Welke meerwaarde heeft Google Offers?

26 april 2011, 07:07

Google probeerde ooit Groupon over te nemen maar dat ging niet door, ook niet voor 2,5 miljard. Het was te weinig, vonden de Groupon-oprichters. Om toch in te stappen op de belangrijke trend van social commerce en group buying via internet, lanceerde Google in januari Google Offers, die dienst is nu letterlijk plaatselijk van start gegaan in Portland, een stad met 600.000 inwoners, zie ook Emerce vrijdag. Google experimenteert, dus. Maar wat wordt de meerwaarde?

Portlanders mogen zich gelukkig prijzen: wie zijn e-mail adres achterlaat koopt samen met vele anderen producten tegen sterk gereduceerde tarieven (minstens 50 procent, schijnt). Niemand zit te wachten op nóg een GroupOn-kloon (interessant detail: op Marketing Pioneers 2011 vertelde marketing manager van Groupon Nederland Daphna Bosman dat het bedrijf niet in China schijnt te beginnen omdat het daar al kapot gekloond is). Of wel? Heeft Google de macht en de kracht om Groupon van de troon te stoten met een snelle internationale uitrol als Offers in Portland een succes blijkt?

“Waar AdWords in hoge mate een geautomatiseerde advertentiedienst is, zijn diensten als Offers bewerkelijk omdat MKB’ers persoonlijk worden benaderd om er aan deel te nemen,” schreef Erwin Boogert vrijdag op Emerce. Een social shopping site is een stuk bewerkelijker in afhandeling dan Adwords. Maar wat als Google die slag snel maakt? Hoeveel kans dichten jullie Offers toe? Of is dit gedoemd te mislukken en is Google wéér te laat (ik denk even aan Google Buzz, Google Me, Latitude enzovoort)?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Rolf

    Ik geef google een goede kans van slagen ze kennen de markt natuurlijk op hun duimpje.


    26 april 2011 om 07:23
    Gerben van Erkelens

    Dit zou best wat kunnen worden. Beter te laat dan nooit zullen we maar zeggen, voornamelijk met lattitude is dat het geval. Dat is een puike service, maar idd net wat te laat.

    Ik vraag me alleen af wat Google Me in het rijtje doet. Dit is naar mijn idee nog lang niet uitgerold.

    Google offers zal denk ik, wanneer goed uitgerold, aardig wat aandacht trekken. Ik bedoel Groupon heb ik nog nooit gebruikt. Google offers daarentegen eerder….waarom? naar alle waarschijnlijkheid zit het dadelijk geïntegreerd in verschillende andere Google producten….dat zou ik tenminste doen. Mensen komen er dan vanzelf mee in aanraking en het naar alle waarschijnlijkheid eerder gebruiken.


    26 april 2011 om 07:23
    Beoordelingen.nl

    Ik denk ook dat het hun grote kracht is om het in andere google producten te verwerken. Ik denk dat groupon nog spijt krijt van hun aanbod.


    26 april 2011 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!