• Usability & design
    wordt gesponsord door

4 voorbeelden van virtual reality

4 voorbeelden van virtual reality

Nieuwe brilletjes, nieuwe technologieën: er wordt heel wat geschreven over virtual reality. Maar wat kun je er nu precies mee? Deze voorbeelden maken VR heel praktisch toepasbaar voor het bedrijfsleven.

Bij defensie trainen ze al jaren met behulp van virtual reality. Dat waren echter trajecten die miljoenen aan investeringen vergden. Doordat Oculus nu een betaalbare VR-bril heeft gelanceerd én de techniek goedkoper is geworden, komt virtual reality voor iedereen binnen handbereik.

Dit is het moment om te gaan starten met VR, niet omdat het een gimmick is, maar omdat het concrete voorbeelden biedt voor het bedrijfsleven. Laat je inspireren door de bedrijven die je al voor gingen.

1. Automotive - BMW

Bij BMW zijn ze al jaren geleden begonnen aan een experiment met augmented reality-brillen, zodat monteurs bepaalde motoren herkennen en direct zien waar ze welke onderdelen ze op welke manier moeten repareren. Daardoor worden foutmarges kleiner en is er minder investering in training nodig, omdat de monteurs alleen maar hoeven te doen wat de ‘slimme bril’ aangeeft.

2. De olie- en gasindustrie

Het engineeringsproces van olieplatforms is heel ingewikkeld. Op het moment dat je deze wirwar van buizen virtueel maakt, is het veel makkelijker in te schatten waar bepaalde systemen geïntegreerd moeten worden. In een platte situatie is dat beduidend lastiger. Ook medewerkers in de olie- en gasindustrie worden via VR getraind op het gebied van veiligheid en werkzaamheden. Zo zijn ze beter voorbereid op hun werk en weten ze hoe ze veilig kunnen handelen. Dat VR op dit gebied beter werkt dan 2D video blijkt uit onderzoek van Standford.

3. Hightech - TenCate

Beleving is het sleutelwoord bij virtual reality. Je ervaart echt hoe het is om je in een andere situatie te bevinden. Dat maakt de VR-marketingvoorbeelden die in dit artikel al zijn genoemd zo sterk. Het gaat om de vertaalslag van informatie naar beeld. De vraag blijft altijd: wat wil je communiceren? Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaald product bijzondere technische specificaties heeft, maar de voordelen daarvan ervaar je pas echt als je het product gebruikt of ziet in zijn uiteindelijke vorm. Veel producten zijn namelijk onderdeel van een groter systeem of zo klein dat het product en daarmee het voordeel niet zichtbaar is. Het is afhankelijk van de positie in de waardeketen welke moeilijkheden er ervaren worden in het simpel uitleggen van voordelen van technische producten.

De reden dat we VR inzetten voor onze klant TenCate is dat TenCate als materiaalleverancier moeilijk het voordeel ervan voor eindgebruikers zichtbaar kan maken door enkel het materiaal te laten zien. Door het inzetten van visuele tools als VR wordt de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld een composiet onderdeel écht duidelijk zodra je kunt laten zien waar het product wordt gebruikt en welke functie het op een bepaalde plek heeft. In plaats van dat je het in een brochure hebt over technische specificaties van een bepaald materiaal, laat je nu zien hoe goed dat materiaal de eindgebruiker (in het voorbeeld hieronder legerhelikopterpersoneel) beschermt tegen aanvallen van buitenaf. Potentiële klanten van TenCate snappen daardoor meteen waarom dit product interessant is voor ze. Andere visualisaties die we voor TenCate hebben gemaakt, hebben er bijvoorbeeld mede voor gezorgd dat zij opdrachten van Alfa Romeo en het Pentagon binnen hebben gehaald. De praktische vertaalslag werkt echt.

(Onderstaande video is niet VR, want daar zijn geen opnamen van, maar geven wel weer hoe visualisatie helpt bij het vermarkten van technische innovaties die vooral op detailniveau zitten)

4. Luxe jachten

Alleen een nieuw product in de markt zetten is niet meer genoeg. Er moet tegenwoordig goed uitgelegd worden waarom jouw klanten er blij van worden. Daarbij is beleving enorm belangrijk. Zowel online als op beurzen kun je jezelf beter onderscheiden als jij je propositie visueel kunt maken.

Een perfect voorbeeld hiervan is een luxe jacht. Als je met een stand op de Miljonair Fair staat, kun je dat jacht er natuurlijk niet neerzetten. Maar je kunt wel een VR-demonstratie geven waarbij geïnteresseerden met eigen ogen zien hoe groot het jacht is en hoe het voelt om aan dek rond te lopen. Dan heb je ook nog de keuze of je dat met een vaste VR-bril doet (zoals die van Oculus) of met een cardboard-variant waar je een smartphone achter kunt schuiven. Deze goedkopere VR-brillen kun je namelijk ook nog eens laten voorzien van je eigen logo/url en meegeven aan bezoekers. Zo versterk je dus ook je merkwaarde. Een hele mooie toevoeging in de onderstaande video is het gebruik van de unidirectional loopband als interactie-interface voor de VR-ervaring.

Credits afbeelding: Maurizio Pesce, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.