Mobile Shopping: groeiend platform en proeftuin

1 juni 2011, 04:00

Mobiel internet is een groeiend platform en proeftuin met potentie voor shoppers. Steeds meer consumenten shoppen via hun mobiel en zoeken naar reviews, gebruiken coupons, QR codes, gift cards en delen deze aankopen met vrienden. Met dit artikel leg ik uit hoe mobiel internet kan leiden tot een aanzienlijke impact op het aankoopproces bij de consument. Mobile shopping heeft in Nederland grote stappen gezet en vestigt zich in het affiliate landschap. Deze whitepaper van Nielsen en Yahoo! brengt dit mooi in kaart.

In de Verenigde Staten raadpleegt bijna 25% van de mobiele internetpopulatie de mobiele telefoon om aankopen te doen. De verwachting van Nielsen en Yahoo! is dat dit aandeel nog zal doorgroeien naar 40% dit jaar.

Ontvankelijk voor online mobiele reclame

De studie van Nielsen en Yahoo! wijst ook uit dat mobiele internetgebruikers meer ontvankelijk zijn voor reclame dan computergebruikers; één op de vijf zegt bijna altijd te kijken naar online advertenties op hun mobiel tijdens het shoppen. Relevante, feitelijke en informatieve mobiele advertenties zijn belangrijk voor de mobiele shopper. Dit soort advertenties oefenen invloed uit op het aankoopproces, aldus de mobiele shoppers. Mobiel advertentienetwerk Mojiva spreekt over andersoortige nuances. Volgens hun onderzoek klikt al 60% op mobiele advertenties.

Mobiel voorlopig geen vervanger van de PC

Mobiel wordt voorlopig geen vervanger van de PC. Ze zijn juist complementair aan elkaar. Volgens het onderzoek van Nielsen en Yahoo! doet bijna 60% van de shoppers eerst onderzoek via hun mobiele telefoon om vervolgens via de PC de aankoop te doen. Omgekeerd gebeurt het ook: 34% gaat eerst zoeken op de PC en koopt daarna via hun mobiel. Bovendien is de perceptie dat mobiel internet een out-of-home beleving is, niet helemaal juist. 93% van de mobiele internet gebruikers gebruiken hun telefoon buitenshuis, waarvan 89% dit ook thuis gebruikt. Onderstaand plaatje illustreert dit:

Rol van mobiel internet in de aankoop funnel

In het kader van definitieve beslissingen nemen, helpt mobiel internet het beste bij de categorieën automotive, persoonlijke verzorging, huishoudelijke producten, voedingsmiddelen en advies over gezondheid. Mobiel internet scoort onder het gemiddelde wanneer het gaat om een aankoopbeslissing voor een mobiele telefoon. De consument heeft toch de behoefte om het product in de winkel uit te willen proberen alvorens een aankoop te doen.

Beleving van mobiel shoppen

De beleving van shoppen op de PC is voorlopig nog optimaler dan via de mobiele telefoon. Gebruikers geven onder andere aan dat ze het mobiele netwerk nog niet veilig genoeg vinden. Dit heeft een remmende werking op het aantal afgeronde transacties. Zo zorgt shoppen via de PC er nog voor dat er relatief meer transacties goed afgerond worden dan bij mobiel internet. Het zoeken naar informatie is afhankelijk van de context en de mindset van de consument op dat moment. Zie onderstaand plaatje.

Ook de mobiele shopper doet aan social shopping

50% van de acties op een mobiele telefoon tijdens het aankoopproces in een fysieke winkel zijn gericht op het verkrijgen van meer informatie over het product. Er wordt op mobiele webpagina’s gezocht en daarnaast worden ook berichten verstuurd naar vrienden of familieleden. De helft van deze berichten bevat een foto van het product, genomen in de winkel. Andere acties die werden ondernomen zijn e-mail, instant messaging of bellen.

De jongere mobiele internetgebruiker scant in de winkel juist meer QR codes en vraagt mobiele coupons aan. De oudere gebruiker gebruikt het mobieltje juist weer om ter plekke meer informatie op te zoeken over het product of dienst. Android en iPhone gebruikers ondernemen relatief meer acties op de winkelvloer met hun mobiele telefoon dan Blackberry gebruikers.

Het succes van Black Friday

Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving Day en scoort ook goed op mobiel internet. Op deze Zwarte Vrijdag registreerde Paypal in Amerika vorig jaar een groei van 310% in mobiele shoppers ten opzichte van andere doordeweekse dagen. Mobiele betalingen stegen die dag met 27%. Daarbij moet wel worden meegenomen, dat de Black Friday dit succes niet op eigen kracht behaalt, omdat het initiatief al een tijd bestaat in de fysieke shoppers wereld. De boodschap in de fysieke wereld leent zich dus prima voor een doorvertaling naar mobile shopping zolang de context juist is. Steeds meer bedrijven omarmen Black Friday: Apple is vorig jaar overstag gegaan en eBay gebruikt het ook al een tijdje. Niet voor niets wordt deze dag ook wel eFriday genoemd.

Behoefte aan innovatie

Er is behoefte aan meer innovatie bij bedrijven op het gebied van mobile shopping. Volgens Nielsen zouden gevestigde retail bedrijven meer moeten investeren in het bereiken en bedienen van de mobiele internetgebruiker. Het momentum bij de mobiele consument is vaak kortstondiger dan bij een online bezoeker, die vanuit huis koopt. Des te belangrijker is het voor een consument om snel en op en relevante wijze de juiste oplossing te krijgen. Er is namelijk meer aandacht voor mobiele advertenties dan reguliere online advertenties. De behoefte om na de click in de goede funnel terecht te komen is dan ook groot.

Daarnaast werken providers ook niet echt mee. Consumenten gebruiken steeds vaker Ping, Whatsapp en Viber. KPN verhoogt echter haar tarieven en zo zullen ook de andere telecom providers volgen. Toch hebben deze providers nog niets te klagen. De omzet uit mobiel is in 2010 nog met 35% toegenomen.

Conclusie

Ooit zocht je naar je sleutels en je portemonnee voordat je het huis verliet, maar nu hoort daar altijd de mobiele telefoon bij. De mobiele telefoon behoort tot een ‘must-have’ in de samenleving. Mobiel heeft een grote impact op de beleving en het beslissingsproces van het shoppen. Winkelen via de computer of laptop thuis heeft nog steeds het grootste aandeel en dit zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Mobiel internet kan nog niet tippen aan de beleving die men heeft vanachter een PC. Mobiel en PC zijn complementair aan elkaar en samen zorgen zij voor de optimale invulling van het aankoopproces.

Alles is er al, de techniek, de mobiele telefoons en de consument met de bijbehorende intenties. De enige limiet is de mate waarin de marketeers dit medium inzetten om de consument op een goede manier te blijven bedienen. Prioriteit hierin en oog voor potentie zijn o.a. belangrijk.

Harald Heukers
Marketing & Business Coach bij Marketing & Mindset Academy

Online Marketing Coach. Helpt ondernemers goede online marketeers te worden om makkelijker nieuwe klanten aan te trekken en voorspelbare omzet te realiseren. Oprichter van de Marketing & Mindset Acacemy. 15 jaar werkervaring in online marketing.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Steven

    “Alles is er al, de techniek, de mobiele telefoons en de consument met de bijbehorende intenties.”

    Bijna alles is er, wat nog ontbreekt is iDeal Mobiel, het betalingsplatform wat mCommerce een boost kan en moet geven. Hopelijk zet Rabobank dit jaar de eerste stap hiermee


    1 juni 2011 om 06:22
    haraldheukers

    Eens. De hoge drempel die door beperkte betaalmogelijkheden ontstaat, zorgt ook voor relatief veel afhaakmomenten.


    1 juni 2011 om 06:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!