haar eens :-) Snel maar even mijn eigen bio's checken ;-)

    geplaatst op
  • Hai Bart, ja, 'breed scala' is wel een beetje een standaarduitdrukking. Wat dacht je van 'kleurrijk palet'? Ik ga vandaag wat anders bedenken. Ik zou het geen 'koekje van eigen deeg' noemen (ik ruik de krabbenmand), maar wel een 'hand in eigen boezem'. Je eigen bio hier; niks mis mee toch?

    geplaatst op
  • Veel te vaak gebruikt: 'Psst…' en 'Het is zover'.

    geplaatst op
  • Nog een aanvulling op het betweterige knulletje van Vodafone: Het betweterige knulletje van Peugeot met die domme vergezochte grappen.

    Bij Peugeot lijken ze ervoor gekozen te hebben om hun volledige marketingteam te ontslaan, alle campagnes te schrappen en al het geld wat ze daarmee overhouden in zijn geheel in radiocommercials te stoppen. Ze zijn heel 2014 op alle Nederlandse radiozenders elk uur te horen geweest met dat rotventje.

    De logica staat me wel aan. Ik stel me een vergadering voor:
    Marketingmanager: "Hoe gaan we meer auto's verkopen?"
    Marketingmedewerker: "We moeten de doelgroep bereiken!"
    Marketingmanager: "Iedereen met een auto is onze doelgroep, hoe gaan we die bereiken?"
    Marketingmedewerker: "In de auto luisteren ze naar de radio. Dus als we radiocommercials inkopen bereiken we mensen met een auto!"
    Marketingmanager: "Mooi plan. Maar hoe zorgen we dat we ze allemaal bereiken?"
    Marketingmedewerker: "Laten we al het budget naar radio doen, dan bereiken we ze allemaal!"
    Marketingmanager: "Goed plan. Je bent ontslagen. Dank!"

    Het is hoog tijd voor frequency capping op de radio. :-)

    geplaatst op
  • Herkenbare voorbeelden! Echt ergeren doet het me niet maar het geeft me wel vaak het gevoel dat ik als klant een onnozele, veel te snel te overtuigen 'prooi' ben van marketeers. Ik woon als Nederlandse al 25 jaar in België en ik heb de indruk dat men in Nederland de klant infantiel benadert. Sinds Albert Heijn hier zijn intrede heeft gedaan is dat beeld weer bevestigd!
    Wat ik ook vind opvallen is de veel gebruikte term op producten: "Nu nog lekkerder", of "Nog gezonder", of "Nu nog beter". Als dat in de loop der jaren zo'n 10 keer op de verpakking is gezet kunnen ze er wat mij betreft beter opzetten: "Vroeger ronduit slecht" want dat is inmiddels wel mijn conclusie.

    geplaatst op
  • Radioreclames over voedingswaren. Schijnbaar denken enkele reclamemakers dat drink-, slok-, smak- en kauwgeluiden ons, bij gebrek aan beeld, kunnen overtuigen van het smakelijk zijn van een product. Op mij werkt het averechts. Dan is het radio uit en nog liever rijd ik in stilte een vol uur naar mijn werkt. Vooral 's ochtends!

    geplaatst op
  • Leuk artikel. Vooral dat luxe probleem punt. Daar ligt natuurlijk wel een veel belangrijker onderliggend aspect ten grondslage, dat we in deze naderende(?) post-kapitalistische samenleving we een beetje minder materialistisch mogen gaan zijn. De beelden van Black Friday zijn beschamend... honderden mensen voor een deur slapend om een stom stuk apparatuur te kopen.. waren we om belangrijkere dingen maar zo passievol. (qua massa).

    geplaatst op
  • mijn 'ergernis': al die blogs die met eenzelfde soort titel hopen dat ze gelezen worden: "De X-aantal .... in 2015 die je moet ...."

    Mss dat je daar ook eens over na kan denken hoe je dit origineler kan maken ;)

    geplaatst op
  • @Remi: ik snak naar frequency capping op radioreclame.

    @Anneke: interessant! Ik vind zelf vaak de Britse reclamecopywriting erg smaakvol en stijlvol, maar dat is natuurlijk een heel andere taal. Dat het verschil tussen BE en NL zo groot is, wist ik niet. Is er trouwens sprake van rijmelarij met de domeinextensie .be?

    @Gian: ik deel je wens! Ik probeer nu zelf bij gadgets (maar ook bij luxe voedingsmiddelen enzo) te denken: "Is dit een oplossing waarbij ik een probleem moet bedenken of heb ik een probleem dat ik hiermee kan oplossen?"

    @Guus: tsja, gelijk heb je wel, maar in dit geval lach ik toch zelf het laatst :D

    geplaatst op
  • Gelijk heb je :)

    geplaatst op
  • Reclame voor een product voor "vrouwen over 40"...
    Als je te lui bent om zelf iets te verzinnen, vertaal hem dan tenminste goed!

    geplaatst op
  • Weliswaar geen taalkundige fout maar wèl een monster: het gebruik van percentages met het woordje 'tot' erbij, zoals "tot 87% minder roos". Geen enkele copywriter of opdrachtgever schijnt te beseffen dat dit elk percentage omvat dat lager is dan het genoemde. Dus zelfs als het product geen enkele verbetering geeft, is de claim nog altijd waar. Opzettelijke misleiding?

    geplaatst op
  • @Karin: dat is echt heel lelijk! Ik heb even gezocht en vond de reclame die je waarschijnlijk bedoelt: https://www.youtube.com/watch?v=lGBXkYdywRA Ik kan mij herinneren dat ik deze reclame vooral lelijk vond doordat het alleen beeld en voice over is, zonder muziekje. Hele enge reclame.

    @Hans: hele goede toevoeging! Brrrr!

    geplaatst op
  • Besteed svp ook eens aandacht aan prijsvergelijk (hier zonder kritische noot genoemd), moet zijn prijsvergelijking. Of uitvoerdatum, moet zijn uitvoeringsdatum.

    geplaatst op
  • Ik erger me mateloos aan het noemen van voornamen van zogenaamde gebruikers.

    geplaatst op
  • Om even te antwoorden op je vraag: een rijmpje op domeinsextensie.be, nog niet gezien nee! ;) Gelukkig maar! Mijn zoon had wel enkele suggesties maar die zijn zo flauw dat ik ze maar niet opschrijf omdat ik vrees dat marketingfiguren ze waarschijnlijk superspitsvondig zouden vinden. En dan moeten wij het wellicht jaren aanhoren!

    geplaatst op
  • Je ergeren aan reclames vind ik cliché

    geplaatst op
  • @ Anneke,
    Ik ben nu toch wel reuze benieuwd!

    geplaatst op
  • @Anneke: leuk dat je nog even reageert! Wel interessant dat dat dus niet gebeurt met .be. Wie weet reageert nog iemand anders uit een ander land.

    @Pieter: touché! (en dat rijmt)

    geplaatst op
  • Regelmatig komt ook een verkeerd gebruik van het woord "dus" voor. Het zou een oorzaak en een gevolg moeten verbinden. "Reclame is niet logisch." zegt mijn man dan.

    geplaatst op
  • Hier zijn er dan voor de nieuwsgierigen onder ons enkele.
    Doorwrocht zijn ze niet maar dat moet reclame volgens mij ook niet zijn. Het moet immers simpel zijn om bij de massa aansluiting te vinden. En niet alleen toegankelijk voor mensen die echt van taal houden.

    Een goed idee: klik op reclame.be
    Surft u mee naar reclame.be
    Allez, ga gauw naar reclame .be
    Allez, en nu rap naar reclame.be
    ... enzovoorts

    geplaatst op
  • Ten overvloede, natuurlijk rijmt be ook lekker op www.

    geplaatst op
  • Ik vind 'Allez, nu rap naar XXX.be' eentje die zomaar zou kunnen aanslaan... Wie weet :D

    geplaatst op
  • Ik vind die zogenaamde nieuws/interview reclames ongelofelijk irritant! Zoals die voor Oral B Met Quincy Trustfull en die nieuwe van Finish geloof ik.
    Alsof iemand ook maar één moment gelooft dat dit een objectief en nieuwswaardig item is.

    In het verlengde daarvan zogenaamde ervaringsdeskundigen (zoals bij Carglas. Rene - Medewerker bij Carglas sinds 1995) of mensen die zogenaamd spontaan hun mening geven ("ik kreeg vuil nooit uit mijn badkamer, totdat ik Vanish gebruikte).
    yukk..

    geplaatst op
  • Ik stel voor dat we in 2015 de zure pruim eens begraven en niet zo klagen! Ben blij dat er nog geld IS voor radioreclames, ben blij dat er nog marketeers in dienst zijn van bedrijven en dat deze geld willen betalen zodat radiostations uberhaubt kunnen blijven bestaan.

    Leuk, een ergenislijstje. Maar, hoeveel leuker had het geweest als je niet alleen met klagen jezelf had willen profileren, maar ook echt met passende alternatieven had gekomen?

    Laat ik één voorstel doen. Laten we als 'marketeers' (het woord lijkt tegenwoordig een negatieve lading mee te dragen) ons dit jaar eens richten op onze klant, en niet op ons management. 'Hoe kunnen we meer verkopen', kan ook vertaald worden in, hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze klant oprecht tevreden is. Niet zodat we er dan 10 producten bij kunnen duwen, maar gewoon omdat dat de reden hoort te zijn waarom een klant terug wil komen. Als marketeers (hij wordt al positiever) eens een dagje op de 'werkvloer' meelopen. Eens luisteren naar die klant, en er daarna op acteren. En laten we dan als consument eens stoppen met het uitschelden voor rotte vis op de Sociale media.

    Als je het ergens niet mee eens bent, kan dat met fatsoen worden gezegd, maar het lijkt wel of social media ons vogelvrij heeft gemaakt. Ik ben 31, dus ik vind mezelf nog niet oud. En toch denk ik, jeetje, in 'mijn tijd' zou ik er niet aan gedacht hebben om een product op social media 'hoer' te noemen, of te zeggen dat het maar een 'kutbedrijf' is.

    Willen we echt zo worden?

    geplaatst op
  • En ja, in essentie klaag ik nou ook. Dus ik zet de schop in de grond en begraaf bij deze ook mijn zure pruim.

    Cecile, bedankt voor je blog die mij op een aantal punten niet wist te overtuigen, omdat ik het wellicht anders had gedaan. Maar toch oprecht bedankt dat je een blog schrijft, waar wij het dan wel of niet eens mee zijn!

    Michael

    geplaatst op
  • @Lisa: mooie toevoegingen!

    @Michael: ik ben veelal ook voor oplossingen, maar in dit geval leidt het alleen opnoemen van de ergernissen (en het even negeren van eventuele oplossingen) juist tot heel veel mooie toevoegingen waar we ook weer allemaal van kunnen leren. Ik vrees dat de focus op de oplossingen het artikel juist een beetje een gesloten boek had gemaakt. Verder ben ik helemaal voorstander van een 'beschaafdere' vorm van marketing én consumentisme (is dat een woord?). Ik hoop ook dat je mijn blog 'fatsoenlijk' genoeg vond; ik hou helemaal niet van dat gescheld via social media of welk medium dan ook. Ik ben ik ben groot voorstander van een minder infantiele, minder alleen op geld beluste vorm van promotie in NL. Eigenlijk zoals o.a. Anneke, Gianluigi en Lisa ook al zeggen. Na januari de zure pruimen begraven en voorwaarts!

    geplaatst op
  • En dan zonder een dubbele 'ik ben' :D

    geplaatst op
  • Daar heb je dan wel een goed punt. maar heb je ook cijfers om te bewijzen dat dat zo is? ;)

    Nee gekheid, bedankt voor je blog, ik kijk uit naar de volgende.

    geplaatst op
  • Meest belangrijk!

    geplaatst op
  • 'Welkom op onze website' en 'Wij zijn de specialist in'... en 'Hèt bureau voor...'.

    geplaatst op
  • Leuk artikel Cecile. Wat ik niet meer horen wil: ambachtelijk, biologisch etc etc. schijnt over het algemeen 1 grote onzin te zijn.
    En die reclames van cremes, shampoo's en scheerschuimpjes. Iedere keer zit er wel weer een nieuw bestanddeel in. Goh, hoe hebben we het jaren zonder gedaan denk ik dan...

    geplaatst op
  • Het is niet perse een taalergernis, alhoewel: er wordt natuurlijk wel gebruik gemaakt van tekst. Kunnen reclamemakers nu eindelijk stoppen om quasi-grappig mannen af te beelden als halve idioten die niets kunnen regelen zonder hun vrouw (met als droevig hoogtepunt de reclame van Belvilla)? Om geëmancipeerd te zijn, hebben we dit soort naar beneden trappen naar mannen niet meer nodig, toch?!

    geplaatst op
  • Mooie toevoegingen dames! Ik vind het zo leuk om te merken dat iedereen andere ergernissen heeft, maar dat het wel vrijwel altijd gaat om 'maniertjes' die te vaak gebruikt worden. Luie marketing.

    geplaatst op
  • En deze slogan heeft echt wel zijn langste tijd gehad: Ik ben toch niet gek! Ja Media Markt, ik ben wel gek, hardstikke stapel mesjogge, want ik koop ook wel eens iets ergens anders! En, nog bedankt voor het compliment, hoor!

    geplaatst op
  • Dat kind van Jumbo. Of Lidl. Ofzo.. (door mijn ergernis aan de kreet van die slissende kleuter "de béste", lukt het me vooralsnog niet te luisteren naar de rest van de tekst).

    geplaatst op
  • Vliegtickets waar jij van houdt! Ik hou zelf enorm van witte vliegtickets. Ben ik dol op.

    geplaatst op
  • Wat dacht je van de standaard teksten die je op websites en in vacatures ziet? "Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf...". Wat denken ze dan? Dat wij het idee hebben dat ze een oud en statisch bedrijf zijn?

    Deze week nog 1 gezien, met als toevoeging dat ze in 1989 opgericht zijn.

    geplaatst op
  • nagesynchroniseerde reclames....

    geplaatst op
  • oh, oh wacht! De zogenaamde 'tandarts-specialisten' die een tandpasta aanbevelen.

    geplaatst op
  • Een hondentandarts die zegt dat kauwsticks voor uw trouwe viervoeter het summum zijn.
    Nee, dan vind ik de term die iedereen in marketingland wel kent veel leuker: 'Wij van WC-eend....' Da's toch een statement ondertussen ;-)

    geplaatst op
  • "Dermatologisch getest" vind ik ook vreselijk...op 10 personen? 20? 20.000? Dat het getest is betekent ook nog lang niet dat het goed of gezond is...
    In Duitsland wordt heel vaak "mit dem Besten aus der Milch" gebruikt voor kindersnoepproducten...klinkt gezond, betekent in de meeste gevallen weinig tot geen (echte) melk en veel te veel suiker. Überhaupt worden producten met melk vaak als gezond verkocht terwijl deze zo gezond zijn als een slagroomtaart.
    Eentje die ik trouwens helemaal niet erg vind is Haribo...in Duitsland is de slogan nooit veranderd, Nederland ook niet zover ik weet.
    Grappig verhaaltje trouwens: een Duitse bouwmarktketen heeft een keer verteld dat je bij hen alles "für 'n Appel und 'n Ei" kunt kopen. Dit is een Duits gezegde en betekent simpelweg "goedkoop"...een klant wilde dus met een appel en een ei betalen, mocht niet, heeft het bedrijf aangeklaagd en gewonnen...de reclame was daarna niet meer lang op tv.

    geplaatst op
  • @Alex: Als je het hebt over Duitse reclames, denk ik automatisch: "Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker." Geïndoctrineerd na 10 jaar elke dag RTL plus kijken. Moeten ze dat nog steeds melden? Je appel en ei verhaal is hilarisch!

    @Rutger en Patrick: tandartsen voor mens of hond en dan vaak ook nog nagesynchroniseerd inderdaad: vreselijk!

    geplaatst op
  • "Wir leben Auto's". Geen enkele reclame van Opel of hij sluit daarmee af. Kennen die mannen / vrouwen geen Nederlands? Zolang ze met die slogan rondlopen, zie je mij geen Opel kopen, dat is zeker.

    geplaatst op
  • Oh ja, om misverstanden te vermijden, ik hoef ook geen "Wij leven auto's" hé. Nog afgrijselijker.

    geplaatst op
  • @Cecile: ja, dat melden ze nog steeds. op tv én radio.Inderdaad, heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar dat heb je inderdaad alleen in Duitsland. Nu moet ik ook nog even de Mainzelmännchen-filmpjes noemen die op de publieke omroep tussen de reclames door getoond worden. Maakt de reclameblokken een beetje minder erg. Sterker nog, ik ken mensen die blijven in de reclamepauze juist kijken of schakelen om naar de publieke omroep om de filmjes te zien.

    geplaatst op
  • Ik vind het nog steeds zonde dat Loekie de Leeuw bij ons gesneuveld is. Hoe dom hij ook was.

    geplaatst op
  • Die kende ik dan net weer niet, maar het lijkt hetzelfde concept te zijn. Jammer, maakt de reclame toch een stuk tolerabeler.

    geplaatst op
  • @Cécile & @ Alex Ignatzy. In België heb je ook zo'n verplichte vermeldingen bij reclames. Reclame voor krediet moet bv. afsluiten met iets in de aard van "Opgelet, geld lenen kost ook geld". Ook bij medische producten zijn er formules die opduiken.

    geplaatst op
  • Meer is meer!

    geplaatst op
  • "Nederland " / "U heeft gekozen...",...wanneer, waar en hoe heb ik gekozen en waarom kan ik me daar niets van herinneren?...

    geplaatst op
  • Aandacht,
    Solliciteer voor een snelle en handige lening af te betalen rekeningen, Xmas lening, hypotheek lening, consolidatie lening en om een ​​nieuw bedrijf te starten of opnieuw de financiering van uw projecten op goedkoopste rente van 3%. Heeft contact met ons op via: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) met een lening bedrag dat nodig is.
    Wij zijn gecertificeerd, geregistreerd en legitieme geldschieter.
    U kunt contact met ons vandaag als u geïnteresseerd bent in het verkrijgen van deze lening zijn, neem dan contact met ons op voor meer informatie over de lening proces, proces, zoals de lening voorwaarden en hoe de lening zal worden overgedragen aan u. We hebben uw dringende reactie als je geïnteresseerd bent.

    Eerste informatie nodig van u:

    Volledige Namen: ............
    Land: ............ ...
    Staat / Provincie: ...............
    Telefoon Nummer: ............
    Duur: ............
    Bedrag nodig als lening: ......... ..
    Huis Adres / Office: ..........
    Beroep: ............
    Maandelijks Inkomen: ..........
    Burgerlijke staat: ......... ..
    Leeftijd / Geslacht: ............ ..
    Lening Doel: ............ ..
    Hebt u een aanvraag voor een lening voor? (Ja of nee): ...


    OPMERKING: Alle antwoorden moeten worden doorgestuurd:
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
    voor snelle
    processing.
    Dankjewel.

    C.E.O / Henry Clark.

    geplaatst op
  • Prima getroffen Henry. Dit is inderdaad een tekst
    die ik nooit meer wil horen!

    geplaatst op
  • Klinkt meer als phishing dan reclame.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.