KLM Lanceert Experience Platform Op KLM.com

1 december 2011, 17:39

De experience begint vandaag de dag al online. KLM heeft dat goed begrepen met al haar digitale activiteiten van corporate blog, aantrekkelijke facebookpagina tot sublieme webcare op onder andere @klm. Sinds vandaag biedt ook KLM.com een fraai stukje experience via een speciaal platform waar middels video, beeld en audio de bezoeker visueel aantrekkelijk wordt verleid KLM’s producten en diensten te beleven.

Op visueel aantrekkelijke wijze krijgen bezoekers een voorproefje van de services aan boord, een kijkje achter de schermen of meer achtergrond over KLM en haar historie inclusief ook zaken als de bekende Top Swan commercial. Elk onderdeel van het interactieve platform kan bovendien direct via social media worden gedeeld met vrienden inclusief jawel Myspace 😉 Embedding is niet mogelijk, maar kon wel eens een bewuste keuze zijn om de totale experience optimaal te houden en mensen vooral op het platform te krijgen.

Concept & Design is voor rekening van Tribal DDB. Design & User Experience leverde @Mirabeau_nl en het geheel werd intern ontwikkeld door IT van KLM. Platform is ontwikkeld met HTML5 en vertaald naar 16 talen. Er wordt gebruik gemaakt van SDL Media Manager, een ‘digital asset management systeem’ waarmee video’s en interactieve elementen eenvoudig zijn toe te voegen. Mede hierdoor is het tevens mogelijk de inhoud gemakkelijk opnieuw te gebruiken binnen de website en mobiele apps.

Moet je zeggen dat het wel even wennen is om op een pagina als deze binnen te komen en onder aan de pagina de experience omgeving te vinden, waar ook horizontaal kan worden gescrold door je muis aan linker- of rechterzijde te plaatsen.

Al met al een mooi platform dat uitnodigt rond te neuzen en verder kennis te maken met. Ongemerkt zit ik toch langer door het aanbod te surfen dan ik had gedacht en kleur ik langzaam aan weer een stukje klm blauwer 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    KLM is heel erg bezig om te ‘proberen’. Dat vind ik zo geweldig aan KLM. Niet voor niks zijn ze dan ook steeds eerder voorloper op bepaalde diensten of technieken. Chapeau. Ook voor de andere partijen die er aan meewerken.


    2 december 2011 om 07:19
    Rudi de Groot

    Ben ik heel kritisch als ik vind dat juist de user experience beter had gekund. Ben benieuwd naar een reactie van Mirabeu omtrent het onder aan een pagina plaatsen van deze wel mooie omgeving.


    5 december 2011 om 08:21
    Floris Ketel

    Beste Rudi,

    in reactie op je kritische vraag (dat houdt ons ook scherp), hebben we destijds de volgende overwegingen gemaakt in het project.

    Om gebruikers vanuit een informatie-pagina rijkere content te laten ontdekken, hebben we gezocht naar een integrale oplossing van interactie, content en brand.

    In veel gevallen worden experience omgevingen als deze als een losstaande website gepositioneerd. Door de experience te verweven met de informatie verliest de pagina zijn scanbaarheid. We hebben in dit geval ervoor gekozen om de rijke content bij elkaar te houden. De keuze voor onderin is voortgekomen om de flow van de pagina te gebruiken, zodat je vanuit feitelijke informatie overgaat naar een rijkere content omgeving.

    Op basis van gebruikersonderzoek hebben we geconstateerd dat deze oplossing aansluit bij de doelgroep en de doelstelling van KLM.


    5 december 2011 om 15:17
    Leatrice

    Всем привет, подскажите, пожалуйста, на моем поло при разгоне и при нажатие на педаль акселератора внизу под днищем начинает реветь и звук довольно таки неприятный, это у всех, или только у меня? В салоне сказали, что Ñ÷²ÂµÃÂ€ÃÂ¾ÃÂ½ÃÂ°Â‘‚ор.ОтÐÂÃетить5A2


    11 juli 2016 om 22:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!