3 manieren om je SEO-concurrentie in kaart te brengen (en een beetje af te kijken)

22 mei 2017, 11:00

Er is niets leukers dan het (stiekem) kijken naar wat je concurrenten aan het doen zijn. Een uurtje staren naar de gegevens van je concurrenten levert vaak meer op dan uren zelf peinzen over manieren om je business te verbeteren. Zo ook voor SEO. Vandaag behandel ik drie handige manieren om je concurrentie in kaart te brengen, op te delen in Technisch, Keywords en Autoriteit.

Technisch

Laat ik maar direct met het meest ondergewaardeerde onderdeel beginnen: het technische onderdeel. Regelmatig kom ik extreme voorbeelden tegen van webbeheerders die de technische kant van hun website hebben verwaarloosd. Zij hebben uren geïnvesteerd in het vinden van de juiste zoektermen, zijn als monniken te werk gegaan qua het schrijven van teksten en hebben de accountmanager in zich opgeroepen om honderden waardevolle links te vergaren. Vervolgens hebben zij er niet bij stilgestaan dat hun website veel te traag is of dat hun website überhaupt niet gecrawld kan worden door een fout robots.txt bestand.

Dit is natuurlijk een heel extreem voorbeeld, maar de technische kant van SEO is zoveel groter dan menigeen zich voor kan stellen. Als je geen kaas hebt gegeten van deze technische kant en even over de schutting wilt kijken bij de buren hoe zij dit doen, is er één tool die ik als eerste aan zou raden: https://www.builtwith.com.

Je concurrenten zullen hier niet blij mee zijn, maar deze tool laat echt élk onderdeel zien wat zich normaliter niet aan het oppervlak vertoont. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Webserver
  • Hosting providers
  • Waar is het SSL-certificaat afgenomen?
  • Welk CMS gebruiken ze?
  • Welke widgets en plug-ins gebruiken ze?

Om toch wat beeldmateriaal te kunnen tonen, heb ik Marketingfacts als voorbeeld genomen om verder uit te lichten. In de afbeelding hieronder zijn een aantal voorbeelden te zien. Zo kun je zien dat Marketingfacts (logischerwijs) veel waarde hecht aan data en analytics.

Deze tool geeft nog veel meer andere technische onderdelen weer. Wil je de rest van het technische profiel van Marketingfacts zien, kijk dan op https://builtwith.com/marketingfacts.nl.

Keywords

Wanneer alle technische onderdelen van je website in orde zijn, kun je je gaan richten op de invulling. Voordat je je op content kunt richten, dien je eerst je zoekwoorden te bepalen. Er zijn diverse tools die je suggesties voor zoekwoorden geven (zoals keywordtool.io en de Google Keyword Planner), maar als je er niet uitkomt, kun je ook altijd even een kijkje nemen bij de concurrentie. In je eentje ben je altijd beperkt in het vinden van goede zoekwoorden. Wat hulp van buitenaf kan daarom nooit kwaad.

De tool bij uitstek om de zoekwoorden van je concurrentie in kaart te brengen, is Ahrefs. Alhoewel het voor diverse doeleinden gebruikt kan worden (zoekwoordonderzoek, backlinkprofiel, advertentieprofiel en meer) gebruik ik het vooral om te kijken voor welke zoektermen concurrenten (willen) scoren.

In de praktijk

Om wat meer uitleg te kunnen geven over de werking van Ahrefs, ga ik een fictief scenario schetsen. In dit scenario ben ik een loodgieter uit Amsterdam die zijn eigen website aan het oprichten is. Ik heb een standaard template gekozen en alle technische onderdelen zijn in orde. Nu ga ik mij richten op de invulling van mijn website en het vinden van zoekwoorden. Allereerst ga ik mijn grootste concurrent bekijken: degene die op de eerste plek staat in Google onder het zoekwoord “loodgieter Amsterdam”. Ik gebruik Proxysnel, zodat Google mijn voorkeuren niet meeneemt en zijn zoekresultaten geheel onbevooroordeeld weergeeft.

De website die bovenaan komt te staan, is akc-loodgieter.nl. Dit is op mijn belangrijkste zoekwoord mijn grootste concurrent. Nu ik dit weet, kan ik de URL van deze website verwerken in Ahrefs. Allereerst zie ik de basic layout, hieronder weergegeven. Je ziet diverse variabelen, waaronder de backlinks en het aantal refererende domeinen, maar voor nu zijn vooral de organic keywords en het traffic belangrijk.

Om naar de zoekwoorden te kijken, klikken we ‘organic search’ aan. Als we hier vervolgens naar beneden scrollen, krijgen we het onderdeel ‘Top 5 organic keywords’ en ‘Top 5 pages’ te zien. Hierin worden de zoekwoorden weergegeven waarmee het meeste traffic wordt gegenereerd, alsmede de pagina’s waarmee het meeste traffic wordt gegenereerd.

Als we vervolgens op view full report klikken, komen we op de money-page: de pagina waar alle waardevolle zoekwoorden zijn te zien. Zo krijg je variabelen als het zoekvolume, de KD (keyword difficulty), het gegenereerde traffic en de huidige positie te zien. Je kunt daarbij ook filteren op al deze onderdelen.

Tot slot is er nog een optie die eigenlijk veel makkelijker is. Je kunt namelijk ook direct je eigen URL intikken op Ahrefs, want bij iedere opdracht worden ook de ‘Top 10 competitors’ in kaart gebracht.

Hier zit echter één nadeel aan: wanneer je een website hebt die nog niet goed scoort, en je dus ook geen traffic genereert, heeft Ahrefs moeite jouw juiste zoekwoorden en concurrenten in kaart te brengen. Deze optie werkt eigenlijk alleen wanneer je al goed op weg bent.

Autoriteit

Als het technische onderdeel in orde is en de content op je website staat, kun je ervoor gaan zorgen dat anderen je website oppikken. Er is al teveel geschreven over de manier waarop je zou moeten linkbuilden, waardoor ik de keuze heb gemaakt het bij de basics te houden. De basics van linkbuilding liggen in de autoriteit van een link en de anchortekst die wordt meegegeven aan een link. Om het makkelijk te houden, zal ik daarbij verder gaan op de loodgieter uit Amsterdam die ik zojuist benoemde, alsmede je voornaamste concurrent die we al hadden gevonden.

Daarbij ga ik door op het fictieve bedrijf dat ik onder ‘keywords’ heb benoemd. De tool die ik in het gros van de gevallen hanteer voor het in kaart brengen van het linkprofiel van mijn concurrenten, is Majestic.

Majestic werkt heel simpel: je voert een URL in en je krijgt hier vervolgens gegevens van te zien. Hieronder behandel ik drie onderdelen:

  • Summary
  • Backlinks
  • Anchor tekst

Summary

De summary is het enige gedeelte dat niet geheel voor zich spreekt. Je krijgt namelijk niet zoals met andere tools te maken met een algemene autoriteit, maar met een ‘citation flow’ en een ‘trust flow’ en diverse ‘topics’.

De citation flow zegt iets over de invloed van de link en wordt gebaseerd op de hoeveelheid links naar een domein wijzen. De trust flow zegt iets over de betrouwbaarheid van een link, wat is gebaseerd op het aantal betrouwbare links dat naar het domein wijst. Een ideaal scenario is een gelijke citation flow en trust flow, maar dit is lang niet altijd haalbaar.

Het andere onbekende onderdeel is het topic-gedeelte. Het topic zegt iets over de soort autoriteit. Majestic heeft diverse topics bepaald, maar lang niet genoeg topics om deze per branche te kunnen specificeren. Dit is één van de mindere punten van de tool en je zal hier toch op je gevoel moeten vertrouwen. De topics zijn tevens stap één als je wilt gaan linkbuilden. Je analyseert diverse concurrenten en bekijkt op welke topics zij scoren. Schrijf een top 5 voor jezelf op. Wanneer je deze hebt bepaald, kun je daadwerkelijk naar links gaan zoeken.

Backlinks

Wanneer je eenmaal de juiste topics hebt bepaald, kun je op zoek gaan naar links die hierop aansluiten. Wanneer je de optie ‘backlinks’ in het menu aanklikt, krijg je de volledige lijst te zien van de links die naar het gekozen domein verwijzen. Natuurlijk kun je lang niet elke link die naar jouw concurrent verwijst naar jou laten verwijzen, maar er zullen altijd genoeg interessante opties tussen zitten.

In het overzicht hieronder zie je diverse variabelen. Zo wordt de citation flow en trust flow van de URL gegeven, maar ook die van het gehele domein. Daarbij krijg je te zien wat het voornaamste topic is van die link, naar welke URL de link verwijst en zelfs welke anchortekst (daarover later meer) er wordt gebruikt.

Anchorteksten

Niet alleen de autoriteit van een link is van belang, ook de anchortekst die wordt meegegeven is minimaal zo belangrijk. Ook dit onderdeel van je concurrenten kun je in kaart brengen. Zo kun je zien hoe zij hun profiel hebben opgebouwd en welke anchorteksten zij allemaal hebben gebruikt.

Samengevat

Al met al is het zeker een aanrader om je concurrenten eens goed door te lichten. Via diverse tools (Builtwith voor technische onderdelen, Ahrefs voor keywords en Majestic voor autoriteit) kun je al een heel eind komen. Vaak is deze manier van werken efficiënter dan het geheel zelf opzetten van je business. Zijn er tools waar jij bij zweert, laat dan hieronder weten welke dat zijn. Ik ben benieuwd!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags
seo,

9 Reacties

    ChaneLLodik

    Erg bruikbaar, deze tips! Thanks


    22 mei 2017 om 11:51
    Judith

    Is er niet 1 programma waar je deze info in kunt vinden in plaats van meerdere sites?


    22 mei 2017 om 19:10
    Armand Verhoef

    Verhaal zoals ik ook werk. Ik werk sinds kort met seoreview wat onder andere ahrefs en majestic samenvoegd. Werkt super en inzichtelijk…


    23 mei 2017 om 05:17
    monchito

    En de beste ’tool’ van allemaal: gewoon kijken in Google. Neem een belangrijk keyword, bekijk vervolgens de top-10/top-20 en schrijf simpelweg op wat je allemaal ziet.

    Los van allerlei cijfertjes, zie je dan op welke vragen antwoord wordt gegeven, en op welke manier.


    23 mei 2017 om 08:19
    Jorick Sikkes

    Eigenlijks is concurrentie gewoon geweldig in online wereld! hehehe.


    10 december 2017 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!