Winnaars van de startup rally van #TNW2011

2 mei 2011, 07:35

Tijdens The Next Web Conference 2011 kregen 18 startups de kans om zichzelf te presenteren tegenover het publiek en de jury. Elke startup kreeg 5 minuten om het publiek en de jury te overtuigen. Erg leuk om al die ideeën voor bij te horen komen, alhoewel het publiek niet van elk idee overtuigd was. De winnaar was Silk, een applicatie die content aggregeert, en daarmee gebruik maakt van het semantische web.

Andere winnaars zijn Kuvva (Best B2C startup), Onova (Best Mobile startup), Cleeng (Best B2B startup), Foodzy (Most remarkable pitch) en Marvia (Most promosing business model). Onavo viel nogmaals in de prijzen als publiekswinnaar. De startup rally werd gesponsord door Microsoft BizSpark.

De volgende startups presenteerden zichzelf:

Bossa Studios

Het team van Bossa Studies stelde dat social games (zoals Farmville, Mafia Wars, etc) niet echt social zijn. Bossa heeft als doel social gaming weer sociaal te maken door gebruikers real-time met elkaar te laten gamen. Jammer genoeg werd er geen daadwerkelijke game gepresenteerd en lieten ze de zaal enigszins beduusd achter om het idee wat onduidelijk was.

Plizy

Plizy, een app voor social video curation, laat gebruikers videos bekijken, bespreken en delen. Het maakt van Facebook en Twitter TV kanalen. Ook kan je je eigen kanalen opzetten op basis van zoekwoorden en bronnen.

Marvia

Marvia kreeg de prijs voor meest veelbelovende business model. Het is een selfservice advertising platform waarmee kleine adverteerders zelf hun advertentie kunnen aanmaken. Als publisher kun je je voor de beta aanmelden op de website.

OpenMargin

OpenMargin presenteerde hun iPad applicatie waarmee het van eBooks een soort ontmoetingsplaats maakt waar lezers van gedachten kunnen wisselen. Het leuke is dat OpenMargin verder gaat dan het 1:1 overnemen van boeken en het additionele waarde biedt.

Squeeqly

Een ietwat discutabel concept was dat van het Roemeense duo achter Squeeqly. Squeeqly is een platform wat sociale media (iig Twitter) integreert binnen webshops zodat gebruikers zonder de site te verlaten over de producten of webwinkel kunnen discussiëren. Webwinkels kunnen met de tool “influencers” identificeren en hen belonen.

Flockler

Flockler is een tool voor publishers waarmee gebruikers kunnen deelnemen aan storytelling binnen de nieuwssite. Publishers kunnen een onderwerp aanmaken, daar de juiste experts voor uitnodigen en het vervolgens op de site embedden.

Zmazz

Zmazz wil de markt van mobiel betalen op zijn kop zetten. Zmazz vraagt geen marges op betalingen. Daarnaast is er geen extra hardware nodig (zoals bv. NFC). Daarnaast is het voor gebruikers mogelijk om anoniem betalingen te doen, net zoals dat in het echte leven kan. Het verdienmodel van Zmazz is dat het de opt-in gedeelde gegevens verkoopt.

Wosju

Wosju is een sociaal platform dat verder gaat dan de eenvoudige directe relaties tussen gebruikers op sociale media. Stel dat je @marketingfacts volgt op Twitter en je hem wat wilt vragen. Wosju analyseert dan je social graph, en ziet via welke connecties je het beste contact kan opnemen, wat het baseert op de mate van interactiviteit en sentiment.

Cleeng

Cleeng biedt uitgevers een tool waarmee ze het delen van content af kunnen schermen. Met één druk op de knop kunnen eindgebruikers tegen betaling wel toegang krijgen tot de content. Onderscheidend is het loyaliteitsprogramma. Wanneer iemand bijvoorbeeld toegang tot een video koopt en deze vervolgens verspreidt via Twitter of Facebook, ontvangt hij een gedeelte van de marge als iemand via hem de content koopt.

Silk

De Startup Rally tijdens de conferentie is gewonnen door Silk. Silk is een applicatie waarmee informatie kan worden opgezocht, bekeken en gesorteerd zonder dat je zelf in de data moet duiken. Het verzamelt data van verschillende bronnen en brengt die samen. Daarmee maakt de app optimaal gebruik van het semantische web, ook wel Web 3.0.

Hitchie

Hitchie is een online speed networking platform. De mensen achter Hitch constateerden dat tijdens events de deelnemers vooral met bekenden praatten. Om daar verandering in te brengen introduceerde zij Hitchie, dat professionals samenbrengt.

Foodzy

Foodzy sleepte de “most remarkable pitch” award binnen. Foodzy kan het best omschreven worden als een Foursquare voor eten. Binnen Foodzy kun je aangeven wat je eet. Op basis daarvan kan je badges voor gezond eetgedrag verdienen en zien hoeveel je eet wat zich weer laat doorvertalen in mogelijk dieetplannen.

Qubulus

Qubulus is een indoor positioning system platform, op basis van QPS. Met QPS kan binnen gebouwen tot op 3 meter getraceerd worden. Ook de hoogte (verdieping) kan ermee worden uitgelezen. Qubulus kan worden gebruikt door winkeliers om looppatronen te bepalen.

OneDrum

OneDrum is een real-time collaboratie tool voor Microsoft Office. Met OneDrum kan er tegelijk aan een document worden gewerkt, waarbij er met elkaar kan worden gechat.

The Charity Engine

Het concept van The Charity Engine is dat gebruikers rekenkracht van hun processor die zij niet gebruiken beschikbaar stellen aan The Charity Engine. Zij stellen die rekenkracht beschikbaar aan derden, bv. wetenschappelijk onderzoek. Bij elke 2 miljoen die er verdient wordt gaat er 1m naar goede doelen, en 1m naar een van de gebruikers.

Soup.me

Soup.me is een tool waarmee je digitale leven gevisualiseerd kan worden.

Onavo

Onavo, die tot publiekswinnaar gekozen werd, is een iOS applicatie (binnenkort ook Android) die je dataverkeer comprimeert. Tijdens een live demo van de applicatie is te zien dat het tot 93 procent van de data comprimeert en je zo dus geld bespaard.

Kuvva

Kuvva is het meest concept van Nalden. Bij zijn vorige startup wetransfer.com werd er verdiend aan “curated wallpapers”. Dit trekt hij nu door naar Twitter, waarbij Kuvva dus de wallpaper van je Twitter profiel aanpast. Kuvva werd benoemd tot beste B2C startup.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bram Koster

    Just curious: wat was er remarkable aan de pitch van Foodzy? Niet gezien, nl. Alleen iets voorbij zien komen over cupcakes?


    2 mei 2011 om 08:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!