• Usability & design
    wordt gesponsord door

5 farmaceutische websites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

Om meer zichtbaarheid te genereren en de doelgroep aan te zetten tot actie, is het voor een farmaceut essentieel om een goede website te hebben

5 farmaceutische websites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

In mijn vorige artikel onderzocht ik 5 ziektebeeldwebsites. Een aantal van deze websites is opgezet en wordt beheerd door farmaceuten. Vandaag bekijk ik hoe de corporate websites van farmaceutische bedrijven in elkaar zitten. Door middel van een analyse beoordeel ik 5 farmaceutische websites onder andere op de gebruiksvriendelijkheid en kijk ik of de verschillen in het assortiment invloed hebben op de look and feel van de website.

Waar ga ik op letten?

Ik beoordeel elke farmaceutische website aan de hand van de onderstaande 8 vragen.

  • Wat is het doel van de website en is deze gelijk duidelijk?
  • Is de website overzichtelijk?
  • Hoe is de navigatie?
  • Wordt er interactie onder de bezoekers gestimuleerd?
  • Hoe is het design?
  • Is er een blog aanwezig?
  • Is er een koppeling naar social media aanwezig?
  • Hoe worden de producten/diensten gecommuniceerd?

Voor dit artikel analyseer ik de corporate websites van de volgende bedrijven: Parmalux, Pfizer, Vemedia, Bayer en Omega Pharma. Elke website wordt beoordeeld aan de hand van bovenstaande criteria. Afsluitend geef ik, net als in het vorige artikel, een algemene conclusie en beschrijf ik de kansen voor farmamarketeers.

Belangrijk bij deze analyse is om rekening te houden met het feit dat niet elke farmaceut dezelfde producten produceert en aanbiedt. De communicatie op de website is hierop afgestemd. Een bedrijf dat voornamelijk zelfzorgproducten als vitaminen en mineralen verkoopt, is veel vrijer als het gaat om de promotie van het assortiment. Een farmaceutisch bedrijf dat geneesmiddelen op recept verkoopt, is daarin veel beperkter.

1: Parmalux

Parmalux is een farmaceutisch bedrijf dat zich richt op de markt voor voedingssupplementen. Het produceert voornamelijk life-extension producten, waarbij het gaat om het verbeteren en verlengen van het leven. Voor de producten van Parmalux heeft de consument geen recept nodig. Het bedrijf mag de producten uitgebreid promoten op de website.

Parmalux.nl is een website van deze tijd: er wordt veel gebruik gemaakt van (bewegend) beeld, quotes en de tekst op de homepage wordt tot het minimale beperkt. Tijdens het eenvoudige navigeren door de website, ontdek ik dat de site een ingebouwde webshop heeft. Hier worden alle producten gepresenteerd met een afbeelding en uitgebreide productinformatie. Ik kan concluderen dat het doel van Parmalux.nl naast het informeren van de doelgroep over het bedrijf, het verkopen van de producten is.

Om de bezoeker naast het informeren over Parmalux ook persoonlijk te helpen, biedt de website een speciale vitaminetest aan. Door middel van 18 vragen over persoonlijke omstandigheden en eetgewoonten ontdekt de bezoeker of hij of zij wellicht extra vitamines kan gebruiken. Uiteraard worden vervolgens de producten van Parmalux geadviseerd. Op deze manier stimuleert de website interactie met de bezoeker.

Na wat tijd op de website gespendeerd te hebben, merk ik dat de site erg overzichtelijk is. De bovenste en onderste balk staan vast en zijn dus op elke pagina zichtbaar. Dit is handig, aangezien er onderin een belangrijk conversiepunt staat, namelijk: de inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief. Vlak daaronder staan de links naar de social media kanalen Google+, YouTube en Twitter. Van deze kanalen wordt echter alleen Twitter actief gebruikt en bijgehouden.

Over het algemeen is Parmalux.nl een mooie en duidelijke website. Het is een sterke mix van een webshop en een handige medische informatievoorziening. Als tip ter verbetering van de website adviseer ik om gebruik te maken van een blog. Deze ontbreekt momenteel en dat is zonde aangezien een blog veel relevante content voor de doelgroep kan bieden. Daarnaast zal bij het gebruik van de juiste keywords in de tekst (SEO) de vindbaarheid van de website omhoog gaan. De blogs zouden in het geval van Parmalux kunnen gaan over lifestyle en health gerelateerde onderwerpen, waarbij de link naar de producten uit het assortiment gelegd kan worden.

2: Pfizer

Pfizer is een groot farmaceutisch bedrijf met een breed assortiment aan geneesmiddelen en medicijnen. Op Pfizer.nl merk ik al snel dat Pfizer door het brede aanbod producten met verschillende wetgevingen te maken heeft. Zo biedt het bedrijf, net als Parmalux, zelfzorgproducten aan, maar heeft het hier een speciale divisie voor ingericht, namelijk: Pfizer Consumer.

Naast de zelfzorgproducten van Pfizer Consumer, heeft Pfizer een enorm aanbod aan medicijnen en geneesmiddelen. Hier is een speciale pagina voor ingericht waar er uitleg over elk product wordt gegeven. Ook is er de mogelijkheid om van elk product een bijsluiter te downloaden.

De homepage van Pfizer.nl is nogal druk. Door de dubbele menubalk bovenin de homepage is het lastig om te navigeren door de pagina’s. De ene balk is Nederlandstalig, de ander Engelstalig. Daarom is het moeilijk om in te schatten waar de verschillende kopjes precies naar verwijzen.

Ik merk dat de website enorm veel informatie bevat. Over tal van ziektebeelden en producten wordt informatie gegeven die overigens goed is beschreven. Het design is slim vormgegeven waardoor de bezoeker makkelijk en snel veel informatie tot zich kan nemen. In mijn zoektocht naar nog meer informatie, zie ik dat er geen blog aanwezig is, maar wel een nieuwspagina en de mogelijkheid om de Pfizer Corporate Brochure 2014 te lezen. Aan informatie dus geen gebrek, aan interactie echter wel.

Om de bezoeker van nóg meer informatie te voorzien, kan hij zich inschrijven voor één van de Pfizer Nascholingsprojecten. Voor de nascholingen heeft Pfizer een aparte website opgezet waar alle projecten worden uitgelicht. De doelgroep van Pfizer.nl bestaat uit: huisartsen, medische specialisten, healthcare professionals, apothekers en verschillende verpleegkundigen. 

Pfizer heeft geen Nederlandse socialmediakanalen. Op de website staan dus ook geen koppelingen naar social media. Het zou voor Pfizer.nl handig zijn om na te denken over het ontwikkelen van een blogpagina om de site wat actueler te maken en in te spelen op nieuws uit de farmaceutische sector. Om de website moderner te maken, is een responsive design essentieel. Tablets en smartphones worden namelijk, ook door de doelgroep van Pfizer, steeds meer gebruikt om online informatie te zoeken.

3: Vemedia

Ik merk gelijk dat Vemedia zelfzorgproducten verkoopt en vrij is in de promotie van het assortiment. Dit komt door de vele afbeeldingen op de homepage van Vemedia.com die direct in het oog springen. De producten zijn voornamelijk zelfzorgproducten als Roter vitaminepillen en verschillende kalmerings- en slaapmiddelen. De website is erg overzichtelijk en bevat veel beeld en weinig tekst. De site is responsive, wat kenmerkend is voor een website van deze tijd.

Op Vemedia.com is niet veel informatie te vinden. De schaarse content gaat voornamelijk over het bedrijf zelf en de merken uit het assortiment. De merken worden veel genoemd, maar de producten zelf worden niet uitgelicht. Bij een klik op het logo van een merk van Vemedia, word ik direct doorverwezen naar de website van het desbetreffende merk.

Zo nu en dan kom ik een conversiepunt tegen waar de bezoeker contact kan opnemen met Vemedia. Dit is één van de weinige manieren voor de bezoeker om in contact te komen met het bedrijf en eventueel met andere bezoekers, aangezien Vemedia geen gebruik maakt van social media en er geen forum aanwezig is. Ook is er geen blog aanwezig waar de doelgroep met relevante content kan worden geïnformeerd.

Ik navigeer gemakkelijk door de website van Vemedia en doe basiskennis over het bedrijf op, maar mis een blogpagina en een goed bijgehouden nieuwsoverzicht. Hierdoor krijgt de website namelijk een actueel karakter, wat het op dit moment niet heeft. Ook kan de blog de bezoeker inspireren over onderwerpen als lifestyle en health. Bijvoorbeeld: een blog over het belang van een goede nachtrust, waarbij er een koppeling gemaakt wordt naar één van de producten van Vemedia.

4: Bayer

Bayer is één van de grootste farmaceuten in de wereld. Ook in Nederland is het bedrijf erg actief op de farmaceutische markt. Aan de website is dat echter niet gelijk terug te zien. De site lijkt nogal verouderd en de homepage is al een jaar niet meer bijgewerkt. Het design is druk, onduidelijk en niet responsive. Hierdoor is Bayer.nl niet overzichtelijk en is het navigeren door de pagina’s niet gemakkelijk.

De website biedt super veel informatie. Logisch overigens, voor een bedrijf dat zo groot is. Nu is het echter zo dat ik op Bayer.nl moeite heb om het overzicht te behouden. Dit komt voor een groot deel door het smalle design: er is veel informatie in een kleine ruimte verwerkt.

Navigerend van pagina naar pagina kom ik op een aparte website waar alle geneesmiddelen van Bayer zijn uitgelicht met de daarbij behorende bijsluiters. Wat ik nog mis, is een blog- of een forumpagina. Ook vind ik geen koppelingen naar social media en na even op Google gezocht te hebben, ontdek ik dat Bayer wel internationale, maar geen Nederlandse socialmediakanalen heeft.

In principe heeft Bayer.nl dezelfde doelgroep als Pfizer.nl. De website biedt informatie over geneesmiddelen in de vorm van bijsluiters en richt zich onder anderen op huisartsen, apothekers en verpleegkundigen die behoefte hebben aan productinformatie. Bayer richt zich niet op de particuliere consument, vandaar dat de website niet commercieel oogt.

Als tip geef ik Bayer mee om meer aandacht te schenken aan de Nederlandse website. Zo’n groot en succesvol bedrijf verdient een strakke website waarop de content goed gecommuniceerd wordt. Denk hierbij aan een ingebouwde blog om de doelgroep van relevante medische content te voorzien en gebruik van beeld om de site moderner te maken.

5: Omega Pharma

Net als Vemedia, biedt Omega Pharma Nederland voornamelijk zelfzorgproducten aan. Dit lees ik direct in een korte alinea over het bedrijf op de homepage. Ik weet dus al snel wat het bedrijf doet en de menubalk geeft duidelijk weer wat er op Omega-pharma.nl te vinden is. De website biedt informatie over het bedrijf zelf en de merken uit het assortiment.

In mijn zoektocht naar meer informatie en eventuele nieuwsberichten, kom ik op de Belgische website van Omega Pharma terecht. Hier verschijnen regelmatig nieuwsartikelen en is relevante content voor de doelgroep te vinden. Ook de socialmediakanalen (Facebook en Twitter) zijn op de Belgische markt gericht. Eigenlijk is er voor de Nederlandse markt dus alleen een website met minimale informatie.

Het design van Omega-pharma.nl is simpel, maar past goed bij het doel ‘informeren over het bedrijf en de producten’. Om de website wat aantrekkelijker te maken, is het slim om meer gebruik te maken van beeld. Ook het regelmatig plaatsen van een blog zou de website interessanter maken en waarschijnlijk zorgen voor meer terugkerende bezoekers. Een blog is een goede manier om door middel van content de producten van Omega Pharma indirect te promoten. Ook zal, bij het gebruik van de juiste keywords in de tekst, door bloggen de vindbaarheid van de website omhoog gaan.

Kortom?

Voor dit en mijn vorige artikel onderzocht ik 10 websites uit de farmaceutische, zorg en medische sector. Interessant om te zien was hoe de kwaliteit van deze websites kan verschillen. Ik analyseerde moderne websites, maar ook zeer gedateerde en ontdekte websites met veel conversiepunten, maar helaas ook websites waarin deze niet of nauwelijks waren ingebouwd.

Een ander belangrijk punt dat ik miste, is het gebruik van social media. Vaak vond ik geen koppeling naar socialmediakanalen en na op Google gekeken te hebben, ontdekte ik dat veel grote farmaceuten geen gebruik van social media maken. Ook maakt zeker niet elke website gebruik van een blog. Dit is zonde, aangezien de doelgroep steeds meer online op zoek gaat naar antwoorden op haar medische vragen. Als de farmaceut goede content biedt die SEO-technisch goed in elkaar zit, dan wordt de website gevonden als de doelgroep naar informatie op zoek gaat.

Tijdens het bekijken van de farmaceutische corporate websites ontdekte ik dat de look and feel van een website voor een groot deel afhankelijk is van het aangeboden product. De websites van farmaceuten met voorschriftvrije gezondheid- en verzorgingsproducten mogen producten uitgebreid promoten, wat de website al gauw een modernere uitstraling geeft. Dit komt door het gebruik van (bewegend) beeld en fotografie. De farmaceutische bedrijven met producten die alleen op recept gekocht kunnen worden, hebben vaak een wat informatiever en zakelijker karakter.

Waar liggen de kansen?

Farmamarketeers kunnen met de resultaten uit deze analyse rekening houden bij het verbeteren van de huidige corporate websites en eventueel bij het creëren van een nieuwe website. Er moet goed nagedacht worden over het design en gebruik van beeld. Een goed design vergroot de kans dat de vaak grote berg aan informatie op een duidelijke manier wordt gecommuniceerd.

Ik heb gemerkt dat een aantal farmaceutische bedrijven naast het bedrijf ook de producten en eventuele ziektebeelden wil noemen. Om zoveel informatie op een overzichtelijke manier aan te bieden, moet de site slim ingedeeld worden en moet de navigatie goed zijn. Anders bestaat de kans dat de website onoverzichtelijk wordt.

Naast de vormgeving van de website, zie ik veel kansen in een blog op een farmaceutische website. Op deze manier wordt de vindbaarheid van de website, indien de teksten SEO-proof zijn, verhoogt. Een keywordanalyse is hierbij essentieel. Ook kan de doelgroep via een blog worden voorzien van relevante content.

Credits afbeelding: Casey Fleser, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.