5 ziektebeeldwebsites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

Steeds meer patiënten bezoeken ziektebeeldwebsites voor antwoorden op hun medische vragen. Hoe zit het met de kwaliteit van deze sites?

5 ziektebeeldwebsites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

Voor een farmaceut, zorginstelling, medisch producent of (branche)vereniging is het interessant om een website rondom een ziektebeeld te ontwikkelen. Zo’n ziektebeeldwebsite is een goede manier om de doelgroep te voorzien van betrouwbare en relevante medische informatie en de zichtbaarheid van de organisatie te verhogen. Door middel van een ziektebeeldwebsite kan een farmaceut, zorginstelling, medisch producent of (branche)vereniging zijn doelgroep van informatie over een ziektebeeld voorzien en aanzetten tot actie. Om te ontdekken hoe het met de kwaliteit van deze websites zit, bekijk, analyseer en beoordeel ik vandaag 5 ziektebeeldwebsites. 

Waar ga ik op letten?

Om de ziektebeeldwebsites allemaal op dezelfde manier te kunnen beoordelen, stel ik beoordelingscriteria op in de vorm van 10 vragen.

  • Wat is het doel van de website en is deze gelijk duidelijk?
  • Is de website overzichtelijk?
  • Hoe is de navigatie?
  • Zijn er voldoende conversiepunten ingebouwd?
  • Hoe is het design?
  • Hoe is de tekst geschreven?
  • Oogt de content betrouwbaar?
  • Is de content actueel?
  • Is er een blog aanwezig?
  • Is er een forum aanwezig?

Voor dit artikel analyseer ik de volgende 5 ziektebeeldwebsites: Crohn.nl, Kanker.nl, Pandasweb.nl, Ziektevanparkinson.net en MSweb.nl. Ik beoordeel ze aan de hand van bovenstaande criteria. Afsluitend geef ik een algemene conclusie en advies voor als je zelf een ziektebeeldwebsite wilt starten.

1: Crohn.nl

Crohn.nl is een ziektebeeldwebsite van deze tijd. Dat zie ik aan het moderne design waarbij gebruikt wordt gemaakt van een grote brede afbeelding op de homepage en symbolen die de content krachtiger en duidelijker maken. Het doel is informatie verschaffen over de ziekte van Crohn en aanzetten tot actie. De informatie die aangeboden wordt, vind je eenvoudig door de goede navigatie. De eigentijdse website is namelijk erg overzichtelijk. De kopjes springen gelijk in het oog en er wordt veel gebruik gemaakt van beeld.

Crohn.nl, initiatief van AbbVie, is een website waarbij de bezoeker wordt gevraagd zelf actie te ondernemen. De vragenlijst helpt je meer over de ziekte te weten te komen en zorgt voor het nodige vooronderzoek voordat je bij een arts op bezoek gaat. De informatie op de website komt betrouwbaar over omdat de professionele organisatie AbbVie initiatiefnemer is. Daarnaast geeft de strakheid van het design het gevoel dat de site door professionals is gemaakt.

De teksten op Crohn.nl zijn informeel geschreven en zijn erg toegankelijk. Je leest er eenvoudig doorheen en wordt effectief geïnformeerd. Op bijna elke pagina zijn er conversiepunten ingebouwd waardoor je actief blijft surfen op de website en sneller een brochure aanvraagt of je contactgegevens invult. De teksten zijn activerend: je wordt gepusht om vragen te beantwoorden en op die manier meer kennis te vergaren over de ziekte van Crohn. Omdat er geen blog of forum aanwezig is, is moeilijk te onderzoeken hoe actueel de content op Crohn.nl is. Ook SEO-technisch laat de website op deze manier kansen liggen.

2: Kanker.nl

De eerste indruk van Kanker.nl is goed. De website oogt erg uitgebreid en het doel lijkt voornamelijk het informeren van de doelgroep. Door de quote die direct op de homepage te zien is, is gelijk duidelijk dat je op Kanker.nl alle informatie over kanker kunt vinden en je ervaringen kunt delen met mensen die net als jij op zoek zijn naar informatie over de ziekte. Naast informeren is er dus zeker ruimte voor interactie met andere bezoekers.

Kanker.nl, een initiatief van KWF Kankerbestrijding, patiëntenbeweging Levenmetkanker en IKNL, bevat veel informatie, maar is door het strakke design toch redelijk overzichtelijk. De zoekbalk biedt je de mogelijkheid om gericht te zoeken naar informatie en de kopjes maken de informatie overzichtelijk. Je navigeert gemakkelijk van pagina naar pagina en dat is fijn voor een website met zoveel informatie als op Kanker.nl. Tijdens het surfen op de website ontdek ik dat de website volgebouwd is met conversiepunten. Regelmatig kom ik een ‘Doe mee!’-button tegen die vraagt om lid te worden en mijn kennis over de ziekte te delen.

Om de actualiteit van een (ziektebeeld)website te checken, neig ik al snel naar de blog. Zo ook op Kanker.nl. Hier ontdek ik dat leden van de website zelf blogs kunnen plaatsen en dit ook regelmatig doen. De blogonderwerpen worden behandeld in het forum, ‘discussiegroep’ in dit geval. Hier spreken de bezoekers dagelijks met elkaar over verschillende kanker gerelateerde onderwerpen.

Aangezien heel duidelijk wordt aangegeven dat er drie grote organisaties achter Kanker.nl zitten, ga ik er vanuit dat de informatie betrouwbaar is. Deze organisaties doen namelijk veel onderzoek naar de ziekte en verspreiden de resultaten onder andere op deze ziektebeeldwebsite. In de discussiegroepen bespreken bezoekers hun ervaringen en geven hun mening, wat de informatie niet objectief maakt. Daardoor kan van die informatie de betrouwbaarheid in twijfel worden getrokken.

De webteksten op de ziektebeeldwebsite zijn informeel geschreven en geven zo nu en dan een activerende boodschap (de vraag om deel te nemen aan het forum bijvoorbeeld). De informatie past goed bij het eenvoudige design. Het gaat namelijk om het informeren van de bezoeker, niet om het creëren van een fantastisch mooi ontworpen design. Een verbeterpunt voor Kanker.nl is het minder vol maken van de homepage. Deze pagina bevat namelijk heel veel informatie en dat is niet nodig, aangezien deze content gemakkelijk op andere pagina’s geplaatst kan worden.

3: PANDAS

Het doel van Pandasweb.nl is informeren en het stimuleren van interactie tussen gebruikers over de ziekte PANDAS (pediatric auto-immune neuropsychiatric disorders associated with streptococcol infections). De content op de website lijkt vrij gedateerd aangezien de meeste artikelen uit 2011 komen. Op het forum is er echter onlangs nog gereageerd op een onderwerp en ook in het nieuwsoverzicht is er deze maand nog een bericht geplaatst.

Wie achter Pandasweb.nl zit, is niet duidelijk. Het enige bedrijf dat te vinden is, is het mediabureau dat de site heeft ontwikkeld, namelijk: Grasgroen Media. Ik vind de website niet mooi vormgegeven, maar wel overzichtelijk. Het is namelijk duidelijk dat het design puur informatief is ontworpen en ingericht. Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van beeld en op elke pagina is er veel tekst aanwezig. Deze tekst is formeel geschreven en de pagina’s bevatten geen conversiepunten. Je kunt vanaf Pandasweb.nl je zoektocht naar informatie over de ziekte vervolgen door via de ‘Waar vind ik nog meer informatie over PANDAS?’-pagina door te linken naar één van de gegeven bronnen.

Doordat de organisatie achter de ziektebeeldwebsite niet wordt genoemd, is het moeilijk om de content voor waar aan te nemen. Gelukkig worden de bronnen genoemd, wat toch dat beetje vertrouwen wekt. Daarnaast staan er verschillende links in de teksten die je doorverwijzen naar andere medische websites die wellicht relevant zijn. Een tip voor Pandasweb.nl is het ontwerpen van een nieuw design met meer beeld en minder tekst. Dit doet de gebruiksvriendelijkheid ten goede.

4: Ziekte van Parkinson

‘Alles over Parkinson’ is één van de eerste dingen die je leest als je terechtkomt op Ziektevanparkinson.net. Het doel is dus duidelijk: mensen informeren over de ziekte van Parkinson. De meeste pagina’s op de website zijn voor het laatst bijgewerkt in 2013. Ook is er geen blog en geen forum aanwezig. Echt actueel is de ziektebeeldwebsite dus niet.

Ziektevanparkinson.net is onderdeel van Informedics.nl. Dit is een groot netwerk van medische online uitgevers in Nederland. De website is toonaangevend in de medische online informatievoorziening. Informedics biedt tal van ziektebeeldwebsites aan, die allen zeer relevant zijn voor mensen die vragen hebben over een bepaald ziektebeeld. 

De pagina’s op Ziektevanparkinson.net zijn allen puur informatief. De teksten zijn formeel, maar zeker toegankelijk geschreven. In principe zou iedereen de content moeten snappen. Op de website zijn geen conversiepunten ingebouwd. Alleen het Facebook- en Twitter-account van Informedics komen regelmatig voorbij met de vraag om de pagina’s te volgen.

Elke ziektebeeldwebsite van Informedics heeft dezelfde herkenbare stijl en hetzelfde design. Navigeren gaat eenvoudig en je vindt gemakkelijk wat je zoekt. De site is heel simpel en overzichtelijk ingedeeld. Het gaat puur om de informatie, niet perse om een interessant design. Aangezien Informedics de organisatie achter de website is, mag ik aannemen dat de content betrouwbaar is. Dat is dus zeker een pluspunt. Een minpunt is het ontbreken van een blog en forum. Hierdoor houd je de website namelijk actueel, kun je de doelgroep voorzien van relevante content en ben je beter vindbaar in Google.

5: MSweb.nl

MSweb.nl is een ziektebeeldwebsite over de ziekte Multiple Sclerose. Het doel van de website is snel duidelijk: informeren en het stimuleren van interactie tussen bezoekers van de website. De ziektebeeldwebsite is zeer actueel. Onder het kopje ‘Actueel’ staan veel blogs en nieuwsberichten die dagelijks worden toegevoegd. Ook op de fora worden dagelijks berichten geplaatst. Je wordt op MSweb.nl vrijwel meteen gevraagd om de website te steunen. Dit doet de site door middel van het ‘Steun ons! Klik hier!’-conversiepunt, in de header van de homepage.

De organisatie achter en de sponsor van MSweb.nl is MS Vereniging Nederland. Een zeskoppige redactie en een groot aantal medewerkers is verantwoordelijk voor het onderhouden van de website. Dit gaat om werkzaamheden als het managen van de content, vormgeving en de technische kant van de website. De teksten op de website zijn informeel geschreven en zijn makkelijk leesbaar. De content wordt geproduceerd door mensen die veel verstand van MS hebben. Daarom ga ik ervan uit dat de informatie betrouwbaar is en relevant voor de doelgroep.

Door de vele links navigeer je eenvoudig van pagina naar pagina. De website is daarnaast zeer overzichtelijk en uitgebreid. Er is veel informatie over de ziekte te vinden en de content biedt veel antwoorden op vragen over MS. Een tip om de ziektebeeldwebsite nog beter te maken, is het meer naar voren brengen van de persoonlijke verhalen op de site. Er zijn veel portretten op de website te vinden van MS-patiënten met aansprekende verhalen. Het lijkt mij interessant om deze verhalen nog meer uit te werken door bijvoorbeeld het gebruik van video. Elke week zou je dan een video van een persoon op de homepage kunnen plaatsen. Dit geeft de website een menselijke kant.

Kortom?

Na dit onderzoek kan ik stellen dat er voor veel ziektebeelden speciale websites te vinden zijn. De kwaliteit van deze sites kan nogal verschillen. De ene website is zeer up to date, terwijl de ander al jaren niet onderhouden lijkt te zijn. Informeren is het belangrijkste doel van een ziektebeeldwebsite, dat geldt namelijk voor alle geanalyseerde sites. Niet elke website maakt gebruikt van een blog of een forum, wat zonde is, aangezien dit de interactie tussen bezoekers bevordert en een site actueel en vindbaar maakt.

Het aanzetten tot actie werd op een aantal websites (Crohn.nl, Kanker.nl en MSweb.nl) door de conversiepunten positief beïnvloed. Tijdens de analyse ontdekte ik dat korte en informele teksten beter leesbaar zijn. Het onderwerp zelf is vaak al pittig genoeg, dus dan is het fijn als de schrijfstijl zo toegankelijk mogelijk is. Ook het design hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het moet passen bij het doel (informeren, activeren, inspireren, enzovoort) en de content goed tot zijn recht laten komen.

De ideale ziektebeeldwebsite

Wil je als farmaceut, zorginstelling, medisch producent of (branche)vereniging een website lanceren om de e-patiënt antwoorden te geven op zijn medische vragen? Neem deze beoordelingen dan mee in de ontwikkeling. Bedenk goed met welk doel je de website maakt. Wil je de bezoeker enkel en alleen informeren? Of ook aanzetten tot actie? Daarnaast wil je het liefst dat je bezoeker even op je website blijft. De navigatie moet dus goed zijn en de content relevant. Ook een overzichtelijk design, dat past bij het doel, werkt mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Het is slim om bij het ontwikkelen van een ziektebeeldwebsite te vermelden wie achter de website zit. Content zonder duidelijke bron komt vaak onbetrouwbaar over en dat is op het gebied van medische informatievoorziening alles behalve handig. Daarnaast moet de website SEO-technisch goed in elkaar zitten, zodat mensen die informatie over een bepaald ziektebeeld zoeken, uiteindelijk op jouw website terechtkomen. Om de tekst SEO-proof te maken, is een keywordanalyse essentieel. Zo krijg je inzicht in de zoektermen die de doelgroep gebruikt in haar zoektocht naar het specifieke ziektebeeld. Met deze termen kun je rekening houden bij het schrijven van je webteksten en het kiezen van h1- en h2-titels. Ook kun je deze keywords verwerken in je blogs.

Denk aan het inbouwen van conversiepunten. Ontwerp en ontwikkel duidelijke calltoactionbuttons. Daarnaast zullen je bezoekers vaker naar je site terugkeren als er regelmatig nieuwe relevante content wordt geplaatst. Dit kan in de vorm van een blog. Ook een forum zorgt voor veel terugkerende bezoekers en creëert vaak veel interactie tussen bezoekers.

Gebruik deze tips en vergroot je kans op een succesvolle ziektebeeldwebsite. Volgende week onderzoek ik 5 websites van farmaceutische bedrijven Hoe communiceren zij hun informatie online en zetten ze hun doelgroep aan tot actie? 

Credits afbeelding: JD Hancock, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.