Hoe maak je een affiliateprogramma succesvol: 5 tips

16 september 2010, 05:26

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van affiliate marketing. Bij het netwerk waar ik voor werk (bij affiliate marketing netwerk Daisycon) heeft een publisher inmiddels ruim 1650 affiliateprogramma’s en leadcampagnes waar hij uit kan kiezen. Het is dan ook steeds meer een kunst om er als adverteerder voor te zorgen dat een publisher juist jouw programma kiest om te promoten. Ik geef 5 tips hoe je dit kan bereiken. Dit artikel gaat in op de basisvoorwaarden waar een adverteerder aan moet voldoen om succesvol te zijn met een affiliateprogramma. Een van de belangrijkste punten is dat een adverteerder zich onderscheidt van anderen. Een goede merknaam is natuurlijk een pluspunt, maar toch zijn er ook veel niche-spelers die erg succesvol zijn. Ook zijn er veel adverteerders met een grote naam die hopeloos falen omdat ze niet aan de minimale voorwaarden kunnen voldoen. Welke onderscheidende punten ga ik bespreken?

  • Conversie-killers
  • Vergoedingen
  • Keuren
  • Instellingen

Conversie-killers

Dit lijkt misschien een open deur, maar toch is het eerste dat ik aan iedere potentiële adverteerder vraag: Hebt u een goede website? Een goede website ziet er niet alleen strak uit, maar moet ook aan een aantal minimale eisen voldoen om succesvol te zijn op het gebied van affiliate marketing. Er mogen niet teveel punten zijn waardoor bezoekers afhaken, de zogenaamde conversie-killers. Bekende conversie-killers zijn:

  • Telefoonnummers: de bezoeker bestelt niet via de site maar via de telefoon (en de publisher ontvangt geen commissie).
  • Bestelknoppen die niet te vinden zijn (maak het ding groot en oranje en je conversie gaat gegarandeerd omhoog)
  • Te veel (onnodige) invulvelden in het bestelproces
  • Niet kunnen deeplinken: publishers sturen bezoekers graag door naar de specifieke pagina over een product. Kan dit niet, dan komt de bezoeker ergens waar hij niet verwacht en is de kans groot dat hij wegklikt.

Ik denk dat jullie het idee begrijpen. Naast dat er niet teveel conversie-killers aanwezig mogen zijn is een minimum vereiste uiteraard voldoende productaanbod en moeten de aanbiedingen op de site concurrerend zijn. Als een adverteerder niet kan voldoen aan deze basisvoorwaarden, betekent het niet dat hij geen programma kan opstarten. Als oplossing zou de adverteerder een aparte webpagina speciaal voor affiliate marketing kunnen (laten) ontwikkelen (in jargon wordt dit een dedicated landingspagina genoemd). De landingspagina bevat een of meerdere top-producten of een goede incentive (en uiteraard zonder conversie-killers). De adverteerder kan de pagina eenvoudig optimaliseren, zonder dat hij zijn hele website moet veranderen. Zie hier een goede landingspagina van het Astma Fonds, speciaal ontwikkeld voor affiliate marketing.

Tip 1: Let op conversie-killers of maak een dedicated landingspagina.

Vergoedingen

Bij affiliate marketing wordt er een commissie per transactie betaald. Dit is uiteraard een van de punten waar publishers naar kijken. Een minimale vergoeding is belangrijk, maar professionele publishers houden ook rekening met andere factoren. Ze rekenen alles terug naar Effective Costs per Click (eCPC) (hoeveel ze verdienen per bezoeker die wordt doorgestuurd). De eCPC kun je eenvoudig uitrekenen door de totale verdiensten te delen door het aantal bezoekers dat via jouw links is doorgestuurd naar de adverteerder.

De totale vergoeding wordt niet alleen bepaald door de vergoeding die de adverteerder geeft. Het heeft ook te maken met:

  1. Het conversie-percentage, hoeveel procent van de bezoekers gaat uiteindelijk over tot een transactie? Dit hangt samen maken met de kwaliteit van de website en de aanbieding en
  2. De hoeveelheid transacties dat uiteindelijk wordt goed of afgekeurd.

Dit zijn dus twee extra factoren waar publishers erg op letten. Een adverteerder die streng keurt kan de eCPC van een publisher naar beneden halen waardoor het niet meer interessant wordt om deze adverteerder te promoten.

Hoe bepaal je als adverteerder wat een goede vergoeding is? Het affiliatenetwerk kan adviseren wat vergelijkbare adverteerders voor vergoeding geven. Daarnaast is het natuurlijk ook maar de vraag hoeveel een adverteerder per product aan commissie wil of kan betalen. Vaak is de marge die een adverteerder op een product maakt leidend in hoeveel er maximaal vergoed wordt. Vaak vergeet de adverteerder om te kijken hoeveel een nieuwe klant waard is. Als de klanttevredenheid over het algemeen hoog is en klanten bijvoorbeeld drie keer terugkomen, kan de adverteerder zich een hogere vergoeding permitteren dan dat het duidelijk om een eenmalige aankoop gaat. Een hogere vergoeding heeft weer als gevolg dat publishers meer gaan promoten.

Tip 2: Voor publishers is de hoogte van de vergoeding net zo belangrijk als de conversie en het afkeurpercentage.

Tip 3: Denk bij het vaststellen van de vergoeding niet alleen aan de marge op het product, maar ook hoeveel een nieuwe klant waard is.

Keuren

Adverteerders hebben de mogelijkheid om iedere transactie te keuren. Het keuren moet binnen twee maanden plaatsvinden. Om publishers tevreden te houden is het echter wel zaak dit zo snel mogelijk te doen. Hier zijn een aantal redenen voor te verzinnen. Uiteraard wil een publisher zo snel mogelijk zijn geld. Hoe later een adverteerder keurt, des te langer moet de publisher wachten. Maar er zijn nog meer redenen te noemen waarom snel keuren erg belangrijk is voor het succes van een affiliateprogramma. Veel publishers geven zelf behoorlijk wat geld uit om bezoekers te trekken, bijvoorbeeld via Google Adwords. Als een adverteerder pas na twee maanden keurt, betekent dit dat de publisher ruim twee maanden moeten voorfinancieren. Bij Google reken je namelijk wel direct af. Zoals je hierboven kunt lezen, sturen veel publishers op basis van eCPC. Een belangrijk onderdeel van de eCPC is het afkeurpercentage. Als een publisher twee maanden moet wachten voordat het afkeurpercentage bekend is, is de publisher al gestopt met promoten. Het kan ook zijn dat de publisher wacht met het ‘uitrollen’ van de campagne totdat hij het afkeurpercentage weet. Dit betekent dat de adverteerder twee maanden potentiële omzet heeft laten liggen.

Tip 4: Succesvolle adverteerders keuren zo snel mogelijk

Instellingen

Netwerken hebben vaak de mooiste tools om adverteerders te helpen hun publishers van dienst te zijn. Een voorbeeld is bijvoorbeeld door extra informatie in een trackingcode mee te geven (denk aan leeftijd, sekse, productgroep, merk, omzet etc.). Onderzoek uit 2009 van Yonego toonde aan dat ruim 45,4 procent van de publishers zelf betaalde zoekmachinecampagnes inzet. Die willen dolgraag weten welke bezoekers uiteindelijk tot een transactie zijn overgegaan. Hier passen publishers hun marketing op aan, waardoor ze het affiliateprogramma nog beter kunnen promoten. Adverteerders die deze informatie beschikbaar stellen worden eerder opgenomen en beter gepromoot.

Tip 5: Deel informatie met je publishers

Hier laat ik het even bij. Er zijn uiteraard nog veel meer tips te verzinnen, ben ook benieuwd of jullie er nog een paar hebben waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. In mijn volgende post zal ik het een en ander schrijven over het inzetten van keyword- en e-mailmarketing en over het gebruik van promotiemateriaal waaronder productfeeds.

Interim CMO en projectmanager. Voormalig eigenaar van Conversational Marketing bureaus SocioMerce en Recruitment.nu. Ik heb brede interesse in (digital) marketing / strategie en schrijf hier met regelmaat over op mijn eigen websites zoals Managementgoeroes.nl en sinds kort weer op Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    erixson

    Leuk verhaal met handige tips. Ik kon het niet beter uitleggen. Een van de grootste nadelen van affiliate marketing is inderdaad het lange wachten (meestal 60 dagen) voordat een adverteerder uitbetaalt en dat je daarna het geld ontvangt van het netwerk. Maar zoals met alles, het mes snijdt aan 2 kanten.


    17 september 2010 om 08:00
    Dirk Brand

    Goed stuk. Ik mis wel wat diepgang in de productfeeds. Elke keer als ik iemand spreek van Daisycon, m4n of Tradetracker, blijf ik er op hameren dat zij adverteerders moeten verplichten om de codes om een product te kunnen vergelijken (zoals een EAN code), op te nemen in de feed. Dit maakt het voor ons veel makkelijker om producten te kunnen vergelijken en beïnvloed in ieder geval de keuze om iemand op te nemen op de site. Het scheelt ons veel tijd en moeite en levert de adverteerder alleen maar meer op. Oftewel zorg voor een vergelijkingsmogelijkheid die standaard is.


    18 september 2010 om 20:51
    Bas

    Goed stuk, vooral tip 4. ‘Succesvolle adverteerders keuren zo snel mogelijk’ kan ik beamen. Ik plaats veel eerder de snellere keurder. Snel keuren geeft voor mij als publisher ook het gevoel dat de medewerkers van het affiliate programma er bovenop zitten, dat wekt vertrouwen in het programma waardoor ik er automatisch meer mee werk. Overigens vind ik het bijna een verplichting dat elk programma toestaat om te deeplinken. Wat is de reden dat ze dit niet doen eigenlijk?!


    28 september 2010 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!