25 quick wins van affiliate marketing

14 oktober 2011, 03:16

In samenwerking met Thuiswinkel.org organiseerde Daisycon gisterenmiddag het seminar ’25 quick wins van affiliate marketing’. Doel van de dag was om leden van Thuiswinkel.org te informeren over de mogelijkheden om als adverteerder meer uit een affiliateprogramma te halen. Kennis die ik de lezers van marketingfacts niet wilde onthouden. Uiteraard werden de standaard maar niet onbelangrijke onderwerpen besproken zoals het actief managen van je campagne, transacties op tijd keuren en goed promotiemateriaal aanbieden. Zaken die voor de doorgewinterde affiliatemarketeer vanzelfsprekend zijn, maar wat wel essentieel is om uit te voeren wil je succes hebben met affiliate marketing. Daarnaast gingen de affiliatespecialisten af en toe flink de diepte in waardoor er voor ieder niveau wat te leren viel.

Ongeveer 75 leden van Thuiswinkel.org waren getuigen van in totaal negen sprekers. Zeven sprekers van Daisycon, één publisher (Alexander Willemsen van Scito Media) en één adverteerder (Sabine de Vos van De Jong Intra Vakanties).

Treasure your affiliates

Rosco Steffen, affiliate marketing consultant, trapte af en sprak vanuit zijn consultancy-ervaring over het actief managen van campagnes. Zijn belangrijkste tips:

  • Bekijk regelmatig welke publishers meer, maar vooral ook welke minder zijn gaan promoten.
  • Heet nieuwe publishers welkom
  • Vraag toppublishers wat je beter kunt doen en wat je als adverteerder moet doen om een toppositie op hun website te krijgen.
  • Staar je niet blind op conversieratio’s. Een publisher met een lage conversie kan wel voor veel branding zorgen, waar je als adverteerder op lange termijn weer profijt van kan hebben.

Persoonlijk contact is key

Publisher Alexander Willemsen van Scito Media benadrukte het belang van persoonlijk contact met publishers. Goodwill moet niet onderschat worden. Goodwill bij publishers bouw je op door:

  • Als adverteerder met ideeën te komen om de conversie en of de sales te verhogen.
  • Een realistisch commissiemodel te hanteren. De additionele sales die via affiliate marketing binnenkomt mag best wat meer marge kosten.

Daarnaast benadrukte Alexander het succes van co-branding en dat adverteerders dit meer moeten aanbieden. Ook gaf hij aan dat veel publishers bedrijven zijn en dat een financieel incentive altijd nog het meest gewaardeerd wordt.

De technische kant

Patrick Adrichem is lead developer bij Daisycon. Vanuit zijn technische achtergrond vertelde hij over wat een productfeed is. Hierbij werd hij ondersteund door onderstaand filmpje.

Zijn tips voor een goed productfeed waren als volgt:

  • Een adverteerder ervoor moet zorgen dat een productfeed zoveel mogelijk informatie bevat.
  • Zorg er ook voor dat de informatie gesplitst wordt. Hoe meer een adverteerder de informatie splitst, hoe meer mogelijkheden een publisher heeft om zaken uit productfeeds te combineren en te vergelijken.

Een andere tip die Patrick gaf was dat een site altijd backwardscompatible moet zijn. Dat wil zeggen: verander je de opzet van je site, zorg er dan voor dat oude links goed worden omgeleid naar de nieuwe links. Dit voorkomt dat alle (affiliate)links naar je site niet meer aankomen.

Tip drie die deze affiliate-techneut meegaf was om netwerken de kans te geven om te meten. Affiliatenetwerken hebben vaak zeer geavanceerde meettechnieken, waardoor ze beter kunnen meten dan de meeste adverteerders. Veel adverteerders die samenwerken met meerdere affiliatenetwerken ontdubbelen transacties doormiddel van een LCC-script (Last Cookie Counts). Hier is op zich niets op tegen, de adverteerder moet er alleen voor zorgen dat indien zij een transactie niet kunnen toewijzen (de adverteerder weet niet of de bezoeker bij een publisher vandaan komt) ze alle trackingcodes van alle netwerken aanroepen, in plaats van geen trackingcode aan te roepen. Op die manier geeft de adverteerder de netwerken de kans om alsnog de transactie te meten en toe te kennen aan de publisher die de bezoeker heeft doorgestuurd. Dit zorgt voor eerlijke meting en een juist conversieratio.

Zoals aangegeven een behoorlijk technisch verhaal, maar zeker interessant voor de meer ervaren affiliatemarketeers om dit eens door een technisch iemand uitgelegd te krijgen.

Optimaliseer je landingspagina’s

André de Ruijter, productmanager lead generation nam het woord om uit te leggen hoe je een landingspagina kunt optimaliseren door middel van A/B testing. Hij gaf aan dat veel adverteerders nog kansen laten liggen om meer sales en leads te genereren doordat ze naast hun gewone website geen (geoptimaliseerde) landingspagina’s inzetten. Verder benadrukte André dat mobiel niet vergeten moet worden. Vooral voor online lead generatie -wat veel via e-mail wordt gepromoot- is mobiel een steeds belangrijkere bron van traffic.

Benut de trackingcode

Senior publisher manager Lisa Groenewegen liet een filmpje zien over affiliate tracking en benadrukte het belang van het meegeven van extra informatie in een trackingcode. Door meer informatie mee te geven in de trackingcode weten publishers beter wat wel en wat niet werkt, waardoor ze een adverteerder beter kunnen promoten. Bekijk hier het filmpje over affiliate tracking.

Daarnaast benadrukte Lisa het belang van communicatie tussen publishers en adverteerders. Adverteerders zouden publishers meer moeten betrekken bij hun marketingplannen, zodat publishers beter kunnen inspelen op acties die gaan komen. Zo wordt het affiliatekanaal nog beter benut.

Versterk de band

Ervaren adverteerder op het gebied van affiliate marketing, Sabine de Jong van De Jong Intra Vakanties gaf aan dat een publisher je product laten beleven erg goed kan helpen de band tussen adverteerder en publisher te vergroten. In haar geval laat ze goede of veelbelovende publishers regelmatig een klein reisje maken. Dit resulteert vaak in een goede blogpost, waar weer meer sales voor De Jong Intra Vakanties uitkomt. Daarnaast benadrukt ook Sabine het belang van persoonlijk contact (bellen!).

VIP segment

Senior channelmanager Laurens Luckel legde ook de nadruk op het belang van persoonlijk contact met publishers. Succesvolle affiliatemarketeers bouwen volgens hem actief aan hun netwerk en promoten hun affiliateprogramma net zo als ze een product zouden promoten. Als tipje van de sluier lichtte hij op dat een (verborgen) VIP segment kan helpen toppublishers te overtuigen om jouw affiliateprogramma te promoten, zonder andere (kleinere) publishers jaloers te maken.

Wees zichtbaar

Actiemarketeer Ralph van der Vlugt benadrukte in een flitsende presentatie het belang zichtbaar te zijn voor je publishers. Dat kan door regelmatig acties te verzinnen, maar ook door op je eigen website aandacht te vragen voor je affiliateprogramma. Kortom, doe iets extra’s om op te vallen, en verkoop je programma aan publishers.

Deel je succes

De 25e quick win kwam van CEO van Daisycon, Marko Dobroschelski. Hij sloot af met de stelling dat bij affiliate marketing vaak de nadruk wordt gelegd op controle, terwijl je als adverteerder ook je successen met publishers moet delen. In plaats van dat je publishers vraagt je slecht lopende producten te promoten, moet je publishers juist gebruiken om je goed lopende producten nog meer te verkopen. Op die manier bouw je ook een betere band op en daar wordt de hele markt beter van.

Naast dat je de basis van je affiliateprogramma op orde moet hebben was de belangrijkste conclusie van de dag denk ik vooral: Adverteerders, werk samen en communiceer met je publishers om van je affiliateprogramma een succes te maken.

Interim CMO en projectmanager. Voormalig eigenaar van Conversational Marketing bureaus SocioMerce en Recruitment.nu. Ik heb brede interesse in (digital) marketing / strategie en schrijf hier met regelmaat over op mijn eigen websites zoals Managementgoeroes.nl en sinds kort weer op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!